لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

«متهمی که در خرداد اعدام شد، برادر عبدالمالک ریگی نبود»


ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان
ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان
رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان با تشریح روند رسیدگی به اتهامات ۱۳ عضو گروه جندالله، اعلام کرده که متهم اعدام شده در اواسط خرداد ماه برادر عبدالمالک ریگی نبوده و اتهمات عبدالحمید ریگی هم اکنون در دست بررسی است.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرد که عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی به همراه ۱۲نفر از همدستانشان بازداشت شدند و اولین جلسه دادگاه علنی آنها در زاهدان برگزار شد و در حال حاضر منتظر جلسات بعدی هستیم.

خبرگزاری نیمه رسمی فارس، پیشتر در ۱۶ خرداد ماه ۸۸ به نقل از روابط عمومی دادگستری استان سیستان و بلوچستان، اعلام کرده بود که عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی که رهبری گروه جندالله را بر عهده دارد، و رضا قلندرزهی، یکی دیگر از اعضای این گروه، در زاهدان اعدام شده‌اند.

اکنون آقای حمیدی می‌گوید که «برخی رسانه‌ها خبر از اعدام فردی به نام عبدالحمید ریگی به عنوان برادر عبدالمالک در اواسط خردادماه داده بودند که باید بگویم چنین فردی اعدام شده، اما نسبتی با عبدالمالک نداشته و تنها یک تشابه اسمی بوده است».

اتهام این ۱۳ نفر مشارکت در حادثه تاسوکی و دارزین بم است که در جریان آن در سال ۸۴ تعدادی از مسافران خودروهای عبوری از خودروهای خود پیاده و کشته شده بودند. همچنین عضویت در گروه عبدالمالک ریگی، ‌آدم‌ربایی و سرقت مسلحانه نیز از دیگر اتهاماتی است که به این افراد وارد شده است.

آقای حمیدی همچنین پیش‌بینی کرده است که حکم این پرونده ظرف ۱۵ روز دیگر در دادگاه بدوی صادر شود و پس از آن مراحل تجدیدنظر خواهی‌اش ادامه داشته باشد.

عبدالحمید ریگی، در بهار سال ۱۳۸۷ توسط مقامات پاکستان به ایران تحویل داده شد و در پی تحویل وی بود که گروه جندالله، در ۲۴ خردادماه همان سال با حمله به یک پاسگاه مرزی در سراوان، ۱۶ مأمور پلیس مستقر در آن پاسگاه را به گروگان گرفت و آنها را به محلی نامعلوم در خاک پاکستان منتقل کرد.

پس از این گروگان‌گیری، جندالله اعلام کرد که در مقابل آزادی گروگان‌ها، خواستار آزادی ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌های ایران، از جمله عبدالحمید ریگی است و در غیر این صورت همه گروگان‌ها را به قتل خواهد رساند.

ماجرای گروگانگیری از پاسگاه مرزی سراوان نهایتاً با کشته شدن همه گروگان‌ها و در حالی به پایان رسید، که مقامات ایران بارها در مقابل خواسته‌های گروه جندالله اعلام کرند که حاضر به باج دهی نیستند.

ایران جندالله را گروهی تروریستی و در ارتباط با القاعده می‌داند در حالی که این گروه ادعا می‌کند که در صدد احقاق حقوق اقلیت سنی بلوچ در ایران است.

گروه جندالله پیشتر به نیروهای نظامی و افراد غیرنظامی در ایران حمله کرده است و از جمله در تازه‌ترین اقدام، مسئولیت انفجار بمب در مسجد علی ابن ابیطالب در زاهدان را به عهده گرفته است.

این انفجار انتحاری که روز پنجشنبه هفتم خرداد روی داد، جان ۲۰ شهروند را گرفت.

اعدام شش متهم در زندان اوین

در همین حا خبرگزاری ایسنا گزارش کرد که سحرگاه روز چهارشنبه، شش نفر در زندان اوین اعدام شده‌اند.

هویت هیچیک از این متهمان اعلام نشده است اما عصمت‌الله جابری، دادیار اجرای احکام دادسرای جنایی تهران، به ایسنا گفته است که این افراد محکوم به قصاص بودند و چند تن از آنها همسر خود را کشته بودند.

ایسنا همچنین گزارش داد که روز چهارشنبه سه محکوم به قصاص نیز از پای چوبه دار بازگشتند.

بر اساس این گزارش، یکی از سه تن که در سن ۱۶ سالگی مرتکب قتل شده بود، بر اساس نامه آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، مجازاتش به تعویق افتاد و اعدام نشد.

دو نفر دیگر نیز که متهم به قتل بودند توانستند لحظاتی قبل از اعدام از اولیای دم رضایت بگیرند و به زندگی بازگردند.
XS
SM
MD
LG