لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

تلاش اسرائیل برای جلوگیری از اعزام کشتی‌های امدادرسان لبنانی به غزه


روزنامه اسرائیلی هاآرتص، روز یکشنبه، از تماس‌های گسترده میان دولت بنیامین نتانیاهو، و کشورهای مختلف برای ایجاد فشار بر لبنان جهت جلوگیری ازحرکت کشتی‌های لبنانی به سوی غزه خبر داد.

به نوشته هاآرتص، دولت اسرائیل از آمریکا، آلمان، فرانسه و اسپانیا و نیز دربار واتیکان خواسته است که با اعمال نفوذ بر دولت آقای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، نگذارند که کشتی‌های لبنانی از سواحل آن کشور به سوی غزه حرکت کنند.

درخواست اسرائیل از دربار واتیکان به این دلیل است که اسقف مسیحیان مارونی لبنان، نصرالله صفیر، در روزهای اخیر با خانم «سمر الحاج» و سایر زنان دست اندرکار فرستادن کشتی «مریم» به سوی ساحل غزه دیدار کرد و اقدام آنها را مورد تجلیل قرار داد.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل پنجشنبه نسبت به عواقب اعزام کشتی‌های لبنانی هشدار داده و گفته بود که اسرائیل مسئولیت هر حادثه احتمالی را متوجه دولت لبنان می‌داند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز روز جمعه در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان، بان گی مون، نسبت به حرکت کشتی‌هایی از لبنان به سوی غزه هشدار داده بود و نوشته بود که «اسرائیل از راهکارهای لازم برای دفع از امنیت خویش استفاده خواهد کرد».

در همین حال، رسانه‌های جهان عرب یکشنبه نوشتند که دولت لبنان به بررسی این امر پرداخته که حرکت کشتی‌های لبنانی به سوی غزه، نظر به اینکه اسرائیل کشور دشمن برای لبنان محسوب می‌شود، با قوانین لبنان همخوانی دارد یا خیر.

روزنامه الحیات، چاپ لندن نیز یکشنبه نوشت که «درخواست رسمی برای حرکت کشتی مریم به دولت لبنان ارائه نشده است».

تدارک برای اعزام دو کشتی با نام‌های «ناجی علی» و «مریم» به سوی سواحل غزه از دو هفته پیش در لبنان آغاز شده است.

منابع خبری از حضور دست کم پنجاه زن روی عرشه کشتی «مریم» خبر داده‌اند و خانم «حیفا وهبی»، خواننده پرآوازه لبنانی، نیز گفته است که قصد دارد با کشتی «مریم» به غزه برود؛ امری که حزب‌الله در مخالفت با آن اعلام کرد که پیوستن این خواننده زن شیعه، «نگاه‌ها را از اقدام شجاعانه زنان عرب متوجه شخص او خواهد کرد».

در همین حال رادیو سراسری اسرائیل، روز یکشنبه اعلام کرد که دیپلمات‌های وزارت خارجه ایرائیل بار دیگر تأکید کرده‌اند که حزب‌الله را «مسئول فرستادن کشتی زنان لبنانی» می‌دانند.

حزب‌الله که پیشترارتباط خود با کاروان دریایی لبنانی رد کرده است، روز شنبه اعلام کرد که «اسرائیل از این کشتی حامل زنان مبارز عرب عمیقاً ترسیده است».

در این میان، دولت اسرائیل یکشنبه اعلام کرد که از سفر آقای دیرک نیبل، وزیر توسعه آلمان، به باریکه غزه ممانعت نکرده است.

این در حالی است که این وزیر آلمانی شنبه به تلویزیون زد.دی.اف کشورش گفته بود که تماس‌هایش با دولت اسرائیل برای گرفتن مجوز ورود به غزه تا آخرین لحظات ادامه یافته بود اما این تلاش‌ها ناکام ماند.

وزیر توسعه آلمان اضافه کرده بود که برای بازدید از یک طرح عمرانی که با مشارکت مالی آلمان اجرا می‌شود، مایل به رفتن به غزه بوده است.

آقای نیبل، عضو حزب دموکرات آزاد آلمان، شنبه در کرانه باختری با مقام‌های بلندپایه تشکیلات خود گردان فلسطینی دیدار کرد، و پس از آن شامگاه شنبه برای گفت‌وگو با مقام‌های اسرائیلی وارد بیت‌المقدس شد.

به گزارش روزنامه آلمانی «زوددویچه تسایتونگ»، همه احزاب آلمانی، طرحی فرا حزبی را با درخواست رفع محاصره کامل غزه تهیه کرده‌اند که مورد حمایت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز قرار گرفته است.

به نوشته این روزنامه، در این طرح که در روزهای آینده در بوندستاگ، پارلمان آلمان، در مورد آن رأی‌گیری می‌شود، بر لزوم رفع محاصره دریایی غزه نیز تأکید شده است.

دولت آلمان پیشتر گفته بود که کاهش محاصره زمینی غزه از سوی اسرائیل کافی نیست.

در پی فشارهای جهانی بر اسرائیل در ماجرای سه هفته پیش کشتی‌های «جنبش آزادی غزه» که برای رفتن به بندر غزه اصرار داشتند، دولت اسرائیل پنجشنبه گذشته اعلام کرد که از حصر زمینی غزه کم می‌کند اما افزود که محاصره دریایی غزه را برای جلوگیری از ورود «تروریست و جنگ‌افزار» همچنان لازم می‌داند.

در همین حال شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، یکشنبه در سخنرانی در همایش سالیانه «آژانس یهود» در بیت‌المقدس گفت که «روزی که حاکمان غزه خشونت را نکوهش کنند، از ترور و تلاش برای ربودن سربازان اسرائیلی دست بردارند، گیلعاد شالیط، سربازاسرائیلی اسیر را آزاد کنند و به سوی اسرائیل راکت‌اندازی نکنند، نیازی به محاصره غزه نخواهد بود و صلح‌خواهان می‌توانند آزادانه برای تقویت صلح به غزه بروند».

محاصره مشترک اسرائیل و مصر علیه غزه از تابستان سال ۲۰۰۷ که حماس بر غزه مسلط شد و جنبش فتح را از قدرت در این باریکه اخراج کرد، ادامه یافته است.
XS
SM
MD
LG