لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

«محدویت‌های جدید امارات مربوط به بازرگانان شناخته شده ایرانی نیست»


رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی ایرانی در امارات متحده عربی گفته است که حساب‌های مسدود شده مربوط به بازرگانان شناخته شده ایرانی نیست.

حمید حسینی که همزمان از اعضای اتاق بازرگانی ایران است، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، تصریح کرده است که در فهرست حساب‌های مسدود شده «کسی که کار تجاری انجام دهد و در این بخش شاخص باشد» نبوده و «شاید این [محدودیت] برای بعضی از سازمان‌ها و ارگان‌ها باشد که در آنجا دفتری داشتند».

آقای حسینی اشاره‌ای به این سازمان‌ها یا ارگان‌هایی که در امارات عربی متحده «دفتر» دارند نکرده است.

امارات متحده عربی به تازگی در راستای اجرای دور تازه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرد.

بانک مرکزی امارات در بخشنامه‌ای در این زمینه همچنین از مؤسسات مالی و اعتباری در این کشور خواست که از پرداخت پول به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در فهرست تحریم‌های اخیر سازمان ملل قرار گرفته‌اند خودداری کنند.

این بخشنامه با تأکید بر وقوف امارات عربی متحده بر مسئولیت‌ها و وظایف بین‌المللی‌اش، همچنین به اشخاصی نیز که در فهرست تحریم‌های تازه قرار ندارند، هشدار داده بود.

در واکنش به این موضوع رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید که «در این مورد ادعای اماراتی‌ها این است که به دلیل صادرات و یا واردات به ایران، حساب بانکی کسی را مسدود نکرده‌اند، بلکه ادعاهایشان طبق قطعنامه‌ سازمان ملل و مربوط به مواردی مانند بحث کالاهای با مصارف دوگانه و انتقال تکنولوژی و موارد خاص است».

وی همچنین اضافه کرده است که «هنوز جایی ادعا نشده است که [اماراتی‌ها] فراتر از قطعنامه بخواهند کاری انجام دهند».

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی همچنین تأیید کرده است که در ماه‌های اخیر فعالیت تجاری برخی از بازرگانان شناخته شده ایرانی در امارات متوقف شده است.

آقای حسینی به ایسنا گفت که در چهار تا پنج ماه گذشته به «چند نفر از افراد شناخته شده» اعلام شده بود که حق تجارت با امارات را ندارند.

وی اضافه کرد که خیلی از این افراد به دلیل «برخورد اماراتی‌ها» به سمت بازارهای چین و مالزی رفته‌اند.

امارات متحده عربی یکی از عمده‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌آید و به دلیل تحریم‌های موجود علیه جمهوری اسلامی ایران بیشتر کالاهای مورد نیاز ایران به صورت صادرات مجدد از امارات به بازارهای ایران سرازیر می‌شود.

با این حال این کشور پیش از تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران، گفته بود که در صورت تصویب چنین تحریم‌هایی، به آن احترام خواهد گذاشت.

امارات هفته گذشته نیز در راستاى اجراى تحریم‌هاى سازمان ملل علیه جمهورى اسلامى از فعالیت ۴۰ شرکت بین‌المللى و محلى در این کشور به دلیل «نقض تحریم‌هاى سازمان ملل و ارسال مواد و تجهیزات داراى کاربرد دوگانه» به ایران جلوگیرى کرد.
XS
SM
MD
LG