لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

محاکمه بازداشتی‌های «عاشورا» روز شنبه برگزار می‌شود


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، اعلام کرد روز شنبه محاکمه گروه دیگری از افرادی که در روز عاشورای امسال دستگیر شده‌اند برگزار می‌شود.

دادستان تهران همچنین درباره محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور که روز پنج‌شنبه به دار آویخته شدند، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که «اتهام این محکومان محاربه، براندازی نظام، تصمیم برای ترور مقامات، انفجار در محل‌ها و اقدام علیه امنیت کشور بود».

دادستان تهران همچنین گفت که محاکمه محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور «با حضور وکیل» بوده و اجرای حکم پس از دادگاه تجدید نظر صورت گرفته است.

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین در گفت‌وگو با سیمای جمهوری اسلامی اظهار داشت که این دو متهم پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۲ خرداد دستگیر شده بودند.

با این حال نسرین ستوده، وکیل آرش رحمانی‌پور، روز جمعه در گفت‌وگو با رادیوفردا اظهارات دادستانی را رد کرده و بار دیگر تاکید کرد که آرش رحمانی‌پور در فروردین‌ماه امسال در خانه‌اش بازداشت شده است و نه در جریان رویدا‌دهای پس از انتخابات.

خانم ستوده همچنین برخلاف گفته‌های دادستان تهران تصریح کرد که به وی اجازه حضور در دادگاه‌های آرش رحمانی‌پور را نداده بودند و در جریان محاکمه موسوم به «کودتای مخملی» که در مردادماه در تلویزیون به نمایش در آمد علاوه بر این که از حضور وی به عنوان وکیل در دادگاه جلوگیری کرده بودند، پروانه وکالتش را نیز ضبط کردند.

وکیل آرش رحمانی‌پور همچنین تاکید می‌کند که اعترافات موکلش که از تلویزیون نیز به نمایش درآمد تحت فشار بوده است؛ خانم ستوده می‌گوید یکی از ابراز‌های فشار برای واداشتن آرش رحمانی‌پور به اعتراف، دستگیری خواهر باردارش بوده که منجر به سقط جنین وی شده است.

نسرین ستوده ضمن انتقاد به روند دادرسی و اجرای حکم اظهار داشت که اعدام آرش رحمانی‌پور به صورت مخفیانه بوده و خانواده و وکیل وی از اجرای حکم اطلاع نداشته‌اند.

به گفته نسرین ستوده، با وجود این که وکیل و خانواده آرش رحمانی‌پور همچنان منتظر نتیجه حکم دادگاه تجدید نظر بوده‌اند، این حکم به آنها اطلاع داده نشده بود.

خانم ستوده همچنین گفت که اتهامات وارد شده به آرش رحمانی‌پور متعلق به دوران قبل از ۱۸ سالگی است و اعدام موکلش ناقض تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی است.

در همین حال داوود رحمانی‌پور، پدر آرش رحمانی‌پور، در مصاحبه با رادیوفردا گفت از آنجا که مسئولان زندان برای روز پنج‌شنبه وقت ملاقات داده بودند، وی به زندان مراجعه می‌کند و فرم ملاقات را نیز پر می‌کند که به او گفته می‌شود ملاقات لغو شده و فرزندش به زندان کرج منتقل شده است؛ پدر آرش رحمانی‌پور همچنین گفت که خبر اعدام فرزندش را از رسانه‌ها شنیده است.

محمدرضا علی‌زمانی، متهم دیگری که روز پنج‌شنبه اعدام شد، به گفته محمد سیف‌زاده، وکیل دادگستری، یک ماه پیش از انتخابات دستگیر شده بود.

پس از صدور حکم اعدام محمدرضا علی‌زمانی به اعدام، برخی سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان و هوادار جنبش سبز، به نقل از «هم‌سلولی» محمدرضا علی‌زمانی مطلبی منتشر کردند که به فشار بسیار برای اعتراف‌گیری از وی اشاره داشت.

به گفته این «هم‌سلولی» که نامی از وی برده نشده، محمدرضا علی‌زمانی در اثر فشار زیاد تصمیم می‌گیرد با ماموران همکاری کند و اعترافاتی را که از وی می‌‌خواهند در دادگاه «کودتای مخملی» جلو دوربین بگوید.

به گفته این «هم‌سلولی»، این سناریوی اعتراف بارها در حضور ماموران تمرین شده بود تا مطابق خواسته آنها اجرا شود.
XS
SM
MD
LG