لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

یک جایزه جهانی برای پروژه اینترنتی بزرگداشت امیدرضا میرصیافی




پروژه اینترنتی ۱۸ مارس که برای گرامیداشت یاد امیدرضا میرصیافی، و بزرگداشت وبلاگ‌نویسان تحت ستم در سراسر دنیا فارغ از هر گونه ایدئولوژی، و طبقه اجتماعی راه‌اندازی شده، یکی از برندگان اولین دوره جوایز «اجتماعی بیندیش» شد.

این جایزه‌ا از سوی بنیاد آمریکایی «مدیا پی‌لی سنتر» و با پشتيبانی چند شرکت ديگر از جمله فيس بوک اهدا شد و در مراسم اهدای آن معاون فیس‌بوک هم حضور داشت.

اميد رضا ميرصيافى، وبلاگ‌نويس ايرانى كه بهمن ماه ۸۷ براى سپرى كردن حكم دو سال و نيم حبس خود بازداشت شده بود، در روز ۲۸ اسفند ماه، ۱۸ مارس، درگذشت. آقای میرصیافی تنها به دلیل نوشته‌های وبلاگ خود مشمول این حکم شده بود.

در آن زمان محمد على دادخواه، وكيل آقاى ميرصيافى در گفت‌وگو با راديو فردا اعلام كرده بود كه «بى‌توجهى مسئولان زندان اوين در رسيدگى به وضعيت ناراحتى قلبى موكل او منجر به فوت وى شده است».

پروژه اینترنتی ۱۸ مارس که به سالروز مرگ امیدرضا میرصیافی در زندان‌های ایران اشاره دارد و با شعار «بگذاریم نخستین وبلاگنویس جانباخته در زندان، آخرین آنها باشد» فعالیت می‌کند، به همت فرد پطروسیان روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ایرانی مقیم اروپا و نیز شبکه اجتماعی جوانان خاورمیانه را‌ه‌اندازی شده است.

آن طور که فرد پطروسیان به رادیو فردا می‌گوید: گرچه پروژه ۱۸ مارس با تراژدی مرگ امیدرضا میرصیافی در زندان‌های ایران رقم خورده است، اما این پروژه مختص به ایران نیست و حتی يکی از بنيانگذاران اين پروژه، عزرا الشريفی، مبتکر بحرينی و بنيانگذار سازمان جوانان خاورمیانه است که به صورت دائم در مورد وضعیت اقليت‌ها و روشنفکران کشورهای عرب و ديگر کشورها می‌نويسد و صحبت می‌کند و در حمايت از آنها ایده‌پردازی می‌کند.

امیدرضا میرصیافی، ۲۸ اسفندماه ۸۷ در زندان اوین جان باخت
وی با اشاره به اینکه جایزه «اجتماعی بیندیش» به خاطر استفاده از اينترنت و نفوذ آن در جامعه، اهدا می‌شود، اضافه کرده است که امسال حدود ۳۰ نفر نامزد دريافت این جايزه بودند که در ميان آنها يکی از پروژه‌های روزنامه گاردين، يکی از پروژه‌های گوگل و همچنين سايت‌ها و پروژه‌های ديگری که در سطح جهانی به چشم می‌خورد و جایزه امسال به سه پروژه تعلق گرفته است.

آقای پطروسیان در مورد پروژه ۱۸ مارس می‌گوید که این روز، روزی است که اميدرضا ميرصيافی، وبلاگ نويس ايرانی، در زندان اوين فوت کرد و ما اعلام کرديم که اين روز را در سراسر جهان و به ياد تمام وبلاگ‌نويسان تحت ستم، فارغ از هر نوع ايدئولوژی و طبقات اجتماعی گرامی می‌داریم.

به گفته وی حوادثی در ايران رخ داد و تعدادی از وبلاگ نويسان و شهروندان ايرانی از يوتيوب، فيس بوک و توييتر استفاده کرده و در اين زمينه خبررسانی کردند و تعداد قابل توجهی از آنها هم به زندان افتادند، ولی اين شرايط فقط محدود به ايران نيست و در کشورهای مختلفی مانند چين، ويتنام، مصر و جاهای ديگر هم وبلاگ‌نويسان با مشکلات زيادی مواجه هستند و از هيچ نوع حمايت سازمانی برخوردار نيستند.

وی در باره اختصاص روز ۱۸ مارس به گرامیداشت وبلاگ‌نویسان می‌گوید که وبلاگ‌نويسان آسيب‌پذيرترين حلقه رسانه‌ای موجود در دنيا هستند و به ياد داشتن آنها و بسيج افکار عمومی در اين زمينه بسيار مهم است.

علاوه بر پروژه اینترنتی ۱۸ مارس، «سوشیال وایب» و «کیوا» برندگان امسال جایزه «اجتماعی بیندیش» هستند.
XS
SM
MD
LG