لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

برگزاری انتخابات پارلمانی در بلاروس


رهبران مخالف دولت از احتمال تقلب در شمارش آرای انتخابات پارلمانی بلا روس ابراز نگرانی می کنند.(عکس: RFE/RL)
رهبران مخالف دولت از احتمال تقلب در شمارش آرای انتخابات پارلمانی بلا روس ابراز نگرانی می کنند.(عکس: RFE/RL)

به رغم حضور نامزدهای مخالف دولت در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه بلاروس، رهبران مخالف از احتمال تقلب در شمارش آرا ابراز نگرانی می کنند.


صندوق های رای ساعت هشت صبح يکشنبه به روی مردم بلاروس باز شد و برپايه آمارهای داده شده ۱۰ ميليون نفر از مردم اين کشور که واجد شرايط رای دادن هستند، می توانند تا ساعت هشت شب، به وقت این کشور، در رای گيری شرکت کنند.


از سال ۱۹۹۴ که الکساندر لوکاشنکو به رياست جمهوری بلاروس رسيده، کشورهای غربی هر انتخاباتی را که وی برگزار کرده است، غيردموکراتيک خوانده اند.

الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس، که پيش از اين از سوی کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه ايالات متحده، «آخرين ديکتاتور اروپا» خوانده شده بود، هشدار داده است اگر غرب اين انتخابات را به به رسميت نشناسد، وی ممکن است روند ديالوگ اين کشور با غرب را متوقف کند.


اين انتخابات از آن جهت با اهميت ارزيابی شده است که می تواند جهت گيری سياسی اين کشور را به سوی غرب يا همسايه قدرتمندش روسيه متمايل سازد.


از سال ۱۹۹۴ که الکساندر لوکاشنکو به رياست جمهوری بلاروس رسيده است، هر انتخاباتی را که وی برگزار کرده است، کشورهای غربی آن را غيردموکراتيک خوانده و آن را محکوم کرده اند.


کشورهای غربی می گویند که تاکنون معیارهای دموکراتیک برای برگزاری انتخابات از سوی دولت رعایت نشده است.


آقای لوکاشنکو نیز در واکنش به این انتقادها همواره وعده داده است که انتخابات بعدی با انتخابات گذشته متفاوت خواهد بود.


گرچه در انتخابات روز یکشنبه از ميان ۲۶۳ نامزد، نزديک به ۷۰ نفر از اپوزيسيون هستند، اما با اين حال، مخالفان رييس جمهوری بلاروس همچنان بيم دارند که در شمارش آرا دستکاری شود.


نامزدان نمايندگی پارلمان بلاروس برای تصدی ۱۱۰ کرسی با يکديگر رقابت می کنند.


رهبران اپوزيسيون می گويند مجال رقابت، آنگونه که مسئولان دولتی وانمد می کردند، نبوده است.


به گفته رهبران مخالف، به آنها اجازه مبارزه انتخاباتی داده نشد و دولت نيز به ناظران آنها اجازه نداده است که برای شمارش آرا در پای صندوق ها حضور داشته باشند.


آنان همچنين می گويند که پيش از انتخابات، به آنها اجازه گردهمایی خيابانی یا مناظره تلويزيونی داده نشد.


در این میان، رهبران مخالف دولت از هواداران خود خواسته اند پس از پايان رای گيری در ميدان مرکزی مينسک، پایتخت بلا روس، تجمع کنند.


بيش از ۴۰۰ ناظر از سازمان همکاری و امنيت اروپا بر اين انتخابات نظارت می کنند.


XS
SM
MD
LG