لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

بسکتبال ایران نخستین پیروزی در رقابت‌های جهانی را جشن گرفت


تیم ملی بسکتبال ایران دوشنبه شب در ادامه رقابت‌های جهانی بسکتبال در استانبول ترکیه با نتیجه ۷۱ بر ۵۸ از سد تونس گذشت و به نخستین پیروزی تاریخ در رقابت‌های قهرمانی جهان دست یافت.

تیم بسکتبال ایران که در گروه ب رقابت‌ها حضور دارد، در دو مسابقه نخست خود به ترتیب از برزیل و کرواسی شکست خورده بود و مسابقه سوم در مقابل تونس را نیز به مانند دیگر رقابت‌های گروه ب در تالار ایپکچی استانبول برگزار کرد.

در بازی دوشنبه‌شب بهترین بازیکن میدان حامد حدادی، بازیکن ایرانی تیم ممفیس گریزلیز ان بی ای آمریکا بود که در مجموع این بازی ۲۳ امتیاز و ۱۳ ریباند را به نام خود کرد.

برتری ایران بر تونس در دقیقه های پایانی به چهار امتیاز کاهش یافت، اما بار دیگر بسکتبالیست‌های ایرانی حریف را تحت تأثیر قرار دادند و بر فاصله امتیازهای خود افزودند و به این ترتیب ایران در نخستین حضور در قهرمانی بسکتبال جهان بعد از دو شکست، به راحتی تونس را برد.

هنگامی که حدادی نخستین پنج امتیاز نیمه دوم را به ثمر رساند، به نظر آمد که ایران به سوی یک پیروزی آسان حرکت کرده باشد. در پی آن ایران فصله را به ۲۴ امتیاز رساند که خودیابی تونسی‌ها این فاصله را کاهش داد.

اما ایران از بازگشت توفانی تونس سلامت جست. ایران در شش دقیقه پایانی به برتری ۵۲ بر ۲۸ رسیده بود. با اختلاف ۲۴ امتیاز از حرف خود پیش بود. تونس اما در سه دقیقه سه پایانی از کوارتر سوم اختلاف خود با ایران را به چهار امتیاز کاهش داد، اما تلاش بسکتبالیست‌های ایرانی بازی را ۷۱ بر ۵۸ به سود ایران به پایان داد.

اکنون تنها تیم بدون پیروزی در گروه ب تیم تونس است که تا کنون سه باخت پیاپی دارد.

ایران با رسیدن به قهرمانی آسیا در سال ۲۰۰۷، پس از ۶۰ سال برای نخستین بار در المپیک ۲۰۰۸ هم حضور یافت. ایرانیان سال پیش نیز از عنوان قهرمانی خود در آسیا با موفقیت دفاع کردند تا به سهمیه حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان برسند.

ماتیچ: وقتی برتری زیاد می‌شد، مشکل پیدا می‌کنیم

واسلین ماتیچ، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران در پایان گفت: «برای ما بسیار مهم است که به اینجا آمدیم و یک بازی را بردیم. ما در المپیک هم بازی کردیم ولی پیروزی نداشتیم. در برابر تونس ما بازی را خیلی خوب آغاز کردیم. ما وقتی به برتری امتیاز زیاد می‌رسیم مشکل داریم. اما ما با تقاضای «تایم اوت» و یک تغییر توانستیم به پیروزی برسیم. من مفتخر هستم و می‌دانم که مردم ایران نیز به این تیم افتخار می‌کنند.»

نعیم ظیف‌الله از تیم تونس نیز گفت: «ما شروع بدی داشتیم اما در کوارتر سوم بازگشتی عالی نشان دادیم. با این حال با انرژی زیادی که صرف کردیم برای چهار دقیقه پایانی دیگر توانی برایمان باقی نماند.»

در این گروه آمریکا در مسابقه‌ای نفسگیر با یک پرتاب دو امتیازی برزیل را ۷۰ بر ۶۸ شکست داد. تیم اسلوونی نیز هم ۹۱ بر ۸۴ بر كرواسی پیروز شد تا ایران در آخرین مسابقه هم حریفی نیرومند در مقابل داشته باشد.

ایران سه‌شنبه استراحت دارد تا چهارشنبه با تیم آمریکا بازی کند و در آخرین بازی به دیدار اسلوونی برود.

در بازی ديگر دوشنبه شب استرالیا ۷۸ بر ۴۵ آلمان را در گروه آ و در شهر قیصریه شکست داد. در مسابقه دیگر این گروه صربستان ۱۱۲ بر ۶۹ اردن را مغلوب کرد و آرژانیتن ۹۱ بر ۷۰ بر آنگولا پیروز شد.
XS
SM
MD
LG