لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۱

یاس ‌نو پس از ۶ سال دوباره آمد


صفحه نخست اولین شماره از دور جدید روزنامه یاس نو
صفحه نخست اولین شماره از دور جدید روزنامه یاس نو
دوره جدید روزنامه یاس نو با مدیرمسئولی محمد نعیمی‌پور، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم و عضو شورای مرکزی حزب مشارکت ایران، از روز شنبه ۲۶ اردیبهشت بر پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.

یاس نو که از سوم اسفند ۸۱ و در آستانه برگزاری دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر انتشار یافت، نزدیک به یک سال بعد، یک روز مانده به انتخابات مجلس هفتم، توقیف شد.

این روزنامه پیش از آن هم یک بار در سال ۸۲ به مدت دو روز طعم توقیف موقت را چشیده بود، اما پس از آن که برای دومین بار یک روز مانده به انتخابات سال ۸۲ حکم توقیف دریافت کرد، از انتشار باز ماند و پرونده آن برای بررسی و صدور حکم در اختیار دادگاه قرار گرفت.

با این حال در نهایت دادگاه در اسفندماه سال گذشته مدیرمسئول این روزنامه را به پرداخت ۱۱ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد و آن طور که صالح نیکبخت، وکیل این روزنامه، خبر داده است با توجه به عدم اعتراض شاکیان در فرجه قانونی ۲۰ روزه، حکم رفع توقیف این روزنامه در ابتدای سال جاری برای اجرا صادر شد.

آن طور که منابع خبری در ایران گزارش کرده بودند، قرار بود دور جدید این روزنامه از دوم خرداد ۸۸ در دسترس مخاطبان ایرانی قرار گیرد، اما به نظر می‌رسد نزدیکی انتخابات ریاست ‌جمهوری دهم مسئولان این رسانه حامی میرحسین موسوی از نامزدهای اصلی این انتخابات را بر آن داشته است که یک هفته زودتر به انتشار این رسانه دست بزنند.

محمدرضا یزدان‌پناه، از اعضای تحریریه این روزنامه، در گفت‌وگویی با رادیو فردا با اشاره به اهداف انتشار دور جدید آن گفت که روزنامه یاس نو متعلق به جریانی است که عملاً پس از توقیف روزنامه اقبال در سال ۸۴، امکان انتشار هر گونه رسانه مکتوبی از آن سلب شده و از این رو پس از ابلاغ حکم قطعی رفع توقیف این روزنامه توسط دادگاه، مسئولان روزنامه که از اعضای ارشد جبهه مشارکت هستند تمام تلاش خود را کردند که با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری روزنامه را قبل از این موعد روانه میدان کنند.

آقای یزدان‌پناه همچنین افزود که این روزنامه نماینده جنبش اصلاح‌طلبی و دموکراسی‌خواهی در جامعه خواهد بود و در تلاش است که همه اخبار و مواضع مجموعه نیروهای دموکراسی‌خواه و اصلاح‌طلب معتقد به فعالیت قانونی در داخل کشور را، تا جایی که قانون و خطوط قرمز اجازه می‌دهند، پوشش دهد.

وی با اشاره به انحصار رسانه‌ای موجود در ایران و این که صدا و سیما و عمده خبرگزاری‌ها و رسانه‌های حکومتی و نزدیک به جریان حاکم با استفاده از امکانات دولتی به تبلیغ یک‌سویه برای دولت می‌پردازند اضافه کرد که به نظر می‌رسد با توجه به سیاسی‌تر شدن فضای جامعه در آستانه انتخابات و همچنین پیشینه موفق روزنامه یاس نو، این روزنامه بتواند در بر طرف کردن خلأ یا بی‌عدالتی رسانه‌ای موجود هم به نفع میرحسین موسوی و هم به نفع جریان اصلاح‌طلب مؤثر باشد.

روزنامه یاس نو در دوره جدید انتشار در ۱۶ صفحه تمام رنگی و با موضوعات سیاسی، اجتماعی، بین‌الملل، حوادث، اقتصادی، ورزشی، فرهنگ و هنر و اندیشه منتشر شده است و تحریریه یاس نو عمدتاً از روزنامه‌نگاران فعال در نشریات اصلاح‌طلب توقیف‌شده در سال‌های اخیر شکل گرفته است. سردبیری این روزنامه را در دوره جدید همچون دوره پیشین، کریم ارغنده‌پور برعهده دارد.
XS
SM
MD
LG