لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

استقبال کلینتون از همکاری تهران با آژانس


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، شنبه، از تصمیم تهران برای اجازه دادن به بازرسان آژانس جهت بازدید از کارخانه غنی‌سازی قم استقبال کرد.

هیلاری کلینتون هنگام دیدار با وزیران خارجه کشورهای عرب خلیج فارس به خبرنگاران گفت: «هنگامی که ایران تصمیمی برای پیروی از مقررات و قوانین بین‌المللی و به ویژه در مورد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ می‌کند، همواره از آن استقبال می‌شود.»

روز شنبه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه با تلویزیون جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران در چارچوب مقررات آژانس مشکلی درباره بازرسی بازرسان آژانس از کارخانه غنی‌سازی اورانیوم قم ندارد.

رسانه‌های غربی روز جمعه اعلام کردند که ایران به تازگی ساخت یک مرکز غنی‌سازی اورانیوم را که مدت‌ها مخفی نگه داشته بود، به اطلاع آژانس رسانده است که در پی آن ایران و آژانس این خبر را تأیید کردند.

هیلاری کلینتون به خبرنگاران در نیویورک گفت که وی درباره کارخانه غنی‌سازی جدید ایران که روز جمعه علنی شد، با همتایان سعودی، کویتی، بحرینی، قطری، اماراتی و عمانی خود گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین ابراز امیدواری کرد در نشست نهم مهرماه گروه ۱+۵ در ژنو، مقام‌های ایرانی آنچه را در نظر دارند که انجام دهند، با همه اعضای گروه در میان بگذراند و برای این کار نیز یک «جدول زمانی» تعیین کنند.

روز پنجشنبه، یکم اکتبر (نهم مهرماه)، نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به ژنو می‌روند تا درباره برنامه اتمی ایران با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که علنی شدن ساخت دومین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم ایران بر ضرورت و اهمیت گفت‌وگوهای ژنو می‌افزاید.
XS
SM
MD
LG