لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

لاریجانی: آمریکا در مورد «همکاری نزدیک» با ریگی پاسخگو باشد


در حالی که مجلس ایران، روز یکشنبه در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر اطلاعات، به بررسی موضوع دستگیری عبدالمالک ریگی پرداخته است، علی لاریجانی، رئیس مجلس، از آمریکا خواسته است که در مورد «همکاری نزدیک» با گروه ریگی پاسخگو باشد.

آقای لاریجانی که در آغاز جلسه روز یکشنبه مجلس سخن می‌گفت، از دستگاه امنیتی ایران به خاطر دستگیری عبدالمالک ریگی تشکر کرده و آن را ابتکاری ارزشمند خوانده است.

عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله، سه‌شنبه گذشته و در حالی که از دوبی عازم قرقیزستان بود، در پی فرود اجباری هواپیمای قرقیز در بندرعباس دستگیر شد و مقامات ایرانی، از نخستین ساعات پس از دستگیری وی، بار دیگر کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده و بریتانیا را به حمایت از فعالیت‌های گروه وی متهم کردند.

پس از آن شبکه خبری «پرس تی وی» نیز از قول عبدالمالک ريگی ادعا کرد که در ديدار با عوامل سازمان جاسوسی آمريکا در دوبی، به وی قول حمايت همه جانبه و در اختيار گذاردن پايگاهی با تسليحات نظامی در «مناس» واقع در نزديکی بيشکک در قرقيزستان داده شده بود.

ایالات متحده و بریتانیا پس از دستگیری عبدالمالک ریگی با محکوم کردن هر گونه اقدام تروریستی، اتهامات مقامات جمهوری اسلامی در مورد تأیید و حمایت فعالیت‌های گروه ریگی را رد کردند.

آمریکا همچنین ادعای مطرح شده از سوی ریگی در مورد در اختیار گذاشتن یک پایگاه نظامی را رد کرد و آن را « مسخره» خواند و در این زمینه یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور در گفت‌وگو با رادیو فردا تأکید کرد که «هرگونه ادعای رابطه ايالات متحده با جندالله و يا تروريسم ديگری در ايران پوچ و بی‌معناست».

اما اکنون رئیس مجلس بار دیگر با تکرار این اتهامات گفته است که «خوشبختانه اعترافات ریگی اطلاعات گذشته ما را در همکاری نزدیک آمریکا و ناتو با این گروهک تروریستی تأیید می‌کند».

علی لاریجانی همچنین ادامه داده است که دولت ایالات متحده و رئیس جمهور این کشور باید پاسخگو باشند.

وی همچنین بدون نام بردن از کشور خاص از مسئولان خواسته است تا نحوه عملکرد برخی از کشورهای اروپایی و منطقه باشند.

پیشتر مقامات جمهوری اسلامی، علاوه بر ایالات متحده، بریتانیا، و پاکستان را متهم کرده بودند که فعالیت‌های گروه ریگی را حمایت و هدایت می‌کنند و به تازگی نیز برخی مقامات ایرانی اتهاماتی را در این زمینه به کشورهایی چون عربستان وارد کرده‌اند.

اظهارات آقای لاریجانی در حالی است که مجلس شورای اسلامی، پیش از آغاز جلسه علنی روز یکشنبه خود، در جلسه‌ای غیر علنی با حضور حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت دهم، به استماع گزارش وی در زمینه دستگیری عبدالمالک ریگی پرداخت.

از محتوای این جلسه هنوز گزارشی مخابره نشده است.

گروه جندالله که در جنوب شرقی ایران فعالیت داشت، مدعی دفاع از حقوق اقلیت اهل سنت در این منطقه بود، ولی در سال‌های اخیر اقدامات تروریستی که این گروه مسئولیت آنها را به عهده می‌گفت، شماری از شهروندان نظامی و غیرنظامی ایرانی، از جمله برخی شهروندان اهل سنت را به کام مرگ برده بود.

در آخرين حمله انتحاری در مهرماه سال جاری در منطقه «پيشين» شهرستان «سرباز»، بيش از ۴۰ نفر از جمله ۱۵ فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند که در ميان آنها نام علی شوشتری، جانشين فرمانده نيروی زمينی سپاه، به چشم می‌خورد.

جندالله پيش از اين نيز مسئوليت چند حادثه تروريستی و گروگانگيری در جنوب شرقی را بر عهده گرفته بود که از جمله اين حوادث می‌توان به انفجار مسجد علی ابن ابيطالب زاهدان در خرداد ماه امسال، گروگانگيری و قتل ۱۶ نفر از پرسنل نيروی انتظامی در سال ۸۷ و قتل برخی از سرنشينان خودروهای عبوری در منطقه تاسوکی در سال ۸۴ اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG