لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

«اسرائیل در زمان جنگ همه را دشمن می‌داند»


خضر شاهین؛ خبرنگار تلویزیون العالم در اسرائیل
خضر شاهین؛ خبرنگار تلویزیون العالم در اسرائیل
خضر شاهین خبرنگار ۳۴ ساله «العالم»، شبکه عرب زبان ایران، با مرخص شدن از بازداشت موقت اسرائیل اکنون در انتظار آغاز محاکمه خود است.
اتهامی که در دادگاه به خضر شاهین تفهیم شده این است که «مقررات سانسور نظامی» را هنگام گزارش اولیه‌اش در مورد ورود نیروهای زمینی اسرائیل به غزه در روز هشتم عملیات نظامی ارتش پایمال کرده است.

شاهین از چهار روز پس از آغاز ورود نیروهای زمینی ارتش اسرائیل به غزه تا ۱۲ روز بعد در بازداشت به سر می‌برد.

آقای شاهین اکنون در خانه‌اش در شرق اورشلیم، در حالی که فامیل و دوستان دورش حلقه زده‌اند، به شدت مورد توجه رسانه‌های اسرائیلی و خارجی است.

نام خضر شاهین هنگامی بر سر زبان‌ها افتاد که در شب ورود نیروهای پیاده نظام ارتش به غزه، اهود یئری خبرنگار اسرائیلی شبکه دوم تلویزیون این کشور از وی به عنوان خبرنگاری که پیش از زمان اعلام شده، خبر ورود نیروهای اسرائیلی به نوار غزه را اعلام کرده است، نام برد.

این خبرنگار اسرائیلی گفت که درحالی که همه خبرنگاران داخلی و خارجی اسرائیل مقررات سانسور نظامی را رعایت کرده و خبر ورود سربازان اسرائیلی را حدود ساعت ۸:۳۰ شب گزارش کردند، خبرنگار شبکه ایرانی در اسرائیل دو تا دو ساعت و نیم زودتر این خبر را در برنامه زنده اعلام کرده است.

اهود یئری در برنامه تلویزیونی گفت با خضرشاهین آشنایی دارد و می‌داند که خانه او در محله «رأس العمود» در بیت‌المقدس است. تعقیب این خبرنگار شبکه العالم، فردای آن روز توسط پلیس اسرائیل آغاز شد.
شاهین دو روز در رام الله پنهان شد. اما پس از مشورت با وکلایش تصمیم گرفت که خود را معرفی کند.
او که وکلایش از اعراب و یهودیان اسرائیل هستند، در مصاحبه با «یدیعوت آخرونوت» گفته است که مقررات اسرائیل را پایمال نکرده است.

آقای شاهین همچنین گفته است رونی دانیل خبرنگار نظامی شبکه دوم تلویزیون اسرائیل یک روز زودتر گفته بود ورود نیروهای زمینی به غزه نزدیک است.
نام خضر شاهین هنگامی بر سر زبان‌ها افتاد که خبرنگار شبکه دوم تلویزیون اسرائیل از وی به عنوان خبرنگاری که پیش از زمان اعلام شده، خبر ورود نیروهای اسرائیلی به نوار غزه را اعلام کرده است، نام برد.
ارتش اسرائیل اما می‌گوید، این خبرنگار نظامی اسرائیلی صرفاً ارزیابی خود را ارائه کرده اما خضر شاهین خبر اصلی را که به آگاهی خبرنگاران رسانده شده بود، زودتر از هنگامی که مقرربود، منتشر کرده و ممکن است این امر به نیروها و رهبران حماس فرصت داده باشد که خود را پنهان کنند.
شاهین از اینکه در بازداشت «رفتار شایسته یک خبرنگار» با او صورت نگرفته، شکایت کرده است. در مدت بازداشت خضر شاهین، محمد سرحان تهیه‌کننده شبکه العالم نیز همراه با او در بازداشت به سر برده است.
آقای شاهین می‌گوید، «اسرائیلی‌ها وقتی در حال جنگ هستند، همه را دشمن می‌پندارند». به گفته او، «ارتش اسرائیل می‌خواهد که همه مانند سخنگوی ارتش گزارش بدهند».
شاهین به «یدیعوت آخرونوت» گفته است: «اصلاً نمی‌توانم درک کنم که این امر که من برای تلویزیون ایران کار می‌کنم، چرا باید موجب شود که اسرائیلی‌ها من را مانند عامل دشمن تلقی کنند. من که با سیاست کاری ندارم».
ماهر شلبی رئیس شاهین در اسرائیل می‌گوید: «شاهین گزارشگری حرفه‌ای است. همه رسانه‌ها ومقامات اسرائیل آگاهی دارند که او برای ایران کارمی‌کند و برای شبکه العالم از نشست‌های دولت و کنست اسرائیل گزارش تهیه می‌کند».

در مقابل دانیل سی من رئیس دفتر روزنامه‌نگاران اسرائیل می‌گوید: «آنچه که اتفاق افتاده، انتقام‌جویی از کار آقای شاهین برای ایران نیست. او از گروهی از وکلا نیز برخوردار است».

آقای سی‌من می‌گوید: «ما یک کشور دموکرات هستیم. با کسی انتقام‌جویی شخصی نداریم. اما پیش از این هم سابقه داشته که افرادی از میان روزنامه‌نگاران عرب به مأموریت از عوامل دشمن به گردآوری اطلاعات پرداخته‌اند».

آقای سی‌من می‌گوید باید پرونده آقای شاهین طبق همه قوانین و با حفظ حقوق کامل انسانی و شهروندی او طی شود.

در همین حال رئیس خضر شاهین می‌گوید که در حال بررسی احتمال شکایت رسمی علیه خبرنگار اسرائیلی است که نام شاهین را در تلویزیون مطرح کرده بود.

خضر شاهین، زاده شرق اورشلیم، شناسنامه اسرائیلی دارد و تا پیش از این ماجرا در تردد به همه نقاط اسرائیل آزاد بود و شامل محدودیت فلسطینی‌های کرانه باختری و غزه نمی‌شد.

وی در ۱۷ سالگی برای «صوت فلسطین» در رام‌الله کار می‌کرد و در شش سال اخیر همکاری با صدا و سیمای ایران را آغاز کرده بود.

شاهین گفته است که درپی ماجرای اخیر تصمیمش برای ماندن در جهان روزنامه‌نگاری راسخ‌تر شده است.
XS
SM
MD
LG