لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

ایران از «مرد ایرانی - آمریکایی» برای جام جهانی کمک خواست


افشین قطبی، پس از کناره‌گیری مایلی‌کهن هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت.
افشین قطبی، پس از کناره‌گیری مایلی‌کهن هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت.
پس از گزینش افشین قطبی به سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران، جک بل روزنامه‌نگار نشریه نیویورک تایمز آمریکا گفت‌وگوی ویژه‌ای را با او، پیش از سفر به ایران انتشار داده است.

افشین قطبی مردی جهانی از یک بازی جهانی است. روز چهارشنبه گذشته گزارش‌های رسانه‌ای تهران حاکی از این بود که قطبی ۴۵ ساله مربی تیم ملی فوتبال ایران شده است. قطبی سومین مردی است که در طول یک ماه برای سرمربیگری تیم ملی نام برده شده‌است. ایران یک تیم پردردسر است که تلاش می‌کند از فوتبال قاره آسیا به جام جهانی تابستان آینده در آفریقای جنوبی راه یابد.

قطبی، در ایران به دنیا آمده و در ۱۳ سالگی به آمریکا مهاجرت کرده است. او در دانشگاه یو سی ال ای به درجه مهندسی دست یافته و رئیس بخش کشف استعداد برای تیم ملی آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ بوده که در آن آمریکا مغلوب ایران شد.

قطبی فصل گذشته هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت اما در میانه این فصل در آبان ماه از سرمربی‌گری پرسپولیس کناره‌گیری کرد

قطبی سپس به عنوان دستیار تیم ملی فوتبال کره جنوبی زیر نظر گاس هیدینک در جام جهانی ۲۰۰۲ کار کرد و همچنین در تیم لس آنجلس گالاکسی در لیگ بزرگ فوتبال آمریکا به عنوان دسیتار استیو سمپسون، سرمربی پیشین تیم ملی آمریکا مشغول به فعالیت شد.

چندی پیش قطبی به موطن خود بازگشت تا مربیگری یکی از پرطرفدارترین تیم‌های باشگاهی ایران، پرسپولیس، برعهده گیرد. قطبی پرسپولیس را در اردیبهشت ۸۷ به مقام قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران رساند. اما در آبان ۸۷ استعفا کرد و در حالی که در دبی زندگی می‌کرد در جست و جوی کار مربیگری بود.

آنگونه که به نظر می‌آید، یک کشور با حکومت دینی که دولتش از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ همواره برای آمریکا دردسرساز بوده است، مردی را برای پرطرفدارترین تیم ملی ورزشی‌اش به خدمت گرفته که مربیگری فوتبال خود را در ایالات متحده آمریکا فراگرفته است.

قطبی می‌گوید: در رأی‌گیری رسانه‌ها از طریق پیامک، ۸۵ درصد مردم مرا برای مربیگری تیم ملی می‌خواستند.
قطبی در روز چهارشنبه با پیامی از طریق ایمیل اعلام کرد: «من از فرصت هدایت ایران به جام جهانی ۲۰۱۰ به هیجان آمده‌ام. یک رویای زندگی‌ام، یک آرزو در تمام طول عمرم و یک سفر نوشته شده در ستارگان برایم بود که حالا در شرف پیوستن به حقیقت است. من از همه مردم جهان که مرا تشویق کردند، پشتیبانی کردند و الهام بخشیدند تا به این موقعیت دست یابم، سپاسگزارم. ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی موقعیتی متفاوت دارد، اما با کیفیت بازیکنان ایرانی و با حمایت ۷۰ میلیون هوادار ایرانی در سراسر جهان و با کمی چاشنی بخت در فوتبال، هرچیز ممکن است.»

قطبی گفت که پس از شکست دو بر یک ایران از عربستان سعودی در رقابت انتخابی جام جهانی در ۲۸ مارس گذشته و برکناری علی دایی، ستاره سابق تیم ملی ایران، از مقام سرمربیگری تصور می‌کرد که او برای جانشینی انتخاب شود.

روز یکشنبه گذشته قطبی در یک گفت‌وگوی تلفنی از دبی گفت: «بعد از شکست از عربستان سعودی و برکناری علی دایی، مردم ایران با اختلاف بسیار مرا انتخاب کردند تا مربی تیم ملی شوم. در رأی‌گیری رسانه‌ها از طریق پیامک، ۸۵ درصد مردم مرا برای مربیگری تیم ملی می‌خواستند. من با بعضی از بهترین مربیان مربیان جهان کار کرده‌ام. در پرسپولیس موفق بوده‌ام. بازیکنان را می‌شناسم. از این رو فکر می‌کنم بهترین نامزد برای احراز این پست هستم. با این حال اینکه من یک ایرانی - آمریکایی هستم در بعضی مواقع ممکن است که خیلی جالب نباشد.»

در ایران ابتدا محمد مایلی‌کهن جای علی دایی را گرفت اما دوران او تنها دو هفته طول کشید. او روز سه‌شنبه گذشته استعفا کرد.
او می‌افزاید: «برای ایرانیان به واقع تنها فوتبال مهم است. فوتبال نقش بزرگی در جامعه دارد. وقتی ما بازی می کنیم، ۱۰۰ هزار نفر به ورزشگاه می‌آیند. پخش تلویزیونی بازی فوتبال ۲۰ میلیون بیننده دارد. فوتبال شادی را به میان مردم می‌برد و عشق آن از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.»

در ایران ابتدا محمد مایلی‌کهن جای علی دایی را گرفت اما دوران او تنها دو هفته طول کشید. او روز سه‌شنبه گذشته استعفا کرد.

ایران که در گروه ب آسیا از پنج مسابقه با شش امتیاز چهارم است، در این گروه سه بازی دیگر دارد که مأموریت هدایت آن به قطبی سپرده شده است. این سه مسابقه شامل دو بازی مشکل در کره شمالی و کره جنوبی نیز هست.

قطبی به تازگی موضوع یک برنامه شخصیت ویدیویی در بی بی سی بود.

نجات ایران از گذرگاه سخت شده برای رسیدن به جام جهای، آسان نخواهد بود و آشکار است که برای گرفتن ۹ امتیاز از این سه بازی باقی مانده، هیج کوتاهی جایز نیست.

قطبی در گفت‌وگو با بی بی سی اظهار کرد: «فکر می‌کنم خیلی مشکل است. اول از همه ما تنها شش امتیاز داریم و برای داشتن بخت صعود، به پیروزی‌هایی در سفر به کره نیازمندیم. فضای حاکم بر تیم و شرایط کلی روحی تیم مثبت نبوده است. همه اینها نیاز به نوعی اتحاد و خلق فضای مثبت در پیرامون تیم دارد که باید از سوی هواداران برای بازیکنان ایجاد شود.»

افشین قطبی که توانست فصل گذشته تیم پرسپولیس را به قهرمانی باشگاه‌های ایران برساند، پیشتر در جام جهانی ۹۸ در خدمت تیم آمریکا بود که از رقیبان ایران در مرحله گروهی بود
در جام جهانی ۱۹۹۸ قطبی دستیار استیو سمپسون بود و مدل‌های تاکتیکی و تجزیه و تحلیل حریفان را برای تیم ملی آمریکا مهیا می‌کرد. آمریکا در این جام جهانی ضعیف ظاهر شد و در پایان دور اول از آن بیرون رفت. در این جام یکی از حریفان آمریکا تیم کشور زادگاه قطبی، یعنی ایران بود.

قطبی در پیام ایمیلی خود گفت: «بازی آمریکا در برابر ایران یک بازی خاص برای همه دست‌اندرکاران آن بود. این بازی به راستی بار دیگر تحت نفوذ و جادوی فوتبال قرار گرفت و دو کشور و مردم آنها را بدون توجه به شرایط سیاسی گرد هم آورد. من به شخصه بخشی از یک مسابقه جام جهانی بین این دو کشور بودم. توجه من به این بازی به راستی ویژه بود. برای من احساساتی را پدید آورده بود که بیان آن به انگلیسی و یا فارسی غیر ممکن است».
XS
SM
MD
LG