لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

رایزنی حریری با مقام‌های اروپایی در مورد احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه


سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان
نخست‌وزیر لبنان در تماس تلفنی با سران کشورهای مهم اروپایی، نگرانی‌های خود را از احتمال در گرفتن جنگی در منطقه، در ارتباط با گزارش‌های انتقال احتمالی موشک‌های اسکاد برای حزب‌الله، مطرح کرده است.

به گزارش رسانه‌های لبنان، سعد حریری روز یکشنبه از جمله با نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، تلفنی سخن گفت.

فرانسه و ایتالیا، دو عضو اصلی در نیروهای یونی‌فیل، نیروی پاسدار صلح سازمان ملل مستقر در جنوب لبنان هستند که امر نظارت بر آتش‌بس اسرائیل و حزب‌الله، پس از نبرد تابستان ۲۰۰۶ را برعهده دارند.

رئیس جمهور فرانسه، که کشورش از نفوذ دیرینه‌ای در لبنان برخوردار است، در مکالمه تلفنی روز یکشنبه به آقای حریری گفت که فرانسه «اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کند و مانع از تعرض به لبنان خواهد شد».

آقای حریری هفته گذشته نیز در دیدار رو در رو با آقای برلوسکونی همین نگرانی را مطرح کرد و در نشست خبری پس از این ملاقات گفت که «ادعای وجود موشک‌های اسکاد در لبنان مانند گزارش‌های بی‌اساسی است که در زمینه سلاح‌های غیرمتعارف در عراق مطرح می‌شد».

از دو هفته پیش که رسانه‌های جهان عرب در گزارش‌هایی نوشتند که اقدام احتمالی سوریه در ارسال محموله‌های موشکی جدید برای حزب‌الله، دلیل اصلی تأخیر آمریکا در اعزام سفیر جدیدش به سوریه است، نگرانی در منطقه از احتمال در گرفتن جنگی میان اسرائیل، و سوریه و حزب‌الله مطرح شده است.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل که شامگاه یکشنبه راهی آمریکا شد، این هفته در دیدارهای خود با وزیران دفاع و خارجه، و مشاور امنیت ملی کاخ سفید، وضعیت منطقه را بررسی می‌کند.

اهود باراک جمعه به تلویزیون اسرائیل گفت که کشورش «هیچ علاقه‌ای به جنگ در مرزهای شمالی خود ندارد اما ورود سلاح‌هایی به لبنان که توازن قوای کنونی را برهم زند، موجب بی‌ثباتی است».

تساخی هنگبی، رئیس کمیسیون امور خارجی و امنیت ملی کنست هفته گذشته گفت که «نگاه اسرائیل تنها به پرونده هسته‌ای ایران معطوف است و هر مسئله دیگر، حاشیه‌ای است»، و تأکید کرد که «اسرائیل نباید وارد جنگ با هیچ یک از عوامل دیگرشود».

صریح‌تر از این مقام کنست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته به تلویزیون اسرائیل گفت که «ایران برای در گرفتن جنگی میان اسرائیل و سوریه آتش‌افروزی می‌کند».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی با بشار اسد گفته بود که «مجاهدات ایران و سوریه می‌تواند موجب رفع محاصره غزه شود».

آقای احمدی‌نژاد در اظهارات هفته‌های اخیر خود گفته است که اگر جنگی در گیرد، باید این بار کار اسرائیل را «یکسره کرد».

آمریکا در دو هفته اخیر به سوریه در زمینه «عواقب خطرناک» احتمال انتقال موشک‌ها به حزب‌الله هشدار داده است.

یک مقام ارشد آمریکا در روزهای اخیر گفت «سخن از طیف متنوع‌تر و گسترده‌تری از سلاح‌ها و موشک‌ها برای حزب الله است». علاوه بر این مقام‌های آمریکایی از «روی میز قرارداشتن هر گزینه‌ای» در قبال سوریه سخن گفته‌اند.

با این حال به گزارش شبکه تلویزیونی حزب‌الله، المنار، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله یکشنبه گفت که «کسی برای نگرانی‌های آمریکا کوچکترین ارزشی قائل نیست».

ساندی تایمز هفته گذشته نوشته بود که عوزی لاندائو، وزیر امور زیربنایی اسرائیل گفته است که اگرجنگی در گیرد، «سوریه را به دوران عصر حجر باز می‌گردانیم»؛ سخنانی که این هفته، تهدید مشابهی از سوی سوریه را در پی آورد.

در زمینه نگرانی‌های جهان عرب از وخیم شدن اوضاع در مرزهای اسرائیل با لبنان و سوریه، منطقه شاهد برخی تحرکات دیپلماتیک است؛ عمر موسی، رئیس اتحادیه عرب برای گفت‌وگو با سران عربستان به ریاض رفت و احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر یکشنبه در بیروت با سران لبنان گفتگو کرد.

اما دیداری که قرار بود پنجشنبه گذشته میان بشار اسد با رئیس جمهور مصر برای رایزنی در این زمینه در شرم‌الشیخ برگزار شود، لغو گردید و توضیحی برای آن داده نشد.

ترکیه نیز گفته است که در مورد احتمال رخ دادن جنگ در منطقه بی‌تفاوت نخواهد بود و احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه این کشور یکشنبه در تماس با نخست‌وزیر لبنان گفته است که در صورت وقوع جنگی در منطقه، «ترکیه این بار نمی‌تواند دست روی دست بگذارد».
XS
SM
MD
LG