لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

با پیروزی نفسگیر بر اروگوئه؛ هلند به فینال جام جهانی رسید


تیم ملی هلند در یک مسابقه پرگل و پرفراز و نشیب سه بر دو اروگوئه را شکست داد تا فینال جام جهانی ۲۰۱۰ تمام اروپایی شود. در مسابقه دیگر نیمه پایانی دو تیم آلمان و اسپانیا چهارشنبه شب با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند.

با گل‌های تماشایی دو کاپیتان دو تیم هلند و اروگوئه، فان برونکهورست و فورلان، نیمه نخست مسابقه مهیج ورزشگاه گرین پوینت شهر کیپ تاون یک بر یک به پایان رسید. اما در حالی که گل‌های وسلی اسنایدر و آرین روبن بازی را سه بر یک کرد و روبن یک فرصت استثایی گل چهارم را هدر داد، اروگوئه در وقت تلف شده فاصله را به کمترین رساند تا آخرین ثانیه‌ها طولانی‌ترین زمان‌ها برای هلند به نظر بیاید.

جیوانی فان برونکهورست در دقیقه ۱۸، وسلی اسنایدر در دقیقه ۷۰ و آرین روبن در دقیقه ۷۳ برای هلند و دیه‌گو فورلان در دقیقه ۴۱ و ماکسیمیلیانو پریرا در دقیقه ۲+۹۰ برای اروگوئه گل زدند.

در این مسابقه سنگین و پربرخورد وسلی اسنایدر به عنوان بهترین بازیکن اتخاب شد. او به پنجمین گل خود نیز دست یافت و در صدر گلزنان به داوید وی یا از اسپانیا برابر شد.

با سوت پایان مسابقه توسط روشن ایرماتوف داور اهل ازبکستان، هلند برای سومین بار به مسابقه پایانی جام جهانی راه یافت. پس از نایب قهرمانی در جام‌های جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ هلند پس از ۳۲ سال فرصت یافته است که یک بار دیگر برای نخستین قهرمانی به میدان برود.

یاران بارت فان ماروایک باید ۲۴ ساعت تأمل کنند تا ببینند حریف یک شنبه آینده بار دیگر آلمان است و یا فرصت بازی با اسپانیا، قهرمان اروپا دست می‌دهد. آلمان در خاک خود هلند را دو بر یک در جام جهانی ۱۹۷۴ شکست داد و قهرمان شد.

اروگوئه که آخرین حضورش در نیمه پایانی در ۴۰ سال پیش بود، این بار برای رسیدن به سومین قهرمانی سعی کرد با یک بازی سختگیرانه و با همه وجود روزنه‌های دفاعی را در برابر نفوذها و پاس‌های عمقی بازیکنان هلند بپوشاند و در لحظه‌های افت هلند و ضعف‌های دفاعی این تیم به گلزنی اقدام کند.

در غیاب ستاره دو اخطاره این تیم، لوئیس سوآرز، اروگوئه چنان موفق عمل کرد که با وجود درصد بخت کمتر تصور شده برای این تیم در راه رسیدن به فینال، حتی امکان داشت در لحظه‌های وقت اضافی به گل دیگری دست یابد و رویای یک برتری دیگر با ضربه‌های پنالتی سرنوشت‌ساز را ترسیم کند.

هلند در این بازی هیچگاه از حریف آمریکای جنوبی عقب نیفتاد و سزاوار پیروزی بود اما این پیروزی حتی سخت‌تر از پیروزی دو بر یک از برزیل پرافتخار به دست آمد. رسیدن به فینال رکورد بی‌شکستی نارنجی‌ها به ۲۴ مسابقه رساند.

حملات آغازین هلند و شلیک توقف‌ناپذیر فان برونکهورست تصوری از شکست سنگین آرژانتین در برابر آلمان را تداعی کرد، اما شلیک پای چپ فورلان از پشت محوطه جریمه نمایشی نزدیک در اندازه یک مسابقه نیمه پایانی را رقم زد. گل‌های نیمه نخست از زیباترین گل‌های جام نوزدهم بود.

اروگوئه در شروع نیمه دوم نیز تیم برتر میدان نشان داد و اگر اسنایدر و کمی بعد روبن گل‌های دوم و سوم هلند را در اواسط نیمه نمی‌زدند، احتمال ضربه‌ای دیگر از سوی مردان اسکار تابارز بسیار بود، هر چند بازی تهاجمی مردان آمریکای جنوبی فضا را برای مانور یاران هلندی گسترده کرد.

همین گستردگی به شلیک فریب‌دهنده اسنایدر و ضربه سر زیبای روبن با ارسال دقیق توپ توسط کایت انجامید که پیروزی هلند را تا وقت تلف شده حتمی نشان داد. هر چند گل دیرهنگام پریرا هم فرصت کمی برای گریز از شکست فراهم کرد.

اروگوئه که مسابقه یکچهارم پایانی را به بهای محرومیت لوییس سوآرز از غنا برد در مسابقه با هلند برای شگفتی‌آفرینی بسیار با روحیه ظاهر شد و به جای او از ادیسون کاوانی سود برد که یکی از بهترین‌های میدان بود. در آرایش ۲-۴-۴ تیم اروگوئه او در کنار فورلان تلاش داشت از آسیب‌پذیری دفاع میانی هلند و روزنه‌های موجود میان مردان دفاعی بیشترین بهره را ببرد.

هلند هم دو یونگ را در میانه میدان نداشت و با روش ۱-۳-۲-۴ تلاش داشت که با داشتن کایت به عنوان مهاجم نوک، هم خط میانی را پرقدرت نگاه دارد و هم از همه ستارگان خود برای دستیابی به تیم سرسخت حریف بهره بگیرد.

در پایان مسابقه آرین روبن و فان در فارت، که در نیمه دوم به زمین آمد، در گفت‌وگو با تلویزیون هلند ضمن تأیید بعضی اختلاف‌ها بین خود آن را تنها در جریان بازی اعلام کردند و در حالی که جشن فینالیست شدن در همان ورزشگاه برپا شده بود، از صمیمت میان بازیکنان تیم صحبت کردند.

وسلی اسنایدر برخلاف جریان بازی با گزارشگری که گل پیروزی بخش او به برزیل را گل یک بازیکن ۲۲ سانتی در زمین اعلام کرده بود، به شوخی و خنده پرداخت و ضمن آن اعلام کرد که اروگوئه تیمی سرسخت و مقاوم بود که تصور می‌شد پیروزی بر این تیم آسان است.

نگرانی‌های فان ماروایک

بارت فان ماروایک، مربی تیم ملی هلند، که پس از پیکارهای قهرمانی ۲۰۰۸ اروپا جانشین مارکو فان باستن شد، پیش از مسابقه با اروگوئه گفته بود: «برای من بهترین زمان آن است که به عنوان یک تیم برای همه کاری که شده پاداشش پیروزی بر اروگوئه باشد. اکنون در هلند از بازی‌های این تیم رضایت بسیار است. این خوب است که ما این همه پیش آمده‌ایم. بنابراین انتظار این است که حالا همه حواس ما روی تیم اروگوئه باشد و بدانیم که این حریف آسان نیست».
XS
SM
MD
LG