لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

«چین به ایران بنزین صادر می‌کند»


یک پمپ بنزین در تهران
یک پمپ بنزین در تهران
خبرگزاری‌‌های فرانسه و رویترز، به نقل از دلالان بازار سنگاپور گزارش داده‌اند که دو شرکت نفتی چین به ایران بنزین به ایران فروخته‌اند.

این معامله‌ها در حالی صورت گرفته است که رایزنی‌های فشرده‌ای برای دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران در جریان است و آمریکا نیز ممکن است جدا از تحریم‌های شورای امنیت، به طور یکجانبه صادرات بنزین به ایران را تحریم کند.

با افزایش احتمال تحریم های آمریکا علیه شرکت هایی که به ایران بنزین می فروشند و بیم از مجازات‌های ایالات متحده، چندین شرکت نفتی صادرات بنزین به ایران را قطع کردند که برپایه گزارش‌ها شرکت نفتی لوک اویل روسیه آخرین شرکتی بوده است که صادرات خود به ایران را قطع کرده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده و به نقل از دلالان بازار سنگاپور شرکت نفتی سینوپک چین طبق برنامه قرار است روز پنجشنبه ۳۰ هزار تن بنزین صادراتی خود را به نفتکش «هنگ‌بو» در سنگاپور انتقال دهد.

به گفته این دلالان که خواسته‌اند نامشان فاش نشود این تانکر احتمالا مستقیما از سنگاپور به مقصد ایران حرکت خواهد کرد.

برپایه گزارش رویترز، این برای نخستین بار در شش سال گذشته است که سینوپک به ایران بنزین می‌فروشد.

رویتز به نقل از منابع خود می‌افزاید شرکت «چاینا اویل» نیز به ایران ۶۰۰ هزار بشکه بنزین به ارزش ۵۵ میلیون دلار فروخته است.

روز سه‌شنبه، سوئی، معاون وزارت خارجه چین، اعلام کرد که پکن آماده است تا درباره همه پیشنهادها درمورد برنامه اتمی ایران در شورای امنیت گفت‌وگو کند؛ این مقام وزارت خارجه چین با این حال تاکید کرد که هرگونه تصمیمی در شورای امنیت باید موافقت همه طرف‌ها را با خود داشته باشد؛ وی همچنین تصریح کرد پرونده هسته‌ای ایران نبیاد خللی به حق مشروع ایران برای تجارت در حوزه انرژی وارد کند.

روز سه‌شنبه، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، که اصرار دارد، تحریم‌ها علیه ایران هرچه زودتر به تصویب برسد، تصدیق کرد که چین درباره پیامدهای تحریم‌های تازه علیه ایران، بر اقتصاد خود نگرانی دارد چراکه به گفته او، ایران صادرکننده نفت است و در عین حال بسیاری از کشورهای دیگر نیز با ایران مبادله تجاری دارند.

باراک اوباما در این کنفرانس خبری که در حاشیه کنفرانس امنیت هسته‌ای برگزار شد، گفت که روز دوشنبه به همتای چینی خود، هو جین تائو گفته است، که جامعه جهانی باید در مقابل تخطی‌های ایران از خود واکنش نشان دهد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، در فروردین ما امسال از تحریم فروش بنزین به ایران استقبال کرد و گفت: «گفتند می‌خواهيم بنزين را عليه ايران تحريم كنيم، من استقبال كردم و گفتم زودتر اين كار را بكنيد. حالا برای شما مي‌گويم اين‌ها نمی‌فهمند. الحمد لله الذی جعل اعدائنا من الحمقاء. همه‌اش به نفع ما كار می كنند. خیال مى‌کنند اگر به ما بنزین ندهند ما ناراحت مى‌شویم و عزا مى‌گیریم و رو به قبله دراز مى‌شویم. به متخصصان و کارشناسان خود مى‌گوییم ظرف یک هفته تا ۲۰ روز بنزین تولید کنند.»
XS
SM
MD
LG