لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

اتخاذ تدابیر امنیتی خاص برای «برقراری نظم» در تاسوعا و عاشورا


احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی
احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی
جانشین فرمانده پلیس ایران با اعلام اتخاذ تدابیر امنیتی خاص برای برقراری نظم و امنیت روزهای عاشورا و تاسوعا گفته است که به‌ویژه «کارهای خاص و هماهنگی‌های اطلاعاتی» انجام شده تا در این ایام اتفاق خاصی رخ ندهد.

سرتیپ پاسدار احمدرضا رادان با اشاره به فعالیت نیروهای پلیس در ماه محرم در «دو بعد انتظامی و ترافیکی» گفته است که «در بعد انتظامی سعی می‌کنیم امنیت دستجات عزاداری را با کمک نیروهای مردمی و همیاران محرم برقرار کنیم و در بعد ترافیکی نیز مقررات مربوط به تسهیل عبور و مرور برای عزاداران تدارک دیده شده است».

همیاران محرم عنوان گروه‌هایی است که از سوی نیروی انتظامی به منظور «کنترل انضباطی هیئت‌های عزاداری» سازمان‌دهی شده‌اند و پیشتر عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، نیز گفته بود که جلساتی در این زمینه با رؤسای هیئت‌های عزاداری در حال انجام است.

فرمانده انتظامی تهران همچنین گفته بود که در تهران شش هزار نفر با عنوان «همیار محرم» از طرف هیئت‌های مذهبی به نیروی انتظامی معرفی شده و از طرف این نیرو «در کارگاه‌های آموزشی» تحت آموزش قرار گرفته‌اند تا در حفظ و برقراری امنیت کمک پلیس باشند.

اکنون نیز احمدرضا رادان گفته است که «به همیاران محرم آموزش‌های لازم داده شده و کاور و تجهیزات مورد نیاز واگذار شده تا نقطه اتصال نیروی انتظامی و هیئت‌های مذهبی باشند».

«برخورد قاطع، توأم با رأفت»

جانشین فرمانده پلیس ایران برخورد نیروی انتظامی با مردم را هوشمندانه و بر اساس انتظار مردم خوانده و گفته است که مردم «انتظار دارند پلیس برخورد قاطع و توأم با رأفت داشته باشد» و ما در نیروی انتظامی نهضت عملی کردن این گونه رفتار را راه‌اندازی کرده‌ایم.

سرتیپ رادان همچنین اضافه کرده است که «پلیس موفق پلیسی است که جای لبخند زدن و برخورد قاطع را به خوبی می‌داند» و به آن آگاه است.

این مقام ارشد انتظامی با تأیید ارتباط سازمانی برخی از لباس‌شخصی‌ها با نیروی انتظامی گفته است با افراد خودسر که بدون مأموریت وارد عمل شده‌اند برخورد شده و عده‌ای از آنها دستگیر شده‌اند.

جانشین فرمانده پلیس در عین حال همکاری پلیس و نیروهای بسیج را بسیار نزدیک و مستحکم خوانده و تصریح کرده است که پلیس در بسیاری از مأموریت‌های خود از «بسیجیان مخلص» استفاده می‌کند.

در جریان برخورد خشونت‌بار با معترضان به نتایج انتخابات در شش ماه گذشته، پلیس و نیروهای سپاه و بسیج به طور هماهنگ به سرکوب مخالفان پرداختند، گرچه بخش اصلی این سرکوب در دو ماهه نخست پس از انتخابات روی داد که به اعتراف فرمانده وقت سپاه تهران کنترل امنیت پایتخت بر عهده سپاه بود.
XS
SM
MD
LG