لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

حمایت ده‌ها چهره اندیشمند و دانشگاهی جهان از مردم ایران


ده‌ها اندیشمند و چهره دانشگاهی جهان با انتشار بیانیه مشترکی ضمن پشتیبانی از مردم ایران «سیاست اعمال اختناق و سرکوب» را که به گفته آنها «مردم ایران را از حق تعیین سرنوشت سیاسی خود محروم می‌کند» محکوم کرده‌اند.

در بیانیه این چهره‌های اندیشمند و دانشگاهی که به امضای کسانی چون اسلاووی ژیژک و آلنکا زوپانچیچ فیلسوفان اسلوونیایی، ادگار مورن و ژاک رانسیر فیلسوفان فرانسوی، آنتونیو نگری، جیاکومو مارامو و جورجو آگامبن فیلسوفان ایتالیایی، نیک سرپ و دبرا می‌یر از دبیران فصلنامه سیاسی- فرهنگی دیسنت، عبدالسلام شدادی تاریخ‌نگار مراکشی، دیکش چاکرابرتی استاد دانشگاه شیکاگو، جودیث باتلر استاد دانشگاه کالیفرنیا، و کارلوس هررا استاد دانشگاه سرژی پونتوای پاریس رسیده است، همچنین از «سازمان‌های بین‌المللی طرفدار اصول دموکراتیک» خواسته شده است که از دولت ایران بخواهند «حقوق دموکراتیک مردم ایران را تضمین و تأمین کند».

امضاکنندگان این بیانیه همچنین با حمایت از «اصول آزادی مطبوعات و آزادی بیان مردم ایران» خواستار آزادی روشنفکران، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی «زندانی و شکنجه‌دیده» شده‌اند.

این چهره‌های اندیشمند و دانشگاهی در بیانیه خود با توصیف اعتراضات و برخوردهای خشونت‌بار حکومتی در ماه‌های اخیر اعلام کرده‌اند که «امروز در این اوضاع موج اختناق و سرکوب خونبار تازه‌ای جامعه مدنی ایران را در معرض خطر قرار داده است و بر تمامی روشنفکران و آزاداندیشان سراسر جهان است که در مقابل چنین خطری بی‌درنگ و با تمامی توان به پشتیبانی از مردم آزادی‌خواه ایران برخیزند، مردمی که بی‌مهابا برای احقاق حقوق مشروع خود می‌رزمند».

در این بیانیه که به امضای ۱۵۰ روشنفکر از کشورهای مختلف رسیده تصریح شده است که «اختناق و خشونت حکومت ایران تنها آنگاه قابل ادامه است که افکار عمومی جهان در برابر آن بی‌تفاوت و بی‌عمل بمانند».

بیانیه این اندیشمندان و دانشگاهیان در آستانه ۲۲ بهمن، سالگرد پیروزی انقلاب ۵۷، منتشر شده است، روزی که انتظار می‌رود معترضان با استفاده از فرصت راه‌پیمایی دولتی این روز، بار دیگر خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها را به صحنه نمایش اعتراض‌های خود بدل کنند که با وجود گذشت هشت ماه از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری هنوز به سردی نگراییده است.

علاوه بر چهره‌های مختلف اندیشمند کشورهای مختلف، برخی از چهره‌های دانشگاهی و اندیشه‌ای ایرانی همچون یرواند آبراهامیان، سهراب بهداد، کاظم علمداری، داریوش آشوری، علی بنوعزیزی، مهرزاد بروجردی، مهدی دادستان، شیرین عبادی، امیر حسن‌پور، رامین جهانبگلو، عبدالکریم لاهیجی، مهرداد مشایخی، منصور معدل، بهروز معظمی، هایده مغیثی، شهرزاد مجاب، فرهاد نعمانی، سعید پیوندی، نسرین رحیمیه، سعید رهنما، ابراهیم سلطانی، بهرام سلطانی، کامران تلطف، نیره توحیدی، فرزین وحدت، و حسین ضیایی نیز از امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که پیش از این ده‌ها چهره دانشگاهی و فعال سیاسی و مدنی ایرانی در فراخوانی مردم ایران را به راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز در روز ۲۲ بهمن دعوت کرده بودند.

این چهره‌های دانشگاهی، سیاسی و مدنی به دولت ایران توصیه کرده‌اند که چنانچه به دنبال «خاموش کردن صدای آزادیخواهی و دموکراسی‌طلبی مردم از طریق حکومت ترور و وحشت» است، از سرنوشت حاکمان دیکتاتور عبرت بگیرد و ببیند که «چگونه حاکمان خودکامه سرانجام جملگی در برابر مطالبات مردم برحق مردم کشور خویش سر تسلیم فرود آورده‌اند».

پیش از انتشار این بیانیه، میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز در اعلام نظری مشترک با دعوت از مردم برای «حضوری گسترده» در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن تأکید کردند که «اکثریت مردم تنها حق خود را می‌خواهند و به دنبال تغییرات ساختاری در اصل نظام نیستند، ولیکن به نظر می‌رسد که حاکمیت نسبت به همین صدای حق‌خواهی مردم نیز احساس خطر می‌کند، در حالی که شنیدن این صدای اکثریت و پاسخ به آن تنها راهکار خروج از بحران است».

در این شرایط در حالی که به نظر می‌رسد معترضان در آستانه برگزاری راه‌پیمایی سالگرد پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، بار دیگر برای نمایش اعتراض‌ خود آماده می‌شوند، فرمانده سپاه تهران بزرگ با اشاره به احتمال حضور معترضان در این راه‌پيمايی گفته است: «ما به هيچ عنوان اجازه نمی‌دهيم چيزی به عنوان موج سبز خودی نشان بدهد.»

نيروهای سپاه و بسيج به همراه لباس شخصی‌ها تاکنون در هشت ماهی که از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران گذشته با سرکوب معترضان کوشيده‌اند تا مانع گسترش اين تظاهرات‌ها بشوند، اما هنوز مشخص نیست که نیروهای دولتی چه تدبیری را برای مهار اعتراض‌ها در خلال مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اندیشیده‌اند.
XS
SM
MD
LG