لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

متکی: ایران بسته پیشنهادی جدید ارائه می‌کند


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس کمک‌های بین‌المللی به سومالی
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در کنفرانس کمک‌های بین‌المللی به سومالی
ایران اعلام کرد بسته پیشنهادی جدیدی با هدف از سرگیری گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای خود آماده کرده است.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران، که برای شرکت در کنفرانس کمک‌های بین‌المللی به سومالی در بروکسل به سر می‌برد، روز جمعه با اشاره به این موضوع گفت که «به باور ما بسته پیشنهادی جدید می‌تواند مبنای بسیار خوبی برای همکاری‌های متفابل در سطح بین‌المللی باشد». آقای متکی در عین حال اشاره‌ای به جزئیات این بسته پیشنهادی نکرد.

سخنان آقای متکی در حالی بیان شد که ایران پیشتر در روز چهارشنبه در بیانیه‌ای رسمی، در پاسخ به بیانیه هشتم آوریل گروه ۱+۵، از گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای خود استقبال کرده بود. بیانیه‌ای که از سوی خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هدایت کننده مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران، فراهم کننده «رویکردی مناسب برای پیشرفت گفت‌و‌گوها در فضای عادلانه و احترام متقابل» توصیف شد.

آسوشیتدپرس که سخنان آقای متکی را در این زمینه منتشر کرده است، این سخنان را مشابه سخنانی ارزیابی کرده که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران پیشتر در ۲۰ فروردین ماه عنوان کرده بود و در آن با تأکید بر اینکه با توجه به دستاوردهای جدید ایران در زمینه هسته‌ای «شرایط تغییر کرده است»، از تهیه بسته‌ای جدید برای گفت‌وگوهای هسته‌ای با غرب خبر داده بود.

در همین حال آسوشیتدپرس به نقل از منابع رسمی در فرانسه و اتحادیه اروپا گزارش داد که این اتحادیه در تدارک نخستین نشست گروه ۱+۵ با ایران پس از روی کار آمدن باراک اوباماست.

یک منبع فرانسوی همچنین روز پنجشنبه اعلام کرده‌است که خاویر سولانا با مذاکره‌کننده ایرانی برای برگزاری نشست‌هایی در هفته‌های آتی در تماس بوده است.

این منبع که به شرط ناشناس ماندن به دلیل حساسیت موضوع با آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده، همچنین گفت که این نشست‌ها می‌تواند زمینه‌ساز مذاکرات آینده باشد و از آن رو قابل توجه خواهند بود که نخستین نشست‌ها پس از راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران خواهند بود.

روز پنجشنبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند که سعید جلیلی و خاویر سولانا در یک مکالمه تلفنی درباره آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای بایکدیگر گفت‌وگو داشته‌اند.

به گفته کریستینا گالاچ، سخنگوی خاویر سولانا، دو طرف در این مکالمه درباره امکان برگزاری نشت‌های کارشناسی گروه ۱+۵ با ایران در آینده نزدیک با یکدیگر رایزنی کرده‌اند. این مکالمه تلفنی پس از آن صورت گرفت که تهران در روز چهارشنبه به طور رسمی به بیانیه لندن گروه ۱+۵ که در هشتم آوریل منتشر شده بود پاسخ گفت. گروه ۱+۵ در نشست لندن از ایران دعوت کرد که مذاکرات هسته‌ای را ادامه دهد.

«کلینتون بیشتر در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران بررسی کند»

علاوه بر این وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تهدید تازه هیلاری کلینتون در مورد مجازات تهران درخصوص برنامه اتمی‌اش، تصریح کرد که تهران در برنامه هسته‌ای خود به دنبال مقاصد صلح‌آمیز است.

آقای متکی گفت که «به خانم کلینتون توصیه می‌کنم درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌ایران مطالعه کند.»
خانم کلینتون روز چهار شنبه گفته بود که در صورتی که ایران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، تحریم‌های سنگین‌تری شامل حالش خواهد شد.

اظهارات خانم کلینتون پس از آن اعلام شد که ایران در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه گفت‌وگو به حل مشکلات میان ایران و غرب می‌انجامد، تأکید کرده بود که برنامه اتمی‌اش ادامه خواهد یافت.

آمریکا و متحدان غربی‌اش ایران را متهم می‌کنند که تهران در چارچوب برنامه اتمی خود به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است اما ایران با رد این اتهامات بارها اعلام کرده است که هدف از برنامه هسته‌ای‌اش تنها تولید برق است.
XS
SM
MD
LG