لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۲

رضوی فقیه: نمی‌توان مردم را از حق برگزاری راهپیمایی محروم کرد


اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، روز شنبه در رابطه با احتمال تجمع در روز ۱۳ آبان گفت: «هر کس می‌خواهد تجمعی داشته باشد، مجوزهای لازم را بگیرد تا از حمایت‌های نیروی انتظامی برخوردار باشد.»


اشاره فرمانده نیروی انتظامی به مطالب ابراز شده از سوی معترضان به نتایج انتخابت ریاست جمهوری بود که درصدد اعتراض خود به وضعیت جاری در ایران هستند. معترضان در روز قدس نیز، اقدام به برگزاری راهپیمایی‌هایی در شهرهای بزرگ ایران کرده بودند.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین به خبرگزاری ایلنا گفته است: «در مقابل از اقدامات غیرقانونی به ویژه به قصد ایجاد تنش، جلوگیری و برابر قانون برخورد می‌شود».

در همین زمینه سعید رضوی فقیه، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در تهران، به پرسش‌ها رادیو فردا پاسخ داده است.

  • رادیو فردا: آقای رضوی فقیه، ارزیابی شما از طرح بحث دریافت مجوز برای راهپیمایی در روز ۱۳ آبان توسط فرمانده نیروی انتظامی چیست؟

صحبت آقای احمدی‌مقدم خلاف نص صریح قانون اساسی است که در هر نظام سیاسی، از جمله نظام جمهوری اسلامی ام‌القوانین به شمار می‌رود.

در فصل ۲۷ قانون اساسی به صراحت ذکر شده که تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح و به شرط آن که مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است.

حال اگر عده‌ای از معترضان به انتخابات و در واقع بخشی از مردم ایران بخواهند در روز ۱۳ آبان که از طرف حکومت «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نام گرفته است، بدون حمل سلاح و بدون ایجاد اخلال در مبانی اسلام راهپیمایی کنند، نیازی به هیچ مجوزی ندارند.

همین طور هم خواهد بود، چون بخش اعظمی از مردم یا خودشان مسلمان هستند و یا هیچ انگیزه‌ای برای اخلال در مبانی اسلام ندارند.

راهپیمایی حق مردم است و هیچ نهادی اعم از وزارت کشور و یا نیروی انتظامی نمی‌توانند مردم را از حق قانونی خود محروم کنند، مگر این که تصور کنیم قانون اساسی هم مانند رأی مردم زینت و زیوری است برای زدن به در و دیوار و هیچ ارزشی برای اجرا ندارد.

  • به نظر شما چرا فرمانده نیروی انتظامی بحث گرفتن مجوز برای راهپیمایی روز ۱۳ آبان را مطرح کرده است؟

حرف آقای احمدی مقدم بیش از آن که در شأن و مقام او به عنوان فرمانده نیروی انتظامی و مسئول اول برقراری نظم در کشور باشد، بیان‌کننده دیدگاه‌های سیاسی او و یا انعکاس‌دهنده اراده حاکمان ایران برای ارعاب و تهدید معترضان و معارضان حکومت است تا در روز ۱۳ آبان همراه با دیگر بخش‌های مردم ایران دست به راهپیمایی نزنند و نظر خود را ابراز نکنند.

  • آیا بحث گرفتن مجوز برای راهپیمایی ۱۳ آبان به راهپیمایی معترضان در روز قدس ارتباطی دارد، یعنی حکومت احتمال می‌دهد معترضان باز هم به خیابان‌ها بیایند و به این ترتیب می‌خواهد منع قانونی برای مردم ایجاد کند؟

آقای احمدی مقدم به عنوان فرمانده نیروی انتظامی مسئول تأمین نظم و امنیت در مواردی چون راهپیمایی‌هاست، بنابراین حق دارد دراین حوزه اظهار نظر کند.

اما با توجه به تجربیات ما در چند ماه گذشته، به نظر می‌رسد سخنان آقای احمدی مقدم بیشتر با لحن تهدید و ارعاب است، یعنی او تلویحاً می‌گوید اگر کسانی بخواهند در راهپیمایی ۱۳ آبان خلاف شعارهای حکومتی و رسمی شعاری سر دهند، با برخورد شدید نیروی انتظامی مواجه خواهند شد. در حقیقت او می‌خواهد قصد و اراده معترضان را برای حضور در راهپیمایی متزلزل کند.

اما به نظر من آقای احمدی مقدم به یک مسئله توجه نکرده؛ آن هم اینکه قرار است روز ۱۳ آبان یک راهپیمایی برگزار شود و کسی نمی‌تواند افراد مختلف را دستچین کند و بگوید این عده برای حضور در راهپیمایی مجاز هستند و عده‌ای دیگر مجاز نیستند.

آقای احمدی مقدم و مأموران نیروی انتظامی با چه معیاری می‌خواهند تشخیص دهند که جمعی از مردم ایران مجوز حضور در راهپیمایی ۱۳ را دارند و عده‌ای دیگر ندارند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG