لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

جایزه‌ای برای «قدردانی از شجاعت و جسارت محمدصدیق کبودوند»


از تهران خبر می‌رسد که محمدصدیق کبودوند برنده جایزه سال ۲۰۰۹ مطبوعات بریتانیا در بخش «روزنامه‌نگار بين‌المللی» و برنده جایزه «هلمن-همت» گرفتار بیماری قلبی است و مسئولان زندان به او اجازه مرخصی استعلاجی نمی‌دهند.

آقای کبودوند روزنامه‌نگار کرد ایرانی و مدير مسئول هفته‌نامه توقيف شده «پيام مردم» که در حال حاضر در زندان، دوران محکوميت ۱۱ ساله خود را سپری می‌کند، دهم تير ماه ۱۳۸۶ به دادگاه انقلاب تهران احضار و سپس در همين دادگاه به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی از طريق تشکيل جمعيت دفاع از حقوق بشر کردستان، به يازده سال حبس تعزيری محکوم شد.

«بریتیش پرس اَواردز» (یا جوايز مطبوعات بريتانيا) که از آن به عنوان «اسکار مطبوعات بريتانيا» هم نام برده می‌شود، به منظور اعلام بهترين‌های حوزه مطبوعات و روزنامه‌نگاری در بريتانيا برگزار می‌شود.

باب سچول، رئیس جامعه سردبیران بریتانیا و همچنین مسئول جوایز سال مطبوعات بریتانیا در این باره به رادیو فردا گفت که «آقای کبودوند یکی از شش نامزد بخش روزنامه‌نگار بین‌الملل این جوایز بود که از جمله به علت تحمل بیماری در حبس و کارنامه خود برنده شد».

رادیو فردا: نامزدها از چه کشورهایی بودند؟

باب سچوِل: فهرست نهایی نامزدها، شامل نام شش روزنامه‌نگار از کشورهای یمن، روسیه، آذربایجان، ترکیه، زیمبابوه و ایران بود.

نامزدها و برندگان این جایزه چگونه برگزیده می‌شوند؟

در وضعیت کنونی خبرنگاران در ایران و در کل رسانه‌های بریتانیا به علت اوضاع اقتصادی با دشواری‌هایی روبه‌رو هستند. اما وقتی به سراسر جهان نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم که خبرنگاران کشورهایی که به علت نگاه برخی از حکومت‌ها به مفهوم آزادی بیان و آزادی مطبوعات با دشواری‌های بسیار بیشتری روبه‌رو هستند.

بنابراین ما می‌کوشیم از شجاعت و جسارت خبرنگاران کشورهای مختلف که با دشواری‌های بسیار بیشتری نسبت به خبرنگاران بریتانیایی روبه‌رو هستند قدردانی کنیم. در نتیجه هر سال از انجمن مطبوعات خارجی در بریتانیا می‌خواهیم خبرنگاران را از کشورهای گوناگون نامزد دریافت این جایزه کنند تا کارنامه تلاش آنان، برای گرفتن تصمیم نهایی به هیئت داوران جایزه سال مطبوعاتی بریتانیا ارائه شود.

ویژگی‌های کار محمدصدیق کبودوند چه بود که باعث شد جایزه بخش روزنامه‌نگاران بین‌المللی را دریافت کند؟

طبق اطلاعاتی که دریافت کردیم میزان کاری که او در زمینه دفاع از خبرنگاران و به ویژه آزادی بیان و کمک به جوانان خصوصاً روزنامه‌نگاران جوان کرده بود به توقیف نشریه و تحمل حبس همزمان با بیماری او در این راه منجر شد و مجموعه این شرایط او را شایسته دریافت این جایزه کرد.

به نظر من فرستادن پیام حمایت به کسانی که در این وضعیت هستند، امر مهمی است. از سوی دیگر ما می‌خواهیم از این طریق پیام دیگری هم به حکومت‌ها برسانیم و آن پیام این است که ما فکر می‌کنیم آشکارگویی بهتر از پنهان کاری است. چون ماحصل پنهان کاری سوء ظن و تنفر است در حالی که ماحصل آشکارگویی، اعتماد و احترام است.

به باور ما منطقی‌تر آن است که حکومت‌ها به آزادی بیان و آزادی مطبوعات میدان دهند. با داشتن مطبوعات و رسانه‌های آزاد است که صدای مردم بازتاب پیدا می‌کند. بهتر است که صدای مردم خاموش نشود. بهتر است که این صدا جایی برای بازتاب بیابد، تا اینکه حکومت‌ها در نتیجه از حمایت، تفاهم و حس همدردی مردم برخوردار شوند.

در صورتی این گونه خواهد شد که فضا باز باشد و به مردم فرصت اظهار نظر داده شود.

آیا این جایزه شامل وجه نقدی هم هست ؟

نه، این امر فقط محدود به معرفی روزنامه‌نگار برنده و حمایت از کسی است که در شرایط بسیار ناخوشایندی قرار دارد.
XS
SM
MD
LG