لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

بازخوانی تاریخ؛ آیت‌الله خمینی: توی دهن این دولت می‌زنم


آیت‌الله خمینی به هنگام سخنرانی در بهشت زهرا در ۱۲ بهمن ۵۷
آیت‌الله خمینی به هنگام سخنرانی در بهشت زهرا در ۱۲ بهمن ۵۷
با نزدیک شدن به سالروز پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، آنچه بار دیگر مورد توجه بسیاری از مرورکنندگان این واقعه تاریخی قرار گرفته است، سخنانی است که آیت‌الله خمینی در بدو ورود به خاک ایران ایراد کرد.

آیت‌الله خمینی که از ۱۳ آبان سال ۴۲ به مدت ۱۵ سال در تبعید به سر برد، از جمله در هواپیما در مواجهه با این پرسش که چه احساسی در آستانه بازگشت به ایران دارد، می‌گوید «هیچ».

صرف نظر از این جمله، که از سوی برخی مورد انتقاد قرار گرفت، نکته‌ای که در این صحنه کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که پرسش خبرنگاران خارجی توسط صادق قطب‌زاده برای آیت‌الله خمینی ترجمه شده و آقای قطب‌زاده هم به جای آنکه همین جمله را برای خبرنگاران ترجمه کند، به این اکتفا می‌کند که آیت‌الله خمینی اظهار نظری در این مورد نمی کند.

صادق قطب‌زاده از چهره‌هایی است که به همراه آیت‌الله خمینی از پاریس به ایران بازگشت و پس از پیروزی انقلاب، ریاست رادیو و تلویزیون ایران را عهده‌دار شد، اما پس از مدتی در سال ۶۱ به اتهام مشارکت در کودتای نوژه محاکمه و اعدام شد.

سخنرانی پر شور آیت‌الله خمینی در بهشت زهرای تهران هم در این سال‌ها بارها و بارها به نمایش درآمده و به عنوان یکی از اولین سندهایی که در آن به وضوح به خواسته‌های طرفداران تغییر رژیم اشاره شده، مورد توجه بسیاری از موافقان و منتقدان جمهوری اسلامی بوده است.

همان سخنرانی که منتقدان می‌گویند آیت‌الله خمینی در آن وعده آب و برق مجانی داده است و موافقان بخش‌هایی را برجسته می‌کنند که آیت‌الله خمینی با حمله به دولت بختیار می‌گوید که «من توی دهن این دولت می‌زنم. من به پشتوانه این ملت دولت تعیین می‌کنم.»

در بازبینی این صحنه‌ها هم این نکته قابل توجه است که آیت‌الله خمینی با اشاره به اینکه ما هم به دنبال رفاه مادی و هم در پی عظمت معنوی هستیم، خطاب به مردم می‌گوید که «... دلخوش به این نباشید که آب و برق را مجانی می‌کنیم، اتوبوس را مجانی می‌کنیم، دلخوش به این مقدار نباشید. معنویات و روحیات شما را عظمت می‌دهیم.»

بخش‌های کوتاهی از سخنان آیت‌الله خمینی در بدو ورود به ایران را در این ویدئوی کوتاه می‌بینید.

فرازهای از سخنان آیت الله خمینی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:05 0:00
XS
SM
MD
LG