لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

میردامادی: احمدی‌نژاد خود نمی‌تواند درخواست همه‌پرسی دهد


محمود احمدی‌نژاد، جمعه شب در یک مصاحبه تلویزیونی، خواستار برگزاری همه‌پرسی درباره قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شد و گفت: «با نحوه تصویب لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها در مجلس، مردم ضرر می‌کنند».

پیش از این، دولت در این طرح خواستار اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای هدفمندسازی یارانه‌ها شده بود، اما نمایندگان مجلس تنها با ۲۰ هزار میلیارد تومان آن موافقت کردند.

اکثر نمایندگان مجلس در مخالفت با پیشنهاد دولت گفتند که در صورت اختصاص یافتن مبلغ مورد نظر محمود احمدی‌نژاد، مردم ایران در سال جدید شاهد نرخ تورم بالای ۵۰ درصدی خواهند بود. اما محمود احمدی‌نژاد هدف اصلی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را کاهش تورم خواند و در عین حال، با انتقاد از اقتصاددانانی که مخالف پیشنهاد دولت بودند، گفت: «نمی‌دانم که اینها کجا درس خوانده‌اند و چه کسی به آنها مدرک داده است».

در همین زمینه سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار در پاریس، به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای میردامادی، اظهارات جدید محمود احمدی‌نژاد در زمینه هدفمندسازی یارانه‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سراج‌الدین میردامادی: آقای احمدی‌نژاد هر نوع مخالفتی با خود را برنمی‌تابد و سعی می‌کند آن را به روش‌های مختلف منکوب کند. او در زمینه هدفمند کردن یارانه‌ها با اکثریت اصولگرای مجلس اختلاف پیدا کرده و به همین دلیل با شدیدترین شکل منتقدین خود را می‌کوبد.

آقای احمدی‌نژاد در این برنامه تلویزیونی هم این طیف را مورد انتقاد قرار داده و اقتصاددان‌هایی که برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها را مورد نقد قرار می‌دهند با الفاظ تندی مورد حمله قرار می‌دهد و می‌گوید اینها اقتصاد بلد نیستند و معلوم نیست مدرکشان را از کجا گرفته‌اند.

به دلیل شکافی که بین آقای احمدی‌نژاد و جریان اصولگرا در درون مجلس بر سر این طرح به وجود آمده است او تلاش می‌کند با بحث همه پرسی مخالفین خود را به عقب براند و با مردمی جلوه دادن این طرح مخالفین خود را به تمکین و پیروی از این طرح وادار کند، در حالی که بسیاری از اقتصاددانان مستقل از حکومت با این طرح مخالفند و آن را دارای زیان‌های بسیاری برای اقتصاد و معیشت مردم می‌دانند.

  • برخی از کارشناسان بر این باورند که طرح محمود احمدی‌نژاد برای برگزاری همه‌پرسی در این زمینه به این خاطر است که در صورت اجرای طرح و نارضایتی مردم، به آنها گفته شود خودتان در این باره تصمیم‌گیری کردید. این ارزیابی تا چه اندازه درست است؟

ای بسا که همین طور باشد. همه‌پرسی مانند یک انتخابات است و اگر قرار باشد همین وزارت کشوری که انتخابات قبلی را با این همه تخلف و تقلب برگزار کرد این همه‌پرسی را هم برگزار کند، نتیجه‌ای را در می‌آورد که مطلوب دولت است و همه‌پرسی آزاد و مستقلی برگزار نخواهد شد.

همچنین طبق اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلسی برسد که عملاً با دیدگاه‌های دولت در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها مخالف هستند. آقای احمدی‌نژاد خودش نمی‌تواند درخواست همه‌پرسی دهد و قانون به او این اجازه را نمی‌دهد. در نتیجه این شائبه می‌تواند درست باشد.

  • نکته‌ای که در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها وجود دارد شوک ناشی از اجرای آن در جامعه است. گفته می‌شود در پی اجرای این طرح و افزایش نرخ شدید تورم باید منتظر یک سری اعتراضات از سوی اقشار مختلف اجتماعی باشیم. به نظر شما این شوک اقتصادی تا چه حد می‌تواند بر اعتراض‌های اجتماعی و فضای سیاسی کشور تأثیرگذار باشد؟

آقای احمدی‌نژاد تلاش می‌کند نقدینگی را بدون نظارت مجلس و سازمان‌های حسابرسی در اختیار داشته باشد و بتواند این نقدینگی را آن طور که می‌خواهد در جامعه توزیع کند تا موقعیت بسیار متزلزل خود و حتی جانشینانش از باند و گروه خودش در چهار سال بعد را تضمین کند.

او نگران بحران‌های اجتماعی و کارگری است و فکر می‌کند شاید با این طرح و تزریق نقدینگی از روش‌های مورد نظرش بر بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، صنفی و کارگری غلبه کند درحالی که چنین نیست و کارشناسان اقتصادی معتقدند این طرح موجب بیمارتر شدن اقتصاد ایران می‌شود و تورم را افزایش می‌دهد و مشکلات زیادی بر جامعه تحمیل می‌کند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG