لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

سیف‌زاده: در مقابل هر گونه نقض حقوق بشر موضع می‌گیریم


محمد سیف‌زاده
محمد سیف‌زاده
کانون مدافعان حقوق بشر ایران با انتشار بیانیه‌‌ای مطبوعاتی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی خواسته است در آستانه نوروز «همه دانشجویان زندانی را آزاد کنند، همه احکام صادر شده علیه دانشجویان را که موجب محرومیت آنان از حقوق اجتماعی و به ویژه حق تحصیل می‌شود، لغو کنند» و به نوشته این بیانیه «فضایی امن و توأم با مهر و محبت برای جوانان و دانشجویان کشور فراهم کنند».

این سازمان غیردولتی در این بیانیه با ابراز نگرانی از موارد متعدد بازداشت، تعلیق، احضار، ضرب و شتم، محاکمه، و محکومیت دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های کشور در تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، همدان، زاهدان، کردستان، مازندران، این اقدامات را مغایر قوانین داخلی و بین‌المللی و نیز مغایر با ضوابط اخلاقی، شرعی و عرفی دانسته است.

با محمد سیف‌زاده، از وکلای عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ایران درباره این بیانیه بت رادیو فردا گفت‌وگو کرده‌ است.

آقای سیف‌زاده درباره علت انتشار این بیانیه توضیح می‌دهد: «کانون مدافعان حقوق بشر در ارتباط با هر گونه نقض حقوق بشر موضع‌گيری کرده و بيانيه صادر می‌کند و تذکر می‌دهد.»

وی ادامه می‌دهد: «موارد اخير يعنی حمله به دانشگاه‌ها، دستگيری دانشجويان و اخراج آنها از دانشگاه هيچ کدام منطبق با موازين قانونی نبوده است و بدون آن که دانشجويان مرتکب جرمی شده باشند آنها را به زندان انداخته‌اند و حتی کسانی را که در مراسم سالگرد مرحوم بازرگان، اولين نخست‌وزير جمهوری اسلامی در دولت موقت، شرکت کرده بودند دستگير کرده و به زندان انداخته‌اند. بنابراين در چنين وضعيتی کانون مدافعان حقوق بشر موضع‌گيری کرده و از حکومت خواسته است که هرچه زودتر اين افراد را آزاد کنند.»

رادیو فردا: آقای سيف‌زاده! اگر اين افراد آزاد نشوند چه خواهد شد و مدافعان حقوق بشر چه اقدامی خواهند کرد؟

اقدامی که ما می‌توانيم انجام دهيم انذار، ارشاد و تذکر است و کار ديگری از دست ما بر نمی‌آيد. البته هر کدام از افرادی که به زندان افتاده‌اند، می‌توانند به دادسرای کارکنان دولت يا دادسرای انتظامی قضات شکايت کنند، گرچه اين اقدام هم معمولاً منجر به نتيجه نمی‌شود.

چندی پيش با يکی از دانشجويانی که دوستانشان در زندان بودند، صحبت می‌کردم. او به من گفت برنامه اين است که اگر دانشجويان برای نوروز آزاد نشوند، در مقابل زندان سفره هفت سين بچينند و خانواده‌ها در مقابل زندان برای فرزندان خود مراسم نوروز را برگزار کنند. آيا کانون مدافعان هم چنين برنامه‌ای دارد؟

ما در جلسه آينده خود در اين باره صحبت می‌کنيم و هر تصميمی گرفته شود، اعلام کرده و عمل خواهيم کرد.

علاوه بر دانشجويان گروه‌های فعال حقوق بشری و يا صنفی از جمله فعالان کارگران، معلمان، زنان و روزنامه نگاران ديگری هم در زندان هستند. کانون مدافعان حقوق بشر درباره آنها چه فکری کرده است؟

بيانيه گذشته ما در ارتباط با موج دستگيری معلمان و مشکلاتی که برای فعالان سياسی و فعالان کارگری به وجود می آورند، بود.

بيانيه ديگری که به زودی صادر خواهيم کرد، در مورد حمله به خانه فعالان سياسی است. خانواده اين افراد هيچ کدام فعاليت سياسی نداشته و فقط فرزندانشان يا اعضای خانواده آنها جزو فعالان سياسی بوده اند.

ما در اين بيانيه اين اعمال خلاف قانون را که با شرع و اخلاق هم منطبق نيست، محکوم خواهيم کرد.
XS
SM
MD
LG