لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

غیبت ایران در مسابقات منطقه‌ای به میزبانی ایران!


تيم ملی کاراته جمهوری اسلامی ايران از شرکت در مسابقات قهرمانی غرب آسیا انصراف داد. علت اتخاذ این تصمیم، اعتراض به کشورهای عربی یا در واکنش به تری جونز کشیش فلوریدایی نیست. زیرا مسابقات مزبور، در ایران برگزار خواهد شد!

این نخستین بار نیست که ورزشکاران ایرانی به خاطر بهانه‌هایی غیر متعارف در دنیای ورزش، از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم می‌شوند. نمونه‌هایی از این تصمیمات بی‌سابقه طی سه سال گذشته، در زیر آمده است.

ماجرای گلبال

در اولین روزهای اسفند سال گذشته، فدراسیون ورزش‌های نابینایان ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «چون مهماندار یونانی در پرواز کیش‌ایر، به مسافرانی كه به استفاده از نامی مجعول به جای خلیج فارس اعتراض داشتند توهین کرده است، نماینده گلبال ایران، بازی‌های بین‌المللی یونان را تحریم خواهد کرد!»

این در حالی بود که همان روزها و قبل از تعطیلات نوروزی، چند تیم، مسئول، داور و ورزشکار ایرانی در رشته‌های مختلف، برای برپایی اردو و مسابقه عازم دوبی و دوحه شدند.

به هر تقدیر، بهانه‌ای مهیا شد تا ورزشکاران نابینای ایرانی از سفر باز بمانند. در آن بیانیه قید نشده بود که نرفتن این تیم به مسابقات، چه ضرری به کشور یونان خواهد زد؟

علی‌آبادی و ورزش باستانی

ورزش باستانی با پیگیری مستمر برخی مدیران ورزش در اواخر دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، دارای فدراسیون بین‌المللی شد و ریاست آن را به ایرانی‌ها سپردند.

با روی کار آمدن دولت جدید، محمد علی‌آبادی اعتقاد داشت که شخصاً باید به جای محسن مهرعلیزاده ریاست فدراسیون جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای را به عهده بگیرد. اما قوانین بین‌المللی و عرف انتخاب رئیس در فدراسیون‌های جهانی، چنین اجازه‌ای را به او نمی‌داد.

علی‌آبادی در واکنش به این موضوع، از اعزام باستانی کاران ایرانی به مسابقات برون مرزی خودداری کرد! به این ترتیب در اتفاقی کم‌نظیر، اولین دوره مسابقات جهانی این رشته ورزشی که به ابتکار و با مسئولیت ایرانی‌ها در سئول برگزار می‌شد، بدون حضور پهلوانان و باستانی‌کارهای ایرانی به انجام رسید!

کاراته

و امروز اعلام شد تيم ملی کاراته ايران از حضور در مسابقات غرب آسيا انصراف داده است.

اعتراض به عدم قرائت قرآن در جلسه انتخابات فدراسيون غرب آسیا، از جمله دلایل سیداحمد پناهی رئیس فدراسیون کاراته ایران در اتخاذ این تصمیم است.

پناهی در این باره به خبرگزاری ایسنا می‌گوید: «متأسفانه در روزی که مسلمانان دنيا نسبت به هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کريم معترض هستند، شاهد بوديم که مسئولان [ایرانی] جلسه‌ای که به ميزبانی ايران برگزار شد، نسبت به تلاوت قرآن بی‌تفاوت بودند».

پناهی که خود نیز کاندیدای سمت ریاست فدراسیون غرب آسیا بود، نظاره‌گر انتخاب علیرضا سمندر دیگر کاندیدای ایرانی بود که برای دومین دوره پیاپی، رئیس فدراسیون کاراته غرب آسیا شد.

سمندر در واکنش به تصمیم پناهی گفته است: «پناهی در نامه‌ای به كنفدراسيون آسيا، قصد تخريب هموطن خود و زير سؤال بردن انتخابات غرب آسيا را دارد اما بايد به عواقب اين كار هم بيانديشد. او با اين كارها بهانه دست فدراسيون جهانی می‌دهد و باعث می‌شود آنها ما را محروم كنند».

گفتنی است، رایزنی‌ها برای جلب رضایت پناهی ادامه دارد و شاید این رقابت‌ها که فعلاً یک روز به تعویق افتاده، با حضور ایران به انجام برسد!
XS
SM
MD
LG