لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

کروبی: بخشی از حاکمیت و سپاه پاسداران به دنبال تحریم هستند


مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت در ایران، با ابراز نگرانی از تحریم‌های جدید علیه ایران، گفته است که معتقدم بخشی از حاکمیت و سپاه پاسداران به دنبال تحریم هستند. آقای کروبی تحریم‌های اخیر را معلول «ندانم‌کاری‌ها و سخنان سخیف» ارزیابی کرده است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی که در جمع خانواده‌های زندانیان سیاسی پس از انتخابات سخن گفته است، یادآور شده است که «نباید با ندانم‌کاری‌ها و سخنان سخیف به دیگران بهانه و اجازه دهیم که به راحتی ایران را تحریم کنند».

وی تأکید کرده است که «معتقدم بخشی از حاکمیت و سپاه پاسداران به دنبال تحریم هستند چون در تحریم به سودهای کلان و نجومی دست پیدا می‌کنند و این مردمند که متضرر می‌شوند».

آقای کروبی ادامه داده است که «متأسفانه در چند سال گذشته، بی‌تدبیری در عرصه سیاست خارجی وعدم برخورداری از عقلانیت سیاسی در رفتار و گفتار سیاسی و دیپلماتیک مسئول اجرایی کشور، از یکسو و نیز برخوردهای خشن و تحقیرآمیز با مردم در داخل کشور و فجایع تلخ و تأسف‌بار که طی یک سال گذشته آن را آفریدند از سوی دیگر دست به دست هم داده تا موجبات تحمیل هزینه‌های گزافی را برای کشور فراهم آورد که در نتیجه وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای برای کشور پیش‌بینی می‌شود».

آقای کروبی با یادآوری شرایط کنونی کشور، ادامه داده است که «دوره بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است. از طرفی ادعای مدیریت جهانی دارند و از طرف دیگر کشور را با چماق به دستان و ایجاد رعب و وحشت اداره می‌کنند».

وی ادامه داده است که «آقایان حتی از سایه اموات نیز هراسانند و اجازه برگزاری مراسم سالگرد را به خانواده‌هایی همچون شهید مظلوم بهشتی را نیز نمی‌دهند،. [آنگاه] داعیه دارند که اعتراضات مردمی را خواباندیم و بر اوضاع تسلط یافته‌ایم».

این رهبر مخالفان دولت در عین حال، دوره کنونی را دوره‌ای امیدبخش ارزیابی کرده است چرا که به گفته وی «خاستگاه حق جنبش مردمی ایران که همان بازگشت به جمهوریت و اسلامیت واقعی نظام است، جای خود را هوشمندانه و معقولانه از خیابان‌ها به درون خانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها در میان نسل‌ها و لایه‌های مختلف اجتماعی برده و سیطره یافته است و بدین ترتیب روز به روز با وجود شبکه‌های اجتماعی بر آگاهی مردم افزوده خواهد شد».

آقای کروبی همچنین «خروج فوج فوج نخبگان علمی، اقتصادی، سیاسی، و فکری از کشور» را منجر به تحمیل آثار و لطماتی جبران‌ناپذیر ارزیابی کرده است و موضوعاتی از جمله «عدم سرمایه‌گذاری منابع داخلی و خارجی در صنایع مختلف به خصوص نفت و گاز»، «خروج ارز از کشور» و «ورود کالاهای بنجل»، «زمین‌گیر شدن تولیدکنندگان داخلی» و «کمبود متخصصان در صنایع مهم» را از جمله آثار و تبعات مشهود رفتارهای غلط برشمرده است.

مهدی کروبی در ادامه یادآور شده است که تصمیمات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید پاسخگوی خواست مردم و ظرفیت‌های موجود در کشور باشد و «تصمیمات غیرکارشناسانه و اتخاذ سیاست‌های پشست درهای بسته» را با زیر ساخت و ظرفیت‌های کشور ناهماهنگ خوانده است.

رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی، افزایش مالیات‌های بدون فرهنگ‌سازی و در نظر گرفتن ظرفیت اقتصادی کشور، را از جمله این تصمیمات برشمرده که با واکنش بازار و عدم پذیرش، دولت را وادار به عقب‌نشینی کرد.

آقای کروبی بار دیگر هشدار داده است که «امروز نه از جمهوریت نظام چیزی باقی است و نه از اسلامیت آن»، و با تأکید بر قانون اساسی و ظرفیت‌های آن به‌ویژه در حوزه وظایف حکومت در قبال ملت، به مسئولین کنونی جمهوری اسلامی توصیه کرده است که «به جای آنکه با آمارهای غلط و دروغ به دنبال فریب افکار عمومی باشند، بهتر است که با حل مشکلات داخلی، بهانه را از دست دشمنان ملت گرفته و وحدت و انسجام را به ارمغان آورند».

آقای کروبی همچنین یادآور شده است که «فرد یا عده‌ای که نظام جمهوری اسلامی را از همان ابتدا قبول نداشته و سال‌ها تفکر حذف جمهوریت نظام را در سر پرورانده‌اند، اکنون جولان یافته‌اند تا آن را پیاده‌سازی کنند» مقوله‌ای که به گفته وی «دیر یا زود توسط خود مردم پاسخ داده خواهد شد».

وی در پایان این دیدار باز دیگر خواستار «آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات، رفع توقیف احزاب و اجازه فعالیت به آنها، گزاری انتخابات سالم و آزاد، دلجویی از خانواده‌های آسیب‌دیده و جبران مادی و معنوی اثرات و لطمات ناشی از حوادث تحمیل شده بر آنان، و در یک کلام بازگشت به قانون اساسی» شده است.

در گزارشی که سایت سحام‌نیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی، از این دیدار منتشر کرده است، آمده است که در این دیدار خانواده‌های علیرضا تاجرنیا، احمد زیدآبادی، محمد نوری‌زاد، هنگامه شهیدی، عبدالله مؤمنی، علی ملیحی و برخی از مادران دانشجویان زندانی حضور داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG