لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

ابدع روش جدید واکسیناسیون با استفاده از «واکسن‌های پرنده»


متخصصان ژاپنی با ابداع روشی جدید در واکسیناسیون، گونه‌ای از پشه‌ها را پرورش داده‌اند که در صورت نیش زدن افراد، به جای انتقال بیماری، آنها را در برابر بیماری‌ها واکسینه می‌کنند.

به گزارش فاکس نیوز این تیم تحقیقاتی ژاپنی به منظور مبارزه با بیماری‌ها با تغییرات ژنی در ساختار دی ان ای بزاق این حشرات آنها را به ناقلان واکسن ضد بیماری یا «واکسن‌های پرنده» تبدیل کرده‌اند.

در شرایط عادی، هنگامی که یک پشه فردی را نیش می‌زند، مقدار کمی از بزاق خود را وارد بدن فرد کرده که باعث لخته شدن خون فرد هنگام خونریزی می‌شود.

نتیجه این تحقیقات که در مجله بیولوژی مولکولی حشرات به چاپ رسیده نشان می‌دهد که محققان با اضافه کردن یک آنتی ژن به پروتئین بزاق این پشه‌ها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن فردی که نیش پشه را دریافت می‌کند، شده‌اند.

پروفسور یوشیدا از دانشگاه علوم پزشکی جی چی در ژاپن که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را برعهده دارد، ضمن امکان‌پذیر دانستن واکسناسیون با استفاده از این روش، گفت که گروه تحت سر پرستی‌اش در حال حاضر تحقیق برای دستیابی به واکسن ضد مالاریا و انتقال آن به انسان از طریق این «واکسن‌های پرنده» را در دستور کار دارد.

با این حال بر اساس گزارش فاکس‌نیوز، مشکلات قانونی برای آزادسازی این پشه‌های ناقل واکسن از یکسو و رفتار غریزی آنها موجب شده که تا کنون دانشمندان از آزادسازی این حشرات خودداری کنند.

پروفسور یوشیدا در این باره می‌گوید، در این نوع واکسناسیون یک فرد می‌تواند تعداد بیشماری نیش واکسینه دریافت کند که این خود می‌تواند از مقدار لازم برای آن فرد بیشتر باشد.

پروفسور رابرت سیندن از کالج سلطنتی لندن نیز که با تیم تحقیقاتی پروفسور یوشیدا همکاری کرده است، در باره این روش جدید می‌گوید که هیچ شرکتی حاضر نیست مسئولیت آزادسازی این حشرات را بر عهده گیرد به ویژه آنکه کسانی که با این روش واکسینه خواهند شد، قادر نیستند که موافقت خود را انجام آن اعلام کنند.
XS
SM
MD
LG