لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

« طرح نمایندگان حامی دولت» در مورد مؤسسه نشر آثار آیت الله خمینی


عکس آیت‌الله خمینی و میرحسین موسوی در تظاهرات حامیان دولت
عکس آیت‌الله خمینی و میرحسین موسوی در تظاهرات حامیان دولت
به دنبال حمله‌های اخیر حامیان دولت به بیت آیت‌الله خمینی و مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر پیشین ایران، یک نماینده مجلس می‌گوید که برخی نمایندگان حامی دولت به دنبال سلب «حق انحصاری تأیید صحت مدارک منتسب به آیت‌الله خمینی» از مؤسسه تنظیم و نشر هستند.

در حال حاضر تنها مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی است که حق دارد نسبت به صحت اسنادی که به آیت‌الله خمینی نسبت داده می‌شود، اظهار نظر کند.

با این حال مجید نصیرپور ، عضو فراکسیون خط امام مجلس هشتم می‌گوید که برخی از حامیان دولت طرحی را به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه کرده‌اند که با سلب این حق از مؤسسه تنظیم و نشر، مراکزی چون مرکز اسناد انقلاب اسلامی متولی تأیید صحت مدارک منتسب به آیت‌الله خمینی خواهند شد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی زیر نظر روح‌الله حسینیان نماینده تندرو و حامی دولت مجلس هشتم اداره می‌شود و علاوه بر وی که از سال ۷۴ با حکم آیت‌الله خامنه‌ای به مدیریت این مؤسسه انتخاب شد، سیدحمید روحانی و مصطفی پورمحمدی هم در هیئت امنای این مرکز عضویت دارند.

آقای حسینیان که در کارنامه خود سابقه حضور در وزارت اطلاعات را دارد، چندی پیش گفته بود که «با کمال تأسف به عنوان یک آگاه تأکید می‌کنم که بسیاری از مخالفین امام خمینی (ره) در مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام جمع شده‌اند».

این نماینده حامی دولت تأکید کرده بود که «حتی افرادی که در زمان امام نیز ولایت فقیه را قبول نداشتند در این مؤسسه حضور دارند».

این سخنان همزمان با آن ایراد شده بود که مجتبی ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، هم با حمله شدید به مؤسسه تظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی گفته بود که «مؤسسه نشر آثار امام به جایگاه تجمع منافقین تبدیل شده و مشخص نیست چرا در هر آشوبی سران آن را ساپورت می‌کنند و زمانی که شورای نگهبان صلاحیت لیبرال‌ها را برای انتخابات رد می‌کند، مؤسسه نشر امام به دفاع از آنها می‌پردازد».

به دنبال این حملات برخی از نمایندگان حامی دولت در مجلس، از لزوم تحقیق و تفحص در بودجه و عملکرد مؤسسه تظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی سخن گفتند.

در واکنش به این حمله‌ها عضو فراکسیون اقلیت مجلس گفته است که هجمه‌های اخیر به مؤسسه تنظیم و نشر در راستای زمینه‌سازی برای تصویب طرح سلب اختیار از این مؤسسه در مجلس است.

آقای نصیرپور همچنین گفته است که افراد باید مطالبات شخصی و قدرت‌طلبانه خود را تفکیک کنند و آن را با مسائل ملی درگیر نکنند.

انتقاد از استفاده ابزاری از نام آیت‌الله خمینی


در همین حال عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دوران اصلاحات، با انتقاد از اهانت به فرزندان آیت‌الله خمینی به بهانه پاره شدن عکس وی گفته است که «استفاده ابرازی از نام امام خمینی» برای حمله به دیگران، تنها «راهی برای سرپوش گذاشتن بر کج‌روی‌ها و دور شدن از راه امام خمینی است».

وزیر کشور دوران اصلاحات همچنین با اشاره به اینکه «نباید مسئله دفاع از امام، منش کشمکش‌های جناحی شود» گفته است که امروز عده‌ای برای ضربه زدن به رقیب پشت سر امام پنهان می‌شوند.

آقای موسوی لاری ادامه داده است که «مگر سیدحسن خمینی عکس امام را پاره کرده است که در تظاهراتی که به نام امام و و در دفاع از آرمان‌های امام است به فرزندان امام و یاران ایشان فحاشی می‌شود».

تلویزیون دولتی ایران در گزارشی خبری در شامگاه ۱۶ آذر، در خلال پخش صحنه‌هایی از اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه تهران، تصویر پاره شده آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، را به نمایش گذاشت، و پخش چند باره این تصاویر و انتساب آن به حامیان جنبش سبز از سوی نزدیکان آیت‌الله خمینی مورد اعتراض شدید قرار گرفت.

با این حال برخی چهره‌های حامی دولت و رسانه‌های دولتی در اقدامی همسو، در این زمینه انگشت اتهام را به سمت دانشجویان حامی جنبش سبز نشانه رفتند و به‌رغم واکنش چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب این اتهامات همچنان ادامه دارد.

این در حالى است که مهدى کروبى، میر حسین موسوى، برخى از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان، محمد خاتمى، رییس جمهور پیشین ایران و همچنین دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خمینى، پاره کردن عکس رهبر پیشین ایران و نمایش تلویزیونى آن را «اقدامى مشکوک» دانستند.
XS
SM
MD
LG