لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

سود سرشار مراکش از تولید و فروش شراب


یک کارگاه تولید شراب در مکنس مراکش
یک کارگاه تولید شراب در مکنس مراکش
منظره تاکستان با مخمل نرم انگورهایی که به منظور تولید شراب کاشته شده‌اند منظره نامطبوعی برای یک کشور مسلمان‌نشین به شمار می‌رود ولی در مورد مراکش، شاید وضع متفاوت باشد.

این کشور مسلمان شمال آفریقا سود سرشاری از تولید انگور و شراب به دست می‌آورد تا جایی که سال گذشته ۳۵ میلیون بطری شراب تولید کرد و به این ترتیب در ردیف یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان تولید کننده الکل قرار گرفته است.

به گزارش آسوشیتدپرس با وجود آن که اسلام در بخش‌های سیاسی این کشور در حال رشد است ولی تولید شراب میلیون‌ها دلار درآمد نصیب مراکش می‌کند.

معاون اداری کارخانه تولید شراب شهر «مکنس» که ۸۵ درصد تولید نوشیدنی‌های الکلی کشور را در دست دارد می‌گوید «مراکش کشور مداراست و مصرف یا عدم مصرف الکل یک انتخاب شخصی است».

کارخانه تولید شراب «مکنس» دو هزار و ۱۰۰ هکتار تاکستان دارد و انواع تولیدات آن از شراب‌های معمولی تا نوعی شامپاین خانگی و حتی «کلارت» که نوعی شراب قرمز مرغوب است را در بر می‌گیرد.

به گفته معاون اداری کارخانه تولید شراب «مکنس»، این کارخانه محصولات خود را تنها به تاجرانی می‌فروشد که به طور عمده خریداری می‌کنند و برای این کار از دولت مجوز مخصوص دارند. این تاجران نیز فقط مجاز به فروش به گردشگران هستند.

با این حال آمار نشان می‌دهد که هر فرد مراکشی به طور متوسط سالانه یک لیتر شراب می‌نوشد و دولت مراکش دارای بزرگترین تاکستان‌ها به میزان ۱۲ هزار هکتار است.

این کشور به سرعت در حال مدرن شدن رونق خود را مدیون توریسم و تجارت با اروپاست ولی مردم آن هنوز گرایش‌های مذهبی خود را دارند.

شاه محمد ششم پادشاه مراکش در کنار مقام سیاسی، رهبر معتقدان مذهبی و حافظ باورهای دینی هم هست.

مسلمانان سیاستمدار که اجازه فعالیت دارند دومین قدرت در مجلس این کشور محسوب می‌شوند و البته کسانی که اجازه فعالیت سیاسی ندارند ولی به شدت به باورهای دینی وابسته‌اند تعدادی به مراتب بیشتر دارند.

به همین دلیل مسئله تولید نوشیدنی الکلی در این کشور چندان هم بی‌دردسر نیست. به عنوان مثال «فستیوال شراب» که سال ۲۰۰۷ میلادی (دو سال پیش) در شهر مکنس برپا شد به مخالفت مسلمانان این شهر ۵۰۰ هزار نفری انجامید و حتی به گفته برخی، برکناری شهردار این شهر به همان دلیل صورت گرفت.

الکل به طور کلی در کشورهای مسلمانی همچون ایران، عربستان سعودی و سودان ممنوع است و مصرف‌کنندگان آن حتی تا مرز شلاق خوردن نیز پیش می‌روند.

حتی در الجزایر نیز که خود یکی از تولید کنندگان شراب است مصرف الکل کاهش یافته و به پایتخت و چند شهر توریستی محدود شده است.

اما در مراکش ۲۷ میلیون بطری فقط به مصرف داخلی این کشور می‌رسد، دو میلیون بطری آن به اروپا و آمریکا صادر می‌شود و شرکت تولید شراب قصد دارد ۸۰۰ هکتار دیگر به مساحت تاکستان‌های خود بیافزاید تا پاسخگوی سفارش‌هایی از چین باشد.

در همین حال شامپاین تولید مراکش فقط به مصرف داخلی این کشور می‌رسد که نشان می‌دهد مسلمانان خریدار اصلی این نوشیدنی الکلی هستند.
XS
SM
MD
LG