لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

معاون وزارت خارجه ایران از قاتل بختیار استقبال کرد


علی وکیلی‌راد که به اتهام قتل شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر پیش از انقلاب، ۱۹ سال را در زندان‌های فرانسه گذرانده بود، سه‌شنبه شب از سوی مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی مورد استقبال قرار گفت

خبرگزاری فارس گزارش داده است، که علی وکیلی‌راد، هنگام ورود به فرودگاه امام خمینی، مورد استقابل حسن قشقاوی یکی از معاونان وزارت خارجه و سخنگوی پیشین این وزاتخانه قرار گرفته است؛ برپایه این گزارش، کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز سه‌شنبه شب در فرودگاه امام از علی وکیلی‌راد استقبال کرده است.

علی وکیلی‌راد در پرونده قتل شاپور بختیار که در ۱۹۹۱ در حومه پاریس به وقوع پیوست مجرم شناخته شده و به حبس ابد محکوم شد.

قاضی پرونده علی وکیلی‌راد آزادی در حکم خود قید کرده بود که متهم باید دست کم ۱۸ سال در زندان باشد؛ وی با این حال ۱۹ سال را در زندان گذراند تا اینکه وزارت کشور فرانسه اجازه آزادی وی و خروج از خاک فرانسه را صادر کرد.

با این حال تقارن زمانی آزادی علی وکیلی‌راد و کلوتید ریس، به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال یک معامله پشت پرده دامن زد.

كلوتيلد ريس، شهروند ۲۴ ساله فرانسوى كه به تدريس زبان فرانسه در دانشگاه اصفهان اشتغال داشت، دهم تيرماه ۸۸ توسط نيروهاى امنيتى در فرودگاه بين‌المللى تهران بازداشت شد و پس از آن به اتهام «جمع‌آورى اطلاعات و حمايت از اغتشاش‌گران» در دادگاه گروهى بازداشت‌شدگان پس از انتخابات به ۱۰ سال زندان محكوم شد.

با این حال سورن مارگولى، وكيل وكيلى‌راد، هرگونه معامله در این مورد را رد کرده و گفته است که نباید از این آزادی به عنوان یک مبادله نام برد.

در ماه‌هاى گذشته مقام‌هاى ايرانى چندين بار به صورت تلويحى اعلام كرده بودند كه در قبال آزادى زندانيان ايرانى در فرانسه، حاضر به بازنگرى در وضعيت كلوتيلد ريس هستند، اما مقامات فرانسوى صراحتا هر گونه تبادل در اين زمينه را رد كردند.

کلوتید ریس سرانجام این هفته با تبديل حكم زندان وى به ۳۰۰ ميليون تومان جزاى نقدى اجازه خروج از خاک ایران را دریافت کرد.

پیشتر نیز دادگاهى در فرانسه با مخالفت با استرداد مجيد كاكاوند، بازرگان ايرانى، به آمریکا كه از طرف دولت ایالات متحده به نقض مقررات مربوط به تحريم‌هاى ايران متهم شده بود، این شهروند ایرانی را آزاد كرد.
XS
SM
MD
LG