لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

دستگیری «دو ورزشکار و یک مأمور ایرانی» به اتهام قاچاق در مالزی


فرودگاه سپانگ در سلانگور مالزی
فرودگاه سپانگ در سلانگور مالزی
خبرگزاری فرانسه از کوآلالامپور پایتخت مالزی گزارش داد که روز یکشنبه «دو ورزشکار و یک مأمور ایرانی» به اتهام قاچاق ماده مخدر متامفتامین (شیشه) به این کشور بازداشت شده‌اند.

خالد ابوبکر، رئیس پلیس ایالتی سلانگور به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که این سه نفر صبح روز یکشنبه پس از این دستگیر شدند که به هنگام بازرسی ساک آنان توسط مأموران گمرک حرکات مشکوکی نشان دادند.

بر اساس گفته‌های این مقام مسئول سه ایرانی بازداشت شده، یک پلیس ورزشی (مأمور حراست تربیت بدنی)، یک بازیکن والیبال و یک رزمی کار بوده‌اند و «وقتی پلیس ساک‌های آنان را بازرسی کرده، بسته‌های فلزی جاسازی‌شده حاوی متاموفیتامین را در ساک‌های چرخدار آنان پیدا کرده است».

ارزش مواد کشف شده، بالغ بر یک میلیون ریگیت (واحد پول مالزی) معادل ۳۱۳ هزار و ۳۸۱ دلار است اما آن طور که پلیس مالزی می‌گوید این مواد در بازار مالزی تقریباً به نصف بهای معمول خود به فروش می‌رسد.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام پلیس مبارزه با مواد مخدر مالزی، ضمن تأیید بازداشت سه ایرانی که ار آنها به عنوان یک مأمور پلیس و دو ورزشکار یاد شده، نوشته است که میزان مواد جاسازی شده در بسته‌های این افراد نزدیک به چهار کیلوگرم بوده است.

در نخستین واکنش به این خبر، مدیرکل حراست سازمان تربیت بدنی ایران، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از این موضوع گفته است که «اصلاً اعزامی به مالزی نداشته‌ایم و این مسئله به سازمان تربیت بدنی ارتباطی ندارد».

وی افزوده است که «نمی‌دانم چه کسانی به مالزی رفتند، [اما] پلیس ورزشی که در خبرها اعلام شده، به هیچ عنوان از نیروهای حراست سازمان نبوده است».

مدیرکل حراست سازمان تربیت بدنی همچنین با اعلام اینکه موضوع در دست بررسی است، افزوده است که «این سفر خارج از اعزام‌های سازمان تربیت بدنی بوده است. اگر هم صورت گرفته خصوصی و شخصی بوده و ربطی به فدراسیون‌ها و سازمان تربیت بدنی ندارد».

«بخشی از یک باند گسترده قاچاق»

رئیس پلیس ایالتی سلانگور در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اضافه کرده است که «معتقدیم افراد بازداشت شده بخشی از یک باند قاچاق هستند که مواد مخدر قاچاق وارد مالزی می‌کنند».

وی با بیان اینکه پیش از این هم از تکنیک حمل قاچاق مواد مخدر در کیف‌های دستی استفاده شده است، افزوده است که «بر این عقیده‌ایم که این باند، یک باند گسترده قاچاق است».

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از سفیر جمهوری اسلامی در مالزی نوشته است که گروه‌های خلافکار بین‌المللی از ایرانیان برای قاچاق مواد مخدر به مالزی استفاده می‌کنند.

به گفته پلیس مالزی، از آغاز سال ۲۰۱۰، بیش از ۱۵ ایرانی به دلیل قاچاق مواد مخدر در فرودگاه بین‌المللی کوآلالامپور دستگیر و نزدیک به ۵۰ ایرانی نیز به دلیل خلاف‌های مربوط به مواد مخدر در این سال میلادی بازداشت شده‌اند.

متامفتامین یک ماده مخدر شیمیایی و مصنوعی است که محرکی قوی و مخرب به حساب می‌آید. این ماده یک محرک اعتیادآور بسیار قوی با تأثیر شدید بر روی سیستم عصبی است که به نام‌های کریستال و شیشه نیز شهرت دارد.
XS
SM
MD
LG