لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

وکیل باقی: یکبار به طور تصادفی او را در دادگاه انقلاب دیدم


عمادالدین باقی روزنامه‌نگار ایرانی، چهارشنبه گذشته با قرار وثیقه‌ای به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان از زندان آزاد شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز در همین روز با انتشار بیانیه‌ای از آزادی آقای باقی ابراز خرسندی کرده و در عین حال گفته بود که ایران با ۳۶ روزنامه‌نگار و وب‌نگار زندانی، بزرگترین زندان خاورمیانه برای روزنامه‌نگاران است.

صالح نیکبخت وکیل مدافع عمادالدین باقی در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در زمینه وضعیت پرونده آقای باقی پاسخ داده است.



  • رادیو فردا: آقای نیکبخت، پرونده عمادالدین باقی در حال حاضر چه مراحلی را طی می‌کند؟

صالح نیکبخت: پرونده [ایشان] در حال حاضر در شعبه ۲۱ دادگاه انقلاب است و من و همکار محترم، جناب آقای دکتر مولایی هنوز نتوانسته‌ایم پرونده را مطالعه کنیم، بنابر این از محتویات و جزئیات آن، اطلاعات لازم را نداریم.

  • آقای نیکخت، چطور ممکن است بعد از گذشت پنج ماه که شما وکالت آقای باقی را پذیرفته‌اید، پرونده را تا کنون در اختیارتان قرار نداده‌اند؟ آیا این یک امر معمولی و متداول است؟

صالح نیکبخت؛ وکیل عمادالدین باقی
در ماه‌های اخیر، روالی پیش آمده که به طور کلی، ساختمان دادسرایی که به امور متهمان سیاسی رسیدگی می‌کرد و در دادگاه انقلاب، واقع در خیابان معلم مستقر بود، به زندان اوین منتقل شده است.

معمولاً اجازه داده نمی‌شود که وکلا داخل ساختمان اوین بروند و پرونده را مطالعه کنند یا از جزئیات آن مطلع شوند. معمولا همه چیز مطابق برداشتی که قضات دادگاه انقلاب از قانون دارند، اعلام می‌شود و تا زمانی که پرونده به دادگاه نرفته، وکیل حق مداخله در پرونده‌های امنیتی را ندارد.

به همین جهت تا کنون در این مورد اطلاعی پیدا نکرده‌ام. حقیقتش هم این است که من فقط یکبار و آقای دکتر مولایی فقط دو بار به آنجا مراجعه کرده‌ایم و مراجعه چندانی به آنجا نداشته‌ایم. چون می‌دانستیم که بی‌فایده است.

  • آیا از اتهام‌های آقای عمادالدین باقی خبر دارید؟

بله. اتهام ایشان تبلیغ علیه نظام و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی است.

  • تصور نمی‌کنید تعیین این وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای چنین اتهاماتی زیاد است؟

حرف زدن راجع به این موضوع در این مصاحبه ضرورتی ندارد. ولی ما همیشه اعلام کرده‌ایم وثیقه‌ای که از متهم در هر زمینه‌ای اخذ می‌شود، اهم از اینکه متهم به اتهام سیاسی، امنیتی یا عادی دستگیر شده باشد، باید متناسب با اتهام وارده باشد. در این مورد بارها و بارها صحبت کرده‌ایم و فکر نمی‌کنم الان دیگر زمینه برگشت مجدد به این مبحث فراهم باشد چرا که امر گفته شده را نباید زیاد تکرار کرد.

  • آیا شما موفق شده‌اید آقای عمادالدین باقی را ببینید؟ من شنیده‌ام که ایشان میزان قابل توجهی وزن کم کرده است؟

من هنوز موفق نشده‌ام آقای باقی را ببینم. غیر از یکبار که به طور تصادفی دو هفته پیش ایشان را در دادگاه انقلاب دیدم.

  • شما اکنون تصمیم دارید چه کار کنید و اصولاً پرونده در چه مرحله‌ای از مراحل قضایی قرار دارد؟

هنوز پرونده را نخوانده‌ام و هنوز هم دادگاه ایشان برگزار نشده است. بنابر این نمی‌شود راجع به خود پرونده و جزئیات آن و راجع به دادگاهی که به عنوان دادگاه بدوی تشکیل می‌شود و نتایج آن،‌ فعلاً اظهار نظر کرد.
XS
SM
MD
LG