لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

«نگفتند چه کسی جسد را به پزشکی قانونی تحویل داده»


بهزاد مهاجر
بهزاد مهاجر
بهزاد مهاجر ۴۷ ساله یکی دیگر از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران است. خانواده آقای مهاجر پیکر او را پس از هفته‌ها بی‌خبری سرانجام در سردخانه پزشکی قانونی کهریزک یافتند.

مقام‌های رسمی تعداد کشته‌شدگان را ۳۰ نفر اعلام کرده‌اند ولی برخی معترضان به نتایج انتخابات تعداد کشته‌شدگان را بیش از این تعداد می‌دانند و این تعداد را بیش از ۳۰۰ نفر عنوان کرده‌اند. گرچه علیرضا بهشتی عضو کميته پيگيری وضعيت بازداشت‌شدگان بعد از انتخابات، در گفت‌وگو با پارلمان نیوز بر این تأکید کرد که نمی توان در این زمینه آمار داد.

در ارتباط با وضعیت بهزاد مهاجر و نحوه اطلاع خانواده آقای مهاجر از موضوع، نیما نامداری، خواهرزاده وی، به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

رادیو فردا: آقای نامداری، چه شد که زودتر متوجه وضعیت دایی خود نشدید؟

ما قبلاً هم دوبار به پزشکی قانونی کهريزک مراجعه کرده بوديم، يک بار گفتند نمی‌توانيم به شما چيزی نشان دهيم و يک بار هم تعدادی عکس به ما نشان دادند که در آنها عکس بهزاد مهاجر يعنی دايی من وجود نداشت.

چطور شد پزشکی قانونی جوابی به شما ندادند؟

می‌گفتند بايد حکم قضايی از دادگاه بياوريد، در حالی که بهزاد مهاجر ناپديد شده بود.

شما مراجعات قانونی هم داشتيد؟

بله ما در دادسرای جنايی به عنوان فرد مفقود شده برای او پرونده تشکيل داديم و بر اساس اين پرونده بار دوم حدود سه هفته پيش به پزشکی قانونی مراجعه کرديم که تصوير او در بين عکس‌های پزشکی قانونی وجود نداشت.

در اين سه هفته چه اتفاقی افتاد که ناگهان تصوير آقای بهزاد مهاجر در ليست کشته‌شدگان پزشکی قانونی قرار گرفت؟

اين مسئله از نظر ما هم عجيب است و پزشکی قانونی بايد توضيح دهد. در نامه پزشکی قانونی اعلام شده جنازه در ۳۱ خردادماه به پزشکی قانونی تحويل داده شده و اين تاريخ قبل از مراجعه ما بوده است، يعنی آن زمان جنازه در پزشکی قانونی بوده ولی اينها به ما اعلام نکرده‌اند.

شما می‌دانيد چه کسی جنازه را به پزشکی قانونی کهريزک تحويل داده است؟

خير، در گواهی معاينه پزشکی قانونی ثبت شده که جنازه در ۳۱ خردادماه از بيمارستان لقمان تهران به پزشکی قانونی تحويل داده شده است. اما اطلاع نداريم چه نهادی اين کار را انجام داده است.

آقای مهاجر بايد در آن تاريخ کشته شده باشد؟

بله، البته بايد اين را توضيح دهم هنگامی که برای تحويل جنازه و مراسم دفن مراجعه کرديم، من و چند نفر از اقوام که پزشک هستند جنازه را از نزديک ديديم. چسب و چيزهايی که در بيمارستان از آن استفاده می‌شود هنوز روی بدنی بود که ۴۰ روز در سردخانه نگهداری شده، در نتيجه حدس پزشکان همراه ما اين بود که بهزاد چند روز در بيمارستان بوده و بعد فوت شده است.

يعنی بلافاصله ايشان فوت نشده است؟

برداشت اوليه ما از روی جنازه اين بود.

وقتی پيکر ايشان را ديديد آثار ضرب و شتم ديده می‌شد؟

از نظر عاطفی توصيف اين مسئله برايم بسيار دشوار است، ولی برای روشن شدن داستان بايد بگويم جنازه‌ای که ۴۰ روز در سردخانه می‌ماند از حالت عادی خارج شده و به يک جسم سخت تبديل می‌شود که هنگام غسل دادن نمی‌توانيد تصور کنيد اين جسم سخت انسان است، به همين دليل قضاوت بسيار مشکل است.

روی سينه او جای برشی به صورت صليبی وجود داشت که احتمالا به خاطر کالبد شکافی بوده است. درعين حال جای يک گلوله روی قسمت چپ سينه و تقريباً روی قلب وجود داشت و روی بدن هم کبودی و آثار جراحات سطحی ديده می‌شد، ولی نمی‌توان قضاوت کرد اين جراحات قبل از فوت بوده يا بعد از فوت هنگام انتقال جنازه ايجاد شده است.

در اين شرايط تصميم داريد چه اقدام قانونی انجام دهيد؟

داستان از دو جنبه متفاوت بايد پيگيری شود؛ يک جنبه حقوقی است که ما قبلا در دادسرای جنايی تشکيل پرونده داده ايم و به عنوان شاکی درخواست کرديم که قاتلين او شناسايی و محاکمه شوند و به طور قطع اين درخواست را پيگيری خواهيم کرد.

از جنبه سياسی هم می‌دانيم در يک ماه اخير در اين کشور چه رخ داده است، ما می‌دانيم آخرين تماس او از راهپيمايی ۲۵ خرداد در خيابان آزادی بوده، ما در بهشت زهرا قبر ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی و کسانی که به همين سرنوشت دچار شده‌اند را می‌بينيم.

از نظر من اين اتفاقات ارادی بوده و می‌خواستند آدم‌هايی کشته شوند تا پيامی به جامعه بدهند که انتخابات همين است و تغييری نخواهد کرد.

ما از نظر سياسی به عنوان يک خانواده که دستمان به هيچ جا بند نيست کاری نمی‌توانيم انجام دهيم، ولی در سطح حقوقی کار را پيگيری خواهيم کرد. اميدواريم در اين مملکت عدالت و نظام قضايی مستقل وجود داشته باشد و قاتلين شناسايی و محاکمه شوند.

اما آقای نامداری اين پرونده بيشتر می‌تواند يک پرونده سياسی باشد تا جنايی.

تحليل ما هم همين است، ولی از نظر حقوقی به عنوان اوليای دم نمی‌خواهيم پيش قضاوت کنيم و حداقل به لحاظ حقوقی می‌خواهيم عرف را رعايت کنيم، اما طبيعی است اين آدم‌ها هميی طوری در خيابان نمرده‌اند، بلکه در راهپيمايی شرکت کردند و تيراندازی شده است. خود فرمانده نيروی انتظامی اعلام کرد ۲۰ نفر کشته شده‌اند.

بايد اضافه کنم زمانی که پيگيری قضايی پرونده او را انجام می‌دادم، در مجتمع قضايی جنايی چند بار به من گفتند غير از او هنوز سه جنازه مجهول‌الهويه ديگر هم در پزشکی قانونی کهريزک وجود دارد. می‌خواهم همين جا بگويم اگر خانواده ديگری هم فرد ناپديد شده دارند، حتماً پيگيری کنند و به پزشکی قانونی سر بزنند.
XS
SM
MD
LG