لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

کلینتون: نتانیاهو و عباس برای از سر گیری گفت‌وگوهای صلح به واشینگتن دعوت شده‌اند


 هیلاری کلینتون در کنار جورج میشل؛ روز جمعه واشینگتن
هیلاری کلینتون در کنار جورج میشل؛ روز جمعه واشینگتن
هیلاری رودهام کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی دعوت کرد تا در روز دوم سپتامبر مذاکرات مستقیم صلح را در واشینگتن از سر بگیرند.

هیلاری کلینتون در بیانیه‌ای گفت: «مشکلاتی در گذشته وجود داشته است، مشکلاتی هم در پیش رو است. ... من از دو طرف می‌خواهم عزم راسخ داشته باشند و حتی در برهه‌های سخت، همچنان رو به جلو بروند و برای نیل به یک صلح عادلانه و پایدار در منطقه، به تلاش خود ادامه دهند.»

هیلاری کلینتون و باراک اوباما، همچنین از عبد الله الثانی بن الحسين، پادشاه اردن و حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر دعوت کرده‌اند که در نشست واشینگتن شرکت کنند.

به گفته هیلاری کلینتون، هدف از گفت‌وگوهای واشینگتن، حل همه مسائل میان فلسطینی‌ها و اسرائیل است؛ وزیر خارجه ایالات متحده همچنین تاکید کرد که این گفت‌وگوها باید بدون هیچ گونه پیش‌ شرطی صورت پذیرد.

در همین حال جورج میشل، نماینده ایالات متحده در گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه روز جمعه گفت: «ما با هر دو طرف مشورت کرده‌ایم. انتظار داریم که در مدت زمان کوتاهی پاسخ دریافت کنیم؛ اما این به عهده آنهاست که چنین دعوتی را قبول کنند.»

جورج میشل، همچنین تاکید کرد که حماس، در این گفت‌وگوها نقشی نخواهد داشت و در عین حال از اسرائیل خواست به شهرک‌سازی در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل پایان دهد.

نماینده ایالات متحده در گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه‌ تصریح کرد: «موضع ما درباره شهر‌ک‌ها روشن است و تغییری نکرده است و ما از دو طرف می‌خواهیم فضایی را به وجود آورند که به گفت‌وگو بینجامد.»

جورج میشل اظهار داشت که از دید ایالات متحده نیل به توافق صلح در عرض یک سال امکان‌پذیر است.

دولت باراک اوباما، همواره به دو طرف فلسطینی و اسرائیلی فشار آورده است که مذاکرات مستقیم صلح را از سر بگیرند؛ مذاکراتی که در دسامبر ‌ ۲۰۰۸ و در پی حمله سنگین ارتش اسرائیل به نوار غزه قطع شد.
XS
SM
MD
LG