لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۱

معینی: دستگاه قضایی در مورد درخشان کم‌کاری کرده است


حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی کانادایی
حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی کانادایی

سازمان گزارشگران بدون مرز، روز دوشنبه، در بیانیه‌ای، دولت کانادا را موظف دانست که باید از دولت ایران بخواهد حسین درخشان، وبلاگ‌نویس زندانی را آزاد کند.


برابر آنچه در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است؛ نزدیک به یکسال پس از بازداشت حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی کانادایی، سکوت مقامات رسمی ایران در این باره ادامه دارد.

حسین درخشان، وبلاگ‌نویس ایرانی- کانادایی، پس از چندین بار احضار و بازجویی، آبان ماه سال گذشته، به دست مقام‌های امنیتی، در تهران بازداشت شد.

«رضا معینی»، مسئول بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در مورد بیانیه اخیر این سازمان پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای معینی هدف از بیانیه اخیر گزارشگران بدون مرز چیست؟

رضا معینی: بيانيه ۲۷ مهرماه گزارشگران بدون مرز ابراز خرسندی از آزادی حتی موقت مازيار بهاری، روزنامه‌نگار کانادايی-ايرانی‌تبار نيوزويک در ايران بود و همچنين اشاره‌ای بود به وضعيت حسين درخشان، وبلاگ‌نويس ايرانی که چند روز ديگر سالگرد دستگيری او است.

  • آقای معينی، برای گزارشگران بدون مرز روشن است که اتهامات آقای درخشان چيست؟

بدون شک دستگاه قضايی و ضابطين آن درباره حسين درخشان کم‌کاری‌هايی انجام داده‌اند. آقای درخشان ۱۱ آبان سال گذشته دستگير شد بدون آن که صحبتی در اين زمينه مطرح شود.

ما درهمان تاريخ برای آقای شاهرودی، رئيس وقت قوه قضاييه، نامه‌ای فرستاديم و طی آن خواستيم دلايل دستگيری اين وبلاگ‌نويس و اينکه کجا نگهداری می‌شود را به طور مشخص اعلام کنند که البته به اين نامه پاسخی داده نشد. بعد از طرح علنی دستگيری آقای درخشان، سخنگوی قوه قضاييه تأييد کرد که او دستگير شده است.

اتهامات او مشخص نيست و از اين سو و آن سو موارد مختلفی طرح می‌شود و ما در اين اطلاعيه به مشخص نبودن اتهامات و وضعيت آقای درخشان را اشاره کرده‌ايم. علاوه بر اين کيفرخواستی که در دادگاه عليه رونامه‌نگاران و از جمله خود آقای درخشان خوانده شده، به بخش‌هايی از اعترافات اجباری روزنامه‌نگاران و آقای درخشان اشاره شده است.

  • در بيانيه گزارشگران بدون مرز به سناريوی امنيتی که دستگاه‌های قضايی و امنيتی درباره آقای درخشان ساخته‌اند اشاره کرده‌ايد. منظور از اين مسئله چيست؟

منظور به طور مشخص همان گوشه‌ای از اعترافاتی است که در کيفرخواست به آن اشاره می‌شود، حسين درخشان تنها وب‌نگاری است که توانسته به صورت علنی و نه پنهان به اسرائيل برود و در آنجا با همکاران مطبوعاتی خود مصاحبه کند و به خصوص از ايران دفاع کند و در اين زمينه عکس‌ها و گزارش‌های منتشر کرده است. حال اين سناريو را تحت عنوان جاسوسی مطرح و در کيفرخواست عليه آقای درخشان به کار برده‌اند.

  • آقای معينی، در بيانيه گزارشگران بدون مرز، چرا از دولت کانادا خواستيد که خواهان آزادی حسين درخشان شود؟

پس از اعلام آزادی آقای مازيار بهاری که مليت کانادايی هم دارد، وزارت امور خارجه کانادا از اين مسئله ابراز خوشحالی کرد، در ضمن اعلام شده بود که وزير امور خارجه کانادا در اين رابطه فعاليت کرده و فشارهايی به ايران وارد آورده است.

آقای حسين درخشان هم مليت کانادايی دارد و ما از دولت کانادا خواسته‌ايم به کوشش‌های خود ادامه دهد، نه تنها کانادا بلکه جامعه جهانی و نهادهای بين‌المللی برای آزادی آقای حسين درخشان اقدام کنند.
XS
SM
MD
LG