لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

تأکید رهبران آمریکا و اردن بر از سرگیری تماس‌های اسرائیلی- فلسطینی


دیدار دو جانبه باراک اوباما و پادشاه اردن در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای واشینگتن
دیدار دو جانبه باراک اوباما و پادشاه اردن در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای واشینگتن
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، خواهان از سرگیری هرچه سریع‌تر تماس‌های سیاسی اسرائیلی- فلسطینی، در چارچوب گفت‌وگوهای موسوم به «نزدیکی» شدند.

رهبران آمریکا و اردن که دوشنبه در واشینگتن با یکدیگر دیدار کردند، بر لزوم اتخاذ «گام‌های اعتماد آفرین» از سوی هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی تأکید کردند.

دیدار ملک عبدالله دوم با باراک اوباما در حاشیه همایش امنیت هسته‌ای واشینگتن، که با میزبانی رئیس‌جمهور آمریکا از دوشنبه در جریان است، صورت گرفت.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که «دو رهبر درچارچوب بررسی مسائل خاورمیانه، با نگاه به روند صلح اسرائیلی و فلسطینی، از دو طرف نزاع خواسته اند تا ازاقداماتی که موجب لطمه دیدن اعتماد متقابل شود، خودداری کنند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آمریکا به دولت آقای نتانیاهو اطلاع داده که مایل است که جرج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه، هفته آینده به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی بازگردد.

جرج میچل مأمورمذاکرات موسوم به «نزدیکی» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها شده است. دو طرف پیشتر پذیرفته اند که این تماس‌های غیرمستقیم انجام شود، و فلسطینی‌ها تنها فرصتی چهارماهه را برای انجام این تماس‌ها تعیین کرده‌اند.

با وجود این، آغاز این مذاکرات با دشواری‌های غیرمترقبه روبه‌رو شد و سفرماه گذشته آقای میچل به منطقه در پی ابراز خشم جدی آمریکا از برنامه‌های خانه‌سازی اسرائیلی در بیت‌المقدس (اورشلیم) به تعویق افتاد.

برنامه‌های خانه‌سازی اسرائیلی که همزمان با سفر معاون رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل اعلام شده بود، موجب بحرانی کم‌سابقه و علنی درمناسبات اسرائیل با آمریکا شد.

اکنون در شرایطی از بازگشت فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه سخن به میان می‌آید که آقای نتانیاهو هنوز به درخواست‌های باراک اوباما از اسرائیل پاسخ نداده است.

این درخواست‌ها در جریان دیدار ماه مارس آقای نتانیاهو با باراک اوباما در واشینگتن مطرح شد.

آقای نتانیاهو چهارشنبه گذشته در نشست خبری به مناسبت نخستین سال کار دولت خود، گفته بود که «برای برخی از این درخواست‌ها پاسخ داریم اما برخی از خواسته‌ها را که با منافع و امنیت ملی اسرائیل در ارتباط است، رد می‌کنیم».

اما در شرایطی که آقای نتانیاهو بر ادامه خانه‌سازی در بیت‌المقدس برای یهودیان تأکید کرده است که مقامات ارشد وزارت کشور اسرائیل دوشنبه به تلویزیون این کشور گفتند که از ماه گذشته کار کمیسیون تصویب خانه‌سازی‌ها، به خاطر «دستوراتی از بالا» کاملاً متوقف شده و حتی یک نشست این کمیسیون که وابسته به وزارت کشوراست، برگزار نشده است.

تحلیلگران در اسرائیل گفته‌اند که یکی از دلایلی که آقای نتانیاهو را به نرفتن به همایش امنیت هسته‌ای واشینگتن تشویق کرد، این بود که دولت او پاسخ‌های لازم را برای درخواست‌های باراک اوباما تهیه نکرده و در تنظیم پاسخ به فهرست رئیس جمهور آمریکا با سختی جدی روبه‌رو است.

به گفته این تحلیلگران چنانچه آقای نتانیاهو تمامی درخواست‌های اوباما را بپذیرد، دولت او با فروپاشی روبه‌رو می‌شود چراکه راست‌گرایان هم‌پیمان با دولت نتانیاهو تهدید جدی به کناره‌گیری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG