لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

گسترش طرح تردد نوبتی خودروها با هدف کنترل آلودگی و ترافیک تهران


به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس، نظارت نیروی انتظامی در اجرای طرح زوج و فرد به ۱۱۳ منطقه افزایش می‌یابد.
به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس، نظارت نیروی انتظامی در اجرای طرح زوج و فرد به ۱۱۳ منطقه افزایش می‌یابد.
نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرد با افزایش محدوده‌های اجرای طرح تردد نوبتی خودروها (طرح زوج و فرد)، قصد دارد در کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک شهر تهران بکوشد.
به گفته سرهنگ مهدی احمدی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی پلیس ایران، قرار است اجرای طرح زوج و فرد در تهران به ۱۱۳ منطقه افزایش یابد.

انتظار می‌رود با تشدید نظارت پلیس در محدوده طرح زوج و فرد، علاوه بر کاهش ۴۰ درصدی آلودگی هوا، از بار ترافیکی مناطق مختلف نیز کاسته شود.

در طرح تردد نوبتی خوردروها، که اجرای آن در تهران از پاییز سال ۸۴ آغاز شد، با دسته‌بندی خودروهای شخصی بر اساس شماره پلاک آنها به دو گروه زوج و فرد، خودروهای هر گروه تنها در سه روز کاری هفته در محدوده طرح اجازه تردد دارند.
انتظار می‌رود با تشدید نظارت پلیس در محدوده طرح زوج و فرد، علاوه بر کاهش ۴۰ درصدی آلودگی هوا، بار ترافیکی مناطق مختلف نیز کاهش یابد

آقای احمدی همچنین گفته است که «کاهش ۳۰ درصدی آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را بر آن داشت تا محدود طرح زوج و فرد را افزایش دهد».

وی این میزان کاهش آلودگی هوا و ترافیک را معلول «تشدید برخورد» با خودروهایی که به محدوده این طرح وارد می‌شدند، ارزیابی کرده است.

محدوده اجرای طرح زوج و فرد بسیار وسیع‌تر از محدوده طرح ترافیک تهران است. در منطقه موسوم به محدوده طرح ترافیک تهران، تنها خودروهای عمومی و خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک اجازه عبور و مرور دارند.

محدوه طرح زوج و فرد در تهران، اخیراً به ۱۱۳ منطقه افزایش یافته است.

بسیاری از کارشناسان اجرای کوتاه مدت این طرح را برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک مفید ارزیابی کرده‌اند. با این حال منتقدان این طرح با توجه به کمبود وسایط حمل و نقل عمومی در پایتخت ایران، اجرای دراز مدت آن را ناکارآمد می‌دانند.

«حضور پلیس دائمی نخواهد بود»

اعلام تشدید نظارت پلیس در محدوده‌های طرح زوج و فرد در حالی است که محمد رویانیان، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی ایران، در ابتدای بهمن ماه گفته بود که نمی‌توان برای همیشه طرح زوج و فرد و ترافیک را با حضور پلیس اجرا کرد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفته بود: «پلیس به طور مقطعی و در شرایطی که وضعیت از حالت عادی خارج شود برخورد می‌کند و برای پاسخ گرفتن در مدت زیاد باید از سیستم الکترونیکی استفاده شود.»
وی همچنین گفته بود که به شهرداری اعلام شده تا از سال آینده نیروهای فیزیکی پلیس از محدوده طرح‌های زوج و فرد و ترافیک برداشته می‌شود تا اقدام به نصب سیستم‌های الکترونیکی کند.
آقای رویانیان در عین حال در تشریح پیامدهای اجرای این طرح در تهران گفته بود که در اثر اجرای این طرح با کنترل مؤثر پلیس ۳۰ درصد از ترافیک در جاده‌ها و محورهای شهر تهران کاهش یافته است.
XS
SM
MD
LG