لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

مرمت خواجو؛ «ماشین آلات استفاده شده، مناسب این نوع مرمت نیست»


عکس‌های منتشر شده در خبرگزاری مهر گویای تخریب جدی بخشی از پله‌های پل خواجوی اصفهان است
عکس‌های منتشر شده در خبرگزاری مهر گویای تخریب جدی بخشی از پله‌های پل خواجوی اصفهان است
آن طور که خبرگزاری‌های ایران گزارش می‌دهند، در پی مرمت و بازسازی پل خواجو که قدمت آن به زمان صفویه می‌رسد، بخشی از پلکان‌های آن به کل تخریب شده‌اند.

این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان معتقد است که این تخریب‌ها اصولی و برای ترمیم بافت‌های فرسوده پل صورت گرفته است.

اما برخی از کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که مرمت، غیراصولی انجام شده است.

علیرضا روحانی، سخنگوی ائتلاف حامیان میراث اصفهان، در همین ارتباط به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ گفته است.

رادیو فردا: آقای روحانی، علت عملیات مرمت و بازسازی پل خواجو چه بوده است؟

علیرضا روحانی: بحث مرمت پل خواجو خیلی وقت است که مطرح شده بود. در معاونت میراث فرهنگی استان اصفهان این بحث مطرح می‌شود و از قبل از عید به دنبال تأمین اعتبار می‌روند تا بتوانند بعد از عید آن را تأمین اعتبار کنند.

پل خواجو به لحاظ فرسودگی‌هایی که داشته، هم اینکه یک درخت انجیر در پایه‌های پل پیدا می‌شود که مربوط به دوران رضا شاه بوده. آن موقع ریشه‌های این درخت را می‌کنند ولی متأسفانه این ریشه‌ها دوباره در پایه‌های پل رشد می‌کند و حیات این پل را تهدید می‌کند.

بسیاری از کارشناسان گفته‌اند این مرمت غیراصولی بوده آیا واقعاً اینطور است؟ پرسش این است که این مرمت چقدر اصولی است و چقدر نیست؟

متأسفانه هنوز نمی‌شود در این زمینه اظهار نظر قطعی کرد. تعدادی از کارشناسان به شدت با نحوه مرمت پل مشکل دارند و آن را کاملاً غیراصولی می‌دانند. خود سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان بعد از اینکه این موضوع در رسانه‌ها مطرح شد، جلسه‌ای برگزار کرد و کنفرانس مطبوعاتی ترتیب داد و در قالب آن کنفرانس هم مشاوران این پروژه هم مسئولان در ارتباط از رئیس میراث فرهنگی تا معاونت آن توضیحاتی دادند.

ولی آنچه الان کارشناسان غیردولتی و کارشناسان مستقل و حتی بخشی از بدنه کارشناسی میراث فرهنگی، که البته تحت فشار قرار گرفته‌اند و به هیچوجه حاضر به مصاحبه نیستند، فقط یک سری اظهار نظر می‌کنند و حاضر به مطرح شدن اسمشان هم به هیچ عنوان نیستند.

متأسفانه عملکرد سازمان میراث فرهنگی در این چند سال اخیر بخصوص حداقل در اصفهان به این صورت بوده چون پروژه‌های بسیار جنجال برانگیز هم داشته، به شدت کارشناسان میراث فرهنگی تحت فشار قرار می‌گیرند که هیچ اظهار نظری در این حوزه‌ها نکنند.

نتیجه اینکه الان بخشی از بدنه کارشناسی میراث فرهنگی، کارشناسان غیردولتی و کارشناسان مستقل بر این باورند که این مرمت غیراصولی است و نباید به این صورت انجام می‌گرفت. در عین حال سازمان میراث فرهنگی دارد از نحوه مرمت دفاع می‌کند.

عکس‌هایی که در خبرگزاری مهر چاپ شده بود نشان می‌دهد که پله‌ها واقعاً تخریب شده‌اند.

سازمان میراث فرهنگی اصفهان مدعی است که دارد به سه روش، این مرمت پل خواجو و بخصوص پله‌های پل را انجام می‌دهد. یک روش این است که تا آنجا که ممکن است تیشه‌گیری می‌کنند (این ادعایی است که سازمان میراث فرهنگی اصفهان می‌کند و صحت و سقمش را خودشان باید پاسخگو باشند که در این سال‌های اخیرمیراث فرهنگی و خیلی از دستگاه‌های دولتی اصلاً خودشان را موظف به پاسخگویی نمی‌دانند) به هرحال یک روش تیشه‌گیری است سنگ‌ها و پله‌هایی که مشکل نداشته و با یک تیشه‌گیری قابلیت احیا و برگردانده شدن دارد، بحث بعدی این است که دارند به صورت «وصالی» آن را انجام می‌دهند.

ممکن است بعضی جاها یک فرسودگی حداقلی داشته باشد. سعی می‌کنند با وصالی آن را اصلاح کنند. یک سری هم هستند که مدعی‌اند به طور کامل فرسوده شده و به هیچ عنوان قابلیت استفاده ندارد. آنها را جابه‌جا می‌کنند.

درعین حال سازمان میراث فرهنگی اصفهان مدعی است که تعدادی سنگ نفیس در مرمتی که در دهه ۵۰ صورت گرفت، سنگ‌های نفیسی را از مجموعه تخت فولاد آورده بودند اینجا و استفاده کرده بودند که بعد از اینکه مرمت پل خواجو شروع می‌شود، اینها را صورتجلسه می‌کنند و تعدادی از آنها را به مجموعه تخت فولاد اصفهان عودت می‌دهند.

تعدادی از آنها را هم به موزه سنگ چهل ستون انتقال می‌دهند. ولی در عین حال آنچه باعث نگرانی دوستاران میراث فرهنگی شده همین قضیه بوده که اولاً پیش از آنکه وارد بحث مرمت شوند، هیچ طرحی ارائه نشده، طرحی موجود نبوده و دو اینکه روشی که دارند اعمال می‌کنند، روشی غیراصولی است و سه اینکه ماشین آلاتی که استفاده می‌شود، به زعم بسیاری از کارشناسان ماشین آلاتی نیستند که همخوانی با این نوع مرمت داشته باشد.
XS
SM
MD
LG