لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

رمضان؛ از طرح ویژه سینماهای ایران تا «خرمای اوباما»


ماه رمضان از امروز در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی آغاز شده است
ماه رمضان از امروز در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی آغاز شده است

صدای محمدرضا شجریان، مثنوی افشاری، مناجات «ربنا» و اذان موذن‌زاده اردبیلی، بخشی از نواهایی هستند که برای شمار زیادی از ایرانیان یادآور فرا رسیدن ماه رمضان است.

پخش صدای محمدرضا شجریان اما به خواست او و در اعتراض به برنامه‌های تلویزیونی پس از انتخابات بحث‌انگیز ایران ممنوع شده و هنوز معلوم نیست که این محدودیت شامل نوای «ربنا» هم می‌شود یا خیر.

از ماه رمضان و حاشیه‌های رسانه‌ای آن که بگذریم شاید چالش بزرگ مراجع روحانی در جمهوری اسلامی تلاش برای رؤیت هلال ماه رمضان یا آنگونه که خود می‌نامند استهلال باشد، مسئله‌ای که برای آن حتی ستادی هم در نظر گرفته‌اند: ستاد استهلال. چالشی که روحانیان و مراجع دست‌کم دوبار در سال با آن مواجهند. اعلام اولین روز ماه رمضان و نیز اعلام روز عید فطر عید جشن پایان ماه رمضان.

همزمان مقام‌های دولتی در ایران نیز به تکاپو افتاده‌اند تا شاید گذراندن ماه رمضان را با وجود تورم اقتصادی ۱۳ درصدی در ایران برای روزه‌داران ساده‌تر کنند.

وحید کیارشی که خبرگزاری فارس از او با عنوان معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران نام برده است می‌گوید قیمت نان سنتی افزایشی نداشته است و حتی بهبود کیفیت صورت گرفته که آثار آن را در ماه رمضان شاهد خواهیم بود.

وی در پاسخ درباره بهای نان سنگگ که در تهران بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان فروخته می‌شود گفته است «نان سنگگ با آرد آزاد و ۷۵۰ گرم خمیر باید به قیمت ۳۵۰ تومان و اگر کنجد داشته باشد باید ۴۰۰ تومان فروخته شود که این استاندارد ماست، پس نمی‌توانیم برای انواع وزن‌ها قیمت استاندارد تعیین کنیم. »

معمولاً در روزهای منتهی به آغاز ماه رمضان تلاش مسئولان برای در دسترس قرار دادن اجناس ارزان آغاز می‌شود. حسین صفایی مدیر عامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران به خبرگزاری ایسنا از طرح «ضیافت» خبر داده است؛ طرحی که به گفته وی «برای نخستین بار در میادین میوه و تره‌بار و برای ارائه تخفیف ویژه به شهروندان در ماه رمضان برای دریافت اقلام مصرفی اجرایی می‌شود».

وی اظهار داشت: «به دلیل گرانی برخی از اقلام مصرفی مردم در ماه رمضان، میادین میوه و تره‌بار در یک اقدام فوری عرضه محصولات لبنی، مواد غذایی و کالاهای اساسی را با ارائه تخفیف ویژه برعهده گرفته است.

بانک‌ها و البته ادارات دولتی هم از حال و هوای ماه رمضان بی‌بهره نمانده‌اند. در بخشنامه‌ای که دبیر هیئت دولت به اعضای هیئت دولت و استانداران سراسر کشور ارسال کرده است، زمان آغاز به کار ادارات در ماه رمضان در تهران ساعت ۹ صبح و پایان آن ساعت ۱۴ اعلام شده است.

بر اساس مصوبه دولت، بانک مرکزی موظف شده است ساعت فعالیت بانک‌ها را به گونه‌ای تنظیم کند که فعالیت آنها دست کم ۳۰ دقیقه قبل از ادارات و دستگاه‌های دولتی، آغاز شود.

در این بخشنامه آمده است که فعالیت ادارات و بانک ها در روزهای ۱۹ و ۲۳ رمضان (۱۸ و ۲۲ شهریور) با یک ساعت تأخیر نسبت به دیگر روزهای این ماه آغاز خواهد شد.

در سینماها هم همزمان با شروع ماه رمضان در قالب طرحی با عنوان «از افطار تا سحر» بلیط به صورت نیم‌بها عرضه می‌شود. این خبر را خبرگزاری مهر منتشر کرده است.

بنابراین اگر حال و حوصله سینما رفتن آن هم بعد از افطاری را دارید می‌توانید از روز اول شهریورماه پس از افطار تا ساعت ۲ بامداد در سالن‌های تاریک سینما بنشینید و فیلم تماشا کنید. به گفته علی سرتیپی مدیر شرکت پخش این طرح با حمایت سازمان صدا و سیما، معاونت سینمایی، موسسه سینما شهر و انجمن سینماداران اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از اعزام هزار مبلغ به منظور تبلیغ به سراسر کشور در ماه رمضان خبر داده است.
حجت‌الاسلام حسین احمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس از اعزام ۳۰۰ مربی علوم قرآنی از استان قم و ۲۰۰ دانشجوی علوم قرآنی به سراسر کشور برای نشر معارف قرآن اعزام شدند.

رؤسای اتحادیه‌های صنفی گوناگون و ریز و درشت در ایران هم از کاهش قیمت‌ اجناس صنف خود خبر می‌دهند. از جمله رحیم مقیمی است رئیس اتحادیه پلاستیک از کاهش ۲۵ درصدی قیمت ظروف یکبار مصرف به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان خبر داد چرا که به گفته او هر سال با آغاز ماه رمضان میزان مصرف بعضی اجناس پلاستیکی نظیر ظروف یکبار مصرف افزایش می‌یابد .

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم پیامی به مناسبت آغاز ماه رمضان فرستاده است. پیامی که در آن ضمن تبریک ماه رمضان به مسلمانان جهان از پیشبر آرمان‌هایی مشترک هم سخن گفته است.

آقای اوباما در پیام ویدئویی خود که روز جمعه در تارنمای کاخ سفید قرار گرفت ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان به مسلمانان جهان گفت که آمریکا به برپایی دنیایی ایمن و همراه با صلح، پایبند است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت که رمضان را ماهی فرخنده برای مسلمانان آمریکا و سراسر جهان آرزو می‌کند.

آقای اوباما افزود هدف او تاکید بر تعهد دولت آمریکا سرآغاز نوینی بین آمریکا و مسلمانان سراسر جهان است.

یکی از مواد غذایی پرمصرف در ماه رمضان خرماست. میوه‌ای که به نوشته خبرگزاری مهر، به دلیل افزایش ۲۰ درصدی صدور آن به کشورهای ترکیه، پاکستان، لبنان و آسیای میانه ، قیمت آن در داخل به ازای هر کیلو دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

خرما همان میوه‌ای که در کشور مصر تولیدکنندگان آن به دلیل رویکرد مثبت اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به جهان اسلام، نام بهترین خرمای سال خود را «خرمای اوباما» گذاشتند.
XS
SM
MD
LG