لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

تظاهرات در شهرهای مختلف جهان در سالگرد انتخابات ایران


تجمع حمایت از جنبش سبز در واشینگتن
تجمع حمایت از جنبش سبز در واشینگتن
در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران، هزاران نفر در شهرهای مختلف جهان تظاهرات و گردهمایی‌هایی در حمایت از جنبش سبز مردم ایران برگزار کردند.

در پاریس، به همت «کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» معترضان، با ماسک سفید به نشانه زندانیان گمنام، همراه با نشان‌های سبز، در کنار دیوار صلحو در نزدیکی برج ایفل گردهمایی برگزار کردند.

‌به گفته فاطمه لنگرودی، یکی از برگزارکنندگان این گردهمایی، شرکت‌کنندگان در این مراسم پارچه سبزی که بیش از ۳۰۰ متر طول داشته، در دست داشتند.

خانم لنگرودی در مصاحبه به رادیو فردا اظهار داشت که در این گردهمایی، کریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون جهانی حقوق بشر، شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح، و محمد جواد اکبرین ، روزنامه‌گار، از جمله کسانی بودند که در این تجمع سخنرانی کردند.

فاطمه لنگرودی همچنین گفت که شماری از اعضای احزاب فرانسوی و از جمله حزبکمونیست فرانسه، حزب سبزهای فرانسه و حزب سوسیالیست فرانسه در این گردهمایی‌ شرکت داشتند.

در رم نیز سازمان عفو بین‌الملل، جمعه شب تجمعی را در برابر سفارت ایران برگزار کرد، و شرکت‌کنندگان که تصاویر شش تن از زندانیان سیاسی را به صورت نمادین در دست داشتند، خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

شنبه صبح نیز هواداران جنبش سبز تجمع دیگری در برابر سفارت ایران در ایتالیا در حمایت از مردم ایران برگزار کردند.

به گفته یکی از شرکت‌کنندگان، شنبه بعد از ظهر نیز تجمع دیگری به همت سندیکاهای کارگری ایتالیا، در حمایت از مردم ایران در ایتالیا برگزار شده است.

نمایشگاه عکس و کنسرت موسیقی نیز از دیگری فعالیت‌های است که در رم در پشتیبانی از جنبش سبز ترتیب داده شده استو

در گردهمایی‌های رم، شرکت‌کنندگان با سر دادن شعارهایی، چون «رای من کجاست» و «محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ما نیست» همبستگی خود را با معترضان داخل ایران نشان دادند.

در نخستین سالگرد انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری ایران، در هامبورگ نی راهپیمایی برگزار شد؛ یکی از برگزارکنندگان این راهپیمایی نیز به رادیو فردا گفت که این راهپیمایی از دانشگاه اصلی این شهر تا راه‌ آهن مرکزی برگزاری شد و از جمله شعارهایی در حمایت از آزادی مطبوعات، آزادی زندانیان سیاسی و آزادی پوشش و آزادی احزاب سر داده شد.

در هامبورگ، سازمان عفوبین‌الملل نیز گردهمایی دیگری در مناطق پرجمعیت و کارگرنشین دیگری ترتیب داده و شرکت‌کنندگان به ویژه خواهان لغو مجازات اعدام در ایران شدند.

روزشنبه «ما همه یک صداییم، سهرابیم، نداییم»،‌ «هموطن شهیدم رای‌ات را پس می‌گیرم» از جمله شعارهایی بود که معترضان در سالگرد انتخابات در برابر سفارت ایران در لندن سر دادند.

در پراگ، پایتخت جمهوری چک، نیز مراسمی برگزار شد که بیشتر افراد شرکت‌کننده از شهروندان چک بودند چرا که جمعیت ایرانیان در این کشور اروپای مرکزی اندک است.

در این مراسم، گروه‌های موسیقی، آهنگ‌های انقلابی چک نواختند؛ برگزارکنندگان این مراسم، از جمله سازمان عفو بین‌الملل و سازمان «پیپل این نید» بودند؛ شرکت‌کنندگان در این مراسم همچنین نامه‌هایی نوشتند که به سفارت ایران در چک تحویل خواهد داده شد.

«به حمایت از فریاد آزادی‌خواهی مردم ایران برخیزیم» فراخوانی بود که از سوی شبکه «جوانان پیشرو» در آمستردام، پایتخت هلند، صورت گرفت. نفی اعدام، آزادی زندانیان سیاسی از جمله خواسته‌های تجمع‌کنندگان بود.

یکی از برگزارکنندگان تظاهرات در آمستردام به رادیو فردا گفت که تظاهرکنندگان در آمستردام سوار بر دوچرخه تظاهرات کردند و از این رو بسیاری از غیرایرانیان نیز به این تور اعتراضی در هلند پیوستند؛ دوچرخه‌سواران معترض در آمستردام پوسترها و پلاکاردهای در پشتیبانی از مردم ایران، بر دوچرخه‌های خود نصب کرده بودند؛ سخنرانی‌هایی نیز در این حرکت اعتراضی انجام شد.

وین نیز در سالروز انتخابات ایران شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز بود و تظاهرات‌کنندگان تا سفارت ایران در شهر راهپیمایی کردند؛ برپایه گزارش‌های رسیده به رادیو فردا در چند شهر برزیل نیز تجمعاتی در همبستگی با مردم ایران برگزار شده است.

در واشینگتن نیز ایرانیان مقیم این شهر ابتدا در مقابل دفتر حافظ منافع ایران در واشینگتن تجمع کرده سپس به طرف مرکز شهر راهپیمایی کردند. در این مراسم رکسانا صابری، علی افشاری و تنی چند از فعالان سیاسی و حقوق بشر سخنرانی کردند.
XS
SM
MD
LG