لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

انتقاد تابش از سیاست دوگانه دولت در اعلام موجودی ذخیره ارزی


محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس
محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس
محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت مجلس، با انتقاد از آن چه «سیاست یک بام و دو هوای دولت» در زمینه اعلام موجودی ذخیره ارزی خواند، تأیید کرد که موجودی کنونی حساب ذخیره ارزی برای تخصیص اعتبار دو میلیاردی به حمل و نقل شهری کافی است.

آقای تابش در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، دولت را متهم کرد که با در پیش گرفتن سیاستی دوگانه، هر گاه قصد برداشت از حساب ذخیره ارزی را دارد، موجودی آن را مثبت نشان می‌دهد و در مقابل اگر مجلس مصوبه‌ای برای برداشت از این حساب داشته باشد، موجودی آن را منفی جلوه می‌دهد تا به گفته وی «بهانه‌ای برای عدم اجرای مصوبات مجلس داشته باشد».

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود که «باید تعریف واحدی برای اعلام موجودی حساب ذخیره ارزی وجود داشته باشد» و ادامه داد که «اتخاذ چنین سیاست یک بام و دو هوایی به نفع دولت نیست».

بحث موجودی حساب ذخیره ارزی پس از آن بار دیگر مطرح شد که مجلس دولت را مکلف کرد که دو میلیارد
دلار این حساب را به حمل و نقل شهری و به طور خاص به تکمیل متروی تهران اختصاص دهد.

شورای نگهبان در ابتدا این مصوبه مجلس را رد کرده بود، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام در اسفندماه سال ۸۸ برداشت دو میلیارد دلار تسهیلات از حساب ذخیره ارزی یا صندوق‌های دیگر را در سال ۱۳۸۹ برای حمل‌ونقل عمومی کشور تصویب کرد که از این مقدار یک میلیارد دلار باید در اختیار شهرداری تهران برای توسعه متروی این شهر قرار بگیرد.

دولت اما از ابلاغ این مصوبه سر باز زد و مجلس را متهم به تصویب قوانین خلاف قانون اساسی کرد، چرا که از نظر دولت اجرای این مصوبه بار مالی پیش‌بینی نشده‌ای را بر دوش قوه مجریه می‌گذارد، تعللی که موجب شد علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم، رأساً به ابلاغ این قانون بپردازد.

«موجودی محرمانه»، ولی کافی

رئیس فراکسیون اقلیت مجلس همچنین به ایلنا گفته است که گرچه نمی‌تواند به دلیل محرمانه بودن میزان موجودی حساب ذخیره ارزی را اعلام کند، اما «در این حساب آن قدر موجودی وجود دارد که دولت بتواند به اجرای این قانون بپردازد».

بر اساس گفته‌های آقای تابش، به تازگی کمیته‌ای مشترک بین بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت اقتصاد، مأمور تهیه گزارشی در مورد موجودی حساب ذخیره ارزی شده بود که گزارش محرمانه این کمیته به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شده است.

گفته‌های آقای تابش در مورد کافی بودن موجودی حساب ذخیره ارزی برای اختصاص بودجه مترو، در حالی است که پیشتر محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی دولت، با اشاره به بار مالی این مصوبه، دولت را ناتوان از اجرای این قانون معرفی کرده بود.

دولت در سال‌های اخیر حاضر به اعلام موجودی حساب ذخیره ارزی نشده و آن را محرمانه می‌داند، اما در مقابل برخی از نمایندگان مانند محمدرضا خباز، نماینده کاشمر در مجلس، معتقدند «این که دولت می‌گوید حساب ذخیره ارزی محرمانه است، به خاطر این است که چیزی در آن باقی نمانده است».

با این حال موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، روز جمعه به خبرگزاری مهر گفته بود که حساب ذخیره ارزی هم اکنون شش تا هفت میلیارد دلار موجودی دارد که تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

در بودجه سال جاری مبنای افزایش موجودی حساب ذخیره ارزی، فروش نفت به قیمتی بالاتر از ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت است و در این صورت به هر میزان بهای نفت افزایش یابد، میزان مازاد به حساب ذخیره ارزی منتقل خواهد شد.
XS
SM
MD
LG