لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

محاکمه متهم به مشارکت در هولوکاست پس از ۶۴ سال


دادگاه آلمانی موافقت کرده است که به دلیل سن بالای متهم که اکنون ۸۹ ساله است، جلسات محاکمه حداکثر سه ساعت در روز طول بکشد.
دادگاه آلمانی موافقت کرده است که به دلیل سن بالای متهم که اکنون ۸۹ ساله است، جلسات محاکمه حداکثر سه ساعت در روز طول بکشد.
۶۴ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، محاکمه «ایوان مخوف»، مردی که متهم در قتل ۲۷ هزار و ۹۰۰ نفر یهودی در اردوگاه مرگ «سوبی بور» مشارکت داشته، در آلمان آغاز شده است.

محاکمه جان ایوان دمیانیوک که از روز دوشنبه نهم آذر، سی‌ام نوامبر درمونیخ آغاز شده، سه‌شنبه اول دسامبر نیز به ریاست قاضی رالف آلت ادامه یافت.

جان ایوان دمیانیوک، که در اوکراین بدنیا آمده، متهم است که در سال ۱۹۴۳ در اوج جنگ جهانی دوم، هنگامی که ۲۳ سال داشته، از نگاهبانان اردوگاه مرگ «سوبی بور» در خاک لهستان بوده و از این طریق در قتل عام یهودیان در این اردوگاه مشارکت داشته است.

اردوگاه «سوبی بور» در طول جنگ جهانی دوم، شاهد قتل‌عام‌های گسترده بود و تنها در طول دوره‌ای که «ایوان مخوف» در آنجا حضور داشته، به گفته دادستانی آلمان، ۲۷ هزار و نهصد یهودی همراه با دو هزار نفر دیگربه قتل رسیدند.

با وجود آنکه گفته می‌شود صدها هزار نفر در طول جنگ جهانی دوم به اردوگاه «سوبی بور» رانده شده بودند، تنها هفتاد یهودی از این اردوگاه جان به در برده‌اند.

در جنگ جهانی دوم، بیش از سه میلیون نفراز سه و نیم میلیون شهروند یهودی لهستان کشته شدند که تنها حدود هشتصد هزار نفر از این تعداد در «سوبی بور» و «تربلینکا» به قتل رسیده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از ۲۰ نفر از بازماندگان اردوگاه مرگ «سوبی بور» علیه دمیانیوک شهادت خواهند داد که همه آنها از افرادی هستند که اعضای خانواده خود را دراین اردوگاه از دست دادند.

یکی از مهم‌ترین شاهدان توماس بلادت است که هنگامی که والدین او در این اردوگاه کشته شدند، وی ۱۵ سال داشت. اکثر شاهدان فرزندان یهودیان هلندی هستند که در اردوگاه به تقل رسیده بودند.

دادگاه آلمانی موافقت کرده است که به دلیل سن بالای متهم که اکنون ۸۹ ساله است، جلسات محاکمه حداکثر سه ساعت در روز طول بکشد.

این در حالی است که دادستانی آلمان و پزشکان بیمار بودن دمیانیوک را «تمارض» دانسته، و تأکید کرده‌اند که بررسی‌های پزشکی نشان می‌دهد که دمیانیوک «کاملاً سالم است و توان تحمل روند قضایی را دارد».

دادستانی آلمان کارت نگاهبانی دمیانیوک را به عنوان مهم‌ترین سند ارائه کرده است
تیم وکلای دمیانیوک این ادعا را مطرح کرد که او نیز «مانند یهودیان، قربانی نازی‌ها بوده است» و همچنین تأکید کردند که در طول محاکمه، هر چند ماه که طول بکشد، یک کلمه از زبان دمیانیوک خارج نخواهد شد.

تیم وکلا خواهان آن شد که تمامی قضات و نیروهای دادستانی از ادامه دخالت در این محاکمه بازداشته شوند، و این گونه استدلال کرد که «آنها پیش فرضیه‌های قوی علیه متهم دارند».

با این حال دادستانی آلمان کارت نگاهبانی دمیانیوک را به عنوان مهم‌ترین سند ارائه کرده است. بنا به تأکید دادستانی آلمان، یکی از رایج‌ترین شیوه‌های کشتن قربانیان در «سوبی بور»، قراردادن دسته جمعی روزانه صدها نفر، ازجمله زنان جوان با کودک در بغل، پشت به یک حفره بزرگ بود، و در حالیکه قربانیان کاملاً لخت شده بودند، با تیربارهدف قرار می‌گرفتند و همانجا به پشت افتاده و پیکر خونین آنها درون حفره‌ها می‌خزید.

این دومین بار است که دمیانیوک در زندگی خود محاکمه می‌شود. محاکمه اول او درسال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ در اسرائیل برگزار شد. وی که در آن زمان از سوی آمریکا به اسرائیل تحویل شده بود، در پایان محاکمه محکوم به مرگ شد.

با وجود این، دیوان عالی اسرائیل در ادامه روندی به شدت جنجالی، دمیانیوک را آزاد کرد زیرا وکلای مدافع اسرائیلی قطعی بودن هویت «ایوان مخوف» را مورد تردید قرار دادند. دمیانیوک که از سال ۱۹۵۱ در آمریکا زندگی می‌کرد، پس از آزادی از اسرائیل فوراً به آمریکا بازگشت.

دولت آمریکا پس از چند دهه زندگی دمیانیوک و خانواده‌اش در این کشور اوائل امسال تأیید کرد که او با هویت جعلی وارد آمریکا شده بود، و او را اخراج کرد و به درخواست دادستانی آلمان، او را به آن کشور تحویل داد.

محاکمه دمیانیوک ممکن است ماه‌ها طول بکشد. نظر به سن بالای متهم، حتی اگر محکوم شود، حبس ابد نیز در مورد وی مصداق ندارد .
XS
SM
MD
LG