لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

بهار ۸۸: فروش آثار هنرمندان پیشکسوت در تهران


"Spring 88"
"Spring 88"
آثار بيش از ۶۰ تن از سرشناس‌ترين نقاشان و مجسمه‌سازان معاصر از روز جمعه، يازدهم ارديبهشت ماه در تهران آغاز می‌شود.

در اين نمايشگاه که با عنوان مجموعه ۸۸ در گالری ماه مهر برگزار می‌شود، آثاری از هنرمندان پرسابقه حوزه هنرهای تجسمی به همراه آثاری از نسل جديد هنرمندان اين حوزه به فروش گذاشته می‌شود.

در این نمایشگاه مجموعه‌داران خصوصی حدود ۸۰ تابلو و مجسمه با سبک‌ها و تکنيک‌های متفاوت را برای ۱۰ روز به نمایش می‌گذارند.

در اين نمايشگاه آثاری از هنرمندان سرشناسی چون سهراب سپهری، ژازه طباطبایی، پرویز تناولی، علی‌اکبر صنعتی، محسن وزیری مقدم، هوشنگ پزشک‌نیا، منیر فرمانفرماییان و پرویز کلانتری به فروش گذاشته می‌شود.

یعقوب عمامه‌پیچ، فریده لاشایی، یعقوب امدادیان، بهرام دبیری، کریم نصر، ابراهیم جعفری، گلناز فتحی و مصطفی دشتی نیز از جمله دیگر هنرمندان مطرح نسل بعدی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد.

به گفته مسئولان گالری ماه مهر، قرار است اين نمايشگاه از اين پس به صورت فصلی برپا شود و مجموعه ۸۸، نخستين گام در برگزاری اين رشته نمايشگاه‌هاست.

برگزارکنندگان مجموعه ۸۸، که همزمان اداره گالری‌های والی، الهه و آريا را بر عهده دارند، می‌گويند که هدف از برپايی اين نمايشگاه، پاسخگويی به سلايق گوناگون و نو شدن گنجينه‌های مجموعه‌داران بخش خصوصی، ايجاد تعادل در قيمت‌ها و کمک به چرخه اقتصاد هنر تجسمی است.

اين نخستين بار نيست که شماری از گالری‌های تهران در اقدامی دسته جمعی، آثار نقاشان و مجسمه‌سازان مطرح ايرانی را عرضه می‌کنند.

در سال‌های گذشته، نمايشگاه‌های متعددی برای فروش آثار تجسمی در سطح گسترده در ايران برگزار شده است. اکسپوی تهران، يکی از بزرگترين نمايشگاه‌ها از اين نوع گزارش شده است.

همزمان فروش برخی آثار هنری هنرمندان ايرانی با قيمت‌هايی بالا در سطح جهانی، به ويژه در دبی، با واکنش‌های متفاوتی در ايران روبه‌رو شد.

در اردیبهشت ماه سال گذشته در چهارمین حراح کریستی آثار هنرمندانی ایرانی فروشی ۱۲ میلیون دلاری را تجربه کرد.

«پرسپولیس» اثر پرویز تناولی مجسمه‌ساز ایرانی، به عنوان گران‌قیمت‌ترین اثر هنری در این حراجی به قیمت دو ‌ميليون و ۸۴۱ هزار دلار به فروش رسید.

در حالی که شماری از هنرمندان و مديران گالری های ايران، فروش آثار هنرمندان ايرانی با قيمت‌های بالا در جهان را دستاوردی بزرگ برای هنر معاصر قلمداد و از آن به عنوان عاملی برای تشويق سرمايه‌گذاران ايرانی در خريد آثار هنری ياد کرده‌اند، برخی ديگر، به ناهمخوانی اين قيمت‌ها با واقعيت‌ها و امکانات جامعه ايران اشاره و تأکيد کرده‌اند که ايجاد تعادل بين ارزش آثار هنری و توان خريداران می‌تواند در دراز مدت به شکل مؤثرتری به فروش آثار و رونق اقتصادی هنرهای تجسمی بينجامد.
XS
SM
MD
LG