لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

«مشت‌های گره کرده» یا «دست‌هایی برای فشردن»؟


آیا در رابطه ایران و آمریکا، زمان بازشدن مشت‌های گره کرده رسیده است؟ برنامه این هفته «صدای شما، صدای فرداست» به بررسی واکنش شنوندگان رادیو فردا به مناسبات آینده تهران – واشنگتن، پرداخته است.

برنامه «صدای شما، صدای فرداست» روزهای سه‌شنبه بعد از مجله شامگاهی (ساعت ۱۹به وقت تهران) از راديو فردا پخش می‌شود.
اين برنامه پس از خبرهای مجله نيمه شب سه‌شنبه و در مجله نيمروزی (ساعت ١٣) روزهای چهارشنبه تکرار می‌شود.
تعداد زیادی از شنوندگان به این سؤال پاسخ داده‌اند و از این میان سه شنونده با سه دیدگاه متفاوت در بحث آزاد برنامه شرکت کرده‌اند. هما ساکن آلمان و دو شنونده از ایران با نام میرزا و علی.


در بحث آزاد این برنامه هما می‌گوید: ما باید خودمان را برای آزاد فکر کردن آماده کنیم. نمی‌شود درها را به روی خود ببندیم و بگوییم از هیچ چیز خبر نداریم.

میرزا می‌گوید اگر اوباما خواهان دوستی با مردم ایران است باید اثرات سوء سی سال تبلیغات علیه ایران را از بین ببرد و تحریم‌ها را بر دارد. به

اعتقاد میرزا، اوباما باید همه زیان‌هایی را که دولت های قبلی به ایران زده اند جبران کند و از همه ایرانیان عذرخواهی کند.

علی می‌گوید من جانباز جنگ تحمیلی هستم و از سال ۶۱ با قرص زندگی می‌کنم. سیاست جهانی مثل دهکده جهانی است. نمی‌شود بدون آمریکا و کشورهای غربی زندگی کنیم و کشورهای غربی هم بدون ما نمی‌توانند زندگی کنند. ما زنجیره‌وار به هم متصلیم. نظام باید حرف‌های خودش را داخل کشور بین مردم حل کند. کشورهای غربی دنبال منافع خودشان هستند، نظام جمهوری اسلامی هم باید دنبال منافع خودش باشد اما اینکه از قطعنامه‌های شورای امنیت تمکین نکند و بگوید من، هم عضو شما هستم، هم حرفت را قبول ندارم، عملی نیست.

میرزا اما معتقد است آمریکا که خواهان دوستی ایران است باید ببیند چرا مشت ایران علیه او گره شده است.

هما در پاسخ به سخنان میرزا می‌گوید: شما اگر تک بعدی بخواهید زندگی کنید باید همیشه به همان حالت بمانید. چرا بزرگان شما باید اجازه بدهند و چرا شما خودتان نباید تصمیم بگیرید.

علی هم خطاب به میرزا می‌گوید که امروز نمی‌توانیم بین عراق و ایران دیواری درست کنیم و بگوییم دیگر با شما کاری نداریم. چرا این کار را نکردیم و جلوی نمایندگان عراق فرش قرمز پهن کردیم. چون جنگ تمام شده، قطعنامه‌ای صادر شده و خسارات مشخص شده است. در دهکده جهانی که زندگی می‌کنیم انسانیت ما بر دین و باورهای مذهبی ما ارجحیت دارد و گفتن اینکه عراق مسلمان است و فلان کشور مسیحی است کج فهمی است و راه به جایی نمی‌برد.

میرزا می‌گوید اوباما باید از ملت ایران عذرخواهی کند و جبران همه خسارات را بکند و بعد بزرگان ما بیایند اگر صلاح دیدند با آمریکا ارتباط برقرار کنند.

در واکنش به این نگاه هما معتقد است که بزرگتر خود مردم ایران هستند.

علی هم در این مورد می‌گوید: اوباما باید منظور خود را از مشت گره کرده تعریف کند و جمهوری اسلامی نیز از قطعنامه‌های شورای امنیت تمکین کند و ساختار سیاسی و اجتماعی داخل کشور را احیا کند.

در برنامه هفته آینده چه می‌شنوید؟

برنامه هفته آینده به طرح این پرسش می‌پردازد که در شرایطی که کارشناسان سالی سخت را برای اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کنند، فکر می‌کنید شرایط اقتصادی، چه تأثیری بر انتخابات آینده ریاست جمهوری خواهد داشت؟

برای شرکت در بحث آزاد برنامه «صدای شما، صدای فردا»، از طریق پیامک، ایمیل و یا پیام تلفنی با ما تماس بگیرید.

در ایمیل، پیامک و یا پیام تلفنی، شماره تلفن ثابتی، در اختیار ما قرار دهید، تا مقدمات شرکت شما در بحث آزاد را فراهم کنیم، چراکه برقراری تماس با تلفن‌های همراه در ایران بسیار مشکل است و کیفیت صدا و همچنین قطع مکرر ارتباط با تلفن‌های همراه، تهیه برنامه را دچار اختلال می‌کند.

برای پاسخ به سؤال برنامه یا اعلام آمادگی برای حضور در برنامه از طریق یکی از راه‌های زیر اقدام کنید:
  • با شماره تلفن ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲ تماس بگیرید
  • از طریق شماره پیامگیر ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳ برای ما پیام بگذارید.
  • از طریق شماره پیامک‌گیر ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰ پیامک بفرستید.
  • و یا به آدرس info@radiofarda.com ایمیل بزیند.
XS
SM
MD
LG