لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

«شیوه جنگ نامتقارن؛ استراتژی سپاه در خلیج فارس»


قایق تندرو سراج
قایق تندرو سراج
روز دوشنبه وزیر دفاع ایران خط تولید دو شناور جدید را افتتاح کرد که به گفته وی در طراحى و ساخت ‌آنها از «پیشرفته‌ترین و جدیدترین فناورى‌ها» استفاده شده و قابلیت حمل و پرتاب موشک‌هاى تهاجمى را نیز دارند.

حسين آرين، کارشناس نظامی راديو فردا، درباره قابليت‌های اين دو نوع قايق می‌گويد:

حسين آرين: نيروی دريايی سپاه دو نوع شناور را به آب انداخته، آن گونه که وزير دفاع ايران گفته است. يکی شناور سراج۱ است و ديگری نسل جديدی از شناور ذوالفقار مجهز به موشک کروز نصر يک است.

ما اطلاع دقيقی در مورد موشک نصر يک نداريم. ولی به نظر می‌رسد که اين موشک بر پايه موشک C۷۰۴ چينی ساخته شده است. البته برخی از کارشناسان می‌گويند که اين از موشک TL۶ چينی الگو برداری شده است. به هر حال اين موشک بردش حدود ۳۵ کيلومتر است. اگر ما اين را در نظر بگيريم، يک کروز کوتاه برد است.

ـفرمانده نيروی دريايی سپاه گفته که حداکثر سرعت ناوهای آمريکايی ۳۱ گره دریایی است. اما شناورهای ايرانی حدوداً دو برابر اين سرعت را در اختيار دارند. آيا اين درست است؟

در حال حاضر من فکر نمی‌کنم که شناورهايی که سپاه پاسداران در اختيار دارد چنين سرعتی را داشته باشند. ولی ايران اکنون درحال الگوبرداری است و همينطور به فکر اينست که يک نوع از قايق‌های تندرو را به توليد انبوه برساند. اين مشابه قايقی است که در مسابقات قايقرانی دور جزاير بريتانيا شرکت کرده بود و با سرعت متوسط ۱۱۶ کيلومتر در ساعت در عرض ۲۷ ساعت دور جزيره بريتانيا را زد. اين قايق پس از چند بار دست به دست شدن از آفريقای جنوبی سر در آورد و ايران اين قايق را خريد.

هم‌اکنون در بندرعباس ایران سعی می‌کند که از اين الگوبرداری کند. چنانچه اين قايق ساخته شود و ايران بتواند اين را به سلاح‌های مختلف از جمله اژدر يا موشک مجهز کند، آنوقت شايد اين ادعا درست باشد. ولی تا آنجا که ما می‌دانيم و قايق‌هايی را که ايران در اختيار دارد و ناوچه‌هايی را که نيروی دريايی سپاه پاسداران در اختيار دارد، چنين سرعتی را ندارند. سرعتشان حدود ۳۰ تا ۳۵ گره دريايی است.

ـ فرمانده نيروی دريايی سپاه همچنين در صحبت‌هايش گفته که ما در صحنه دفاع دريايی به قدرت بی نظيری رسيده‌ايم. به طور کلی استراتژی دفاعی نيروی دريايی سپاه پاسداران بر چه مبنايی است؟

اولاً اين نکته را بگويم که در رابطه با دفاع مرزهای آبی ايران، به طور کلی آب‌های ساحلی ايران تقسيم کار شده است. سپاه پاسداران مسئوليت خليج فارس را به عهده دارد و نيروی دريايی ارتش مسئوليت را در دريای عمان. ولی اينکه نيروی دريايی سپاه پاسداران بی‌نظير است، اين قابل بحث است.

استراتژی سپاه بر پايه استفاده از قايق‌های تندرو و زيردريايی‌های کوچک به اسم ميجت که حدود ۱۲۰ تن وزن دارد، موشک های ساحل به دريا، مين‌گذاری، عمليات کماندويی پی ريزی شده است. در واقع سپاه پاسداران از شيوه جنگ‌های نامتقارن و غيرکلاسيک برای رويارويی با دشمن استفاده می‌کند. اين که ادعا می‌کند که از نظر قدرت يا از نظر دفاعی بی نظير است، من فکر می‌کنم اين قابل بحث باشد. ايران و نيروی دريايی سپاه پاسداران هنوز به آن درجه نرسيده که بتواند چنين ادعايی کند.
XS
SM
MD
LG