لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

وزیر اطلاعات: دو آمریکایی بازداشتی در انتظار محاکمه باشند


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روز پنجشنبه با تکرار اتهام جاسوسی در مورد دو جوان آمریکایی بازداشت شده در ایران، اعلام کرد که از نظر این وزارتخانه دو آمریکایی بازداشت شده باید منتظر محاکمه و صدور حکم قضایی باشند.

حیدر مصلحی که محمود احمدی‌نژاد را در سفر به لبنان همراهی می‌کرد به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که سارا شورد، دیگر آمریکایی بازداشت شده که به تازگی آزاد شده است، نیز «به دلیل رأفت اسلامی، بیماری، [پس از] صدور قرار وثیقه سنگین و با حکم قضایی به طور موقت آزاد شد و در صورت لزوم باید به ایران بازگردد.»

سارا شورد، ۳۲ ساله، که همراه نامزدش شین باوئر و دوست دیگرشان جاش فتال بیش از یک سال پیش در مرز ایران و عراق بازداشت شده و از سوی ایران متهم به «جاسوسی» شده‌اند، پس از میانجی‌گری عمان، روز چهاردهم سپتامبر با وثیقه پانصد هزار دلاری از زندان اوین آزاد شد.

خانم شورد که در حاشیه حضور محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل با او بر سر آزادی دوستانش گفت‌وگو کرد، به تازگی نیز در جمع خانواده و دوستان خود در اوکلند آمریکا اعلام کرد که بدون آزادی دوستانش، خود را آزاد نمی‌داند.

دستگاه قضایی ایران به رغم انتساب اتهام جاسوسی به این سه شهروند آمریکایی، تا کنون اقدام به برگزاری دادگاه در مورد آنها نکرده و همچنین در مورد دلایل انتساب این اتهام به آنها اطلاع‌رسانی نکرده است.

با این همه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی که پیش از این به صورت تلویحی از امکان مبادله این افراد با ایرانیان تحت بازداشت در آمریکا خبر داده بود، گفته است که درباره این متهمان «اسناد و مدارکی» وجود دارد که در اختیار دستگاه قضایی قرار داده شده تا درباره آنها تصمیم گرفته شود.

آمریکا امیدوار است که از طریق عمان بتواند در مورد آزادی شین باوئر و جاش فتال میانجی‌گری کند و در عین حال بارها امکان هر گونه معامله و مبادله بر سر آزادی آنها را رد کرده است.

نقش «گروه‌های سلفی کرد» در انفجارهای اخیر

حیدر مصلحی همچنین در مورد انفجارهای اخیر در برخی شهرهای کردنشین ایران، ارتباط عوامل این انفجارها با گروه جندالله را رد کرد و انگشت اتهام در این زمینه را به سوی «گروه‌های سلفی کرد» نشانه رفت.

وزیر اطلاعات ایران اضافه کرد که «مأموران وزارت اطلاعات به سر نخ‌هایی دست یافته‌اند و با نیروی انتظامی و سپاه هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته است که نتایج آن در زمان مقرر به اطلاع خواهد رسید.»

مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر اقدام‌های تروریستی انجام شده در غرب کشور را به گروه پژاک منتسب کرده‌اند.

۳۱ شهریور ماه سال جاری به هنگام برگزاری رژه نیروهای مسلح در مهاباد، انفجار بمب در میان حاضران در محل بیش از ۱۰ نفر کشته و د‌ه‌ها زخمی برجای گذاشت که بیشتر کشته‌شدگان این انفجار را زنان تشکیل می‌دادند.

گرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت بمبگذاری در مهاباد را بر عهده نگرفته است اما سپاه پاسداران چندی پس از این حادثه اعلام کرد که ۳۰ نفر از «عوامل اصلی و محوری» انفجار مهاباد در عملیاتی کشته شده‌اند.

استان‌های غربی و کردنشین ایران در چند سال گذشته شاهد درگیری‌ میان نیروهای پژاک، وابسته به حزب کارگران ترکیه (پ کا کا)، و نیروهای نظامی و انتظامی هستند.

این گروه که پایگاه‌هایش در ارتفاعات عراق مستقر است از عمق خاک عراق به داخل ایران نفوذ می‌کند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، نیروهای نظامی ایران در چندین مورد با عبور از نوار مرزی مقر شبه‌نظامیان پژاک را مورد حمله قرار داده‌اند.

گروه پژاک در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا قرار دارد.
XS
SM
MD
LG