لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

کروبی: برای پرداخت هر هزینه‌ای آماده‌ام


هفته نامه آمریکایی نیوزویک، در تازه‌ترین شماره خود مصاحبه‌ای کوتاه با مهدی کروبی انتشار داده و از وی با عنوان شیخ اصلاحات یاد کرده است.

مهدی کروبی در پاسخ به پرسش‌های مسیح علی‌نژاد و مازیار بهاری، و در آستانه سالگرد برگزاری انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری گفته است که وی و میرحسین موسوی برای برگزاری راهپیمایی در روز ۲۲ خرداد تقاضای مجوز کرده‌اند، اما اگر این مجوز توسط وزارت کشور صادر نشود، باید راه‌حل دیگری یافت.

آقای کروبی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه قطعاً پس از انتخابات در ایران کودتا انجام شده است به دوران انتخابات پیشین ریاست جمهوری و سال ۸۳ اشاره می‌کند و می‌گوید که از آن زمان به مرور نظامیان کنترل عرصه‌های سیاسی و اقتصادی را در دست گرفته‌اند.

رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی بار دیگر، همانند میرحسین موسوی، اعلام کرده است که از واژه رهبر برای موقعیت خود استفاده نمی‌کند چرا که به گفته وی «اگر قرار بود جنبش سبز توسط افراد مشخصی هدایت و رهبری شود، حکومت بلافاصله با بازداشت و زندانی کردن آنها به قائله خاتمه می‌داد.»

مهدی کروبی، همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا جامعه جهانی و خصوصاً آمریکا باید از مبارزات مردم ایران حمایت کند، گفته است که دولت‌های خارجی نباید مستقیماً به حمایت از جنبش سبز بپردازند.

وی معتقد است با چنین ابراز حمایتی، حکومت منتقدان را به جاسوسی برای دولت‌های خارجی و تلاش برای تحقق اهداف دولت‌های خارجی متهم خواهد کرد.

با این حال آقای کروبی از مردم سراسر جهان و خصوصاً ایرانیان خارج از کشور، خواسته است تا از جنبش سبز حمایت کنند.

آقای کروبی همچنین در این مصاحبه با بیان اینکه خود و خانواده‌اش در راه مبارزه برای تحقق خواسته‌های مردم ایران، برای پرداخت هر هزینه‌ای آماده‌اند، گفته است که مسئول خشونت‌ها و سرکوب‌های خشونت‌آمیز در یکسال اخیر، همان کسانی هستند که مسئول برگزاری انتخابات هم بوده‌اند.

آقای کروبی در پایان این مصاحبه بار دیگر اعلام کرده است که تنها راه خروج از بحران کنونی، بازگشت به قانون اساسی است و به گفته وی این مسئله مستلزم آزادی همه زندانیان سیاسی، آزادی رسانه‌ها، احترام به حقوق دانشجویان و شخصیت‌های دانشگاهی و اصلاح شیوه‌های مدیریت کشور است.
XS
SM
MD
LG