لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

نرگس محمدی: نمی‌دانم چرا ممنوع‌الخروج شده‌ام


نرگس محمدی؛ فعال حقوق زنان
نرگس محمدی؛ فعال حقوق زنان
نرگس محمدی، رئیس هیئت اجرایی شورای ملی صلح و ثریا عزیزپناه عضو شورای ملی صلح که قصد داشتند صبح روز جمعه برای سخنرانی در نشست جهانی زنان به گواتمالا سفرکنند، در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، ممنوع‌الخروج شدند.

جلوگیری از سفر این دو فعال حقوق زنان به گواتمالا در حالی صورت گرفته است که به گفته خانم محمدی، مهر خروج بر گذرنامه آنها زده شده بود و آماده سوار شدن به هواپیما بودند.

خانم محمدی در گفت‌وگویی با رادیو فردا بیشتر در این باره توضیح داده است.

رادیو فردا: خانم محمدی، چطور از خروج شما از کشور جلوگیری شد؟

نرگس محمدی: من و خانم عزيزپناه برای شرکت در نشست «زنان جهان» در گواتمالا که توسط برندگان جايزه صلح نوبل ترتيب داده شده بود، عازم سفر بوديم. محور سخنرانی من و خانم عزيزپناه در اين نشست «تحقق دموکراسی در ايران و نقش زنان» بود.

در اين نشست کارگاه‌هايی تشکيل می شود که زنان فعال درعرصه‌های مدنی از بيش از ۳۰ کشور جهان حضور پيدا کرده و به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. هدف ما از حضور در اين نشست، مشارکت در همين مباحث بود.

بعد از اين که از گيت گذرنامه عبور کرديم و تأييد شد که می‌توانيم از کشور خارج شويم، يکی دو نفر لباس شخصی ما را صدا کردند.

در فرودگاه بين‌المللی امام خمينی، دفتری به نام رياست جمهوری وجود دارد که پاسپورت‌های ما را گرفتند و به آنجا بردند و سپس دو نامه با آرم رياست جمهوری به ما دادند مبنی بر اين که بايد خودمان را ظرف ۷۲ ساعت به دادگاه انقلاب معرفی کنيم.

اما من نمی‌دانم که اتهام ما چيست، چون من تا کنون نه به دادگاه احضار شده و نه مجرم شناخته شده‌ام. من يک شهروند عادی و يک فعال جامعه مدنی هستم که می‌خواستم در اين نشست شرکت کنم که يکی از موجه‌ترين نشست‌ها در جهان است.

آیا برای حضور شما در دادگاه تاريخی تعيين شده است؟

متأسفانه روی اين برگه ممهور به رياست جمهوری، هيچ تاريخی عنوان نشده است، ولی وقتی پاسپورت‌های ما را گرفتند به طور شفاهی اعلام کردند که تا ۷۲ ساعت آينده بايد خودمان را به دادگاه انقلاب و معاونت امنيت دادستانی معرفی کنيم.

هيچ دليلی برای اين اقدام عنوان نکردند؟

خير، هيچ دليلی عنوان نکردند و فقط گفتند شما نمی‌توانيد از ايران خارج شويد. دليل اين مسئله را پرسيديم، ولی آنها گفتند بايد برويد دادگاه انقلاب و ما به شما اجازه خروج نمی‌دهيم و پاسپورت شما را هم نمی‌دهيم.
XS
SM
MD
LG