لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

فضانورد چینی در فضا پیاده روی کرد


«سی سی تی وی»، شبکه دولتی چين، لحظات راه پیمایی فضانورد این کشور را به طور زنده پخش کرد (عکس: epa)
«سی سی تی وی»، شبکه دولتی چين، لحظات راه پیمایی فضانورد این کشور را به طور زنده پخش کرد (عکس: epa)

ژياگانگ، فضانورد چينی روز شنبه برای نخستين بار در تاريخ فضانوردی اين کشور توانست، بيرون از فضا پيما راه پیمایی کند.


بدين ترتيب، چين پس از ايالات متحده و روسيه در زمره کشورهایی قرار گرفت که فضانوردانشان در فضا راه پیمایی کرده اند.


«سی سی تی وی»، شبکه دولتی چين، روز شنبه لحظات راه پیمایی فضانورد این کشور را به طور زنده پحش کرد و هو جين تائو، رييس جمهوری چين، در مرکز فضايی چين مشتاقانه منتظر ديدن اين تصاوير تاريخی بود.


ژای ژياگانگ هنگام پياده روی فضايی اش که ۲۰ دقيقه طول کشيد، گفت: « حالم خوب است.»


وی در مقابل دوربين با درود گفتن به همه چينی ها و مردم سراسر جهان گفت: «هموطنانم به من و تيم من ايمان دارند و ما اين ماموريت را به پايان خواهيم رساند.» ژای ژياگانگ، ۴۱ ساله، پرچم سرخ جمهوری خلق چين را در فضا جلوی دوربين تکان می داد.


با موفقيت اين ماموريت فضايی، راه برای تاسيس ايستگاه چينی در فضا هموار خواهد شد. چين که در رويای فتح ماه است احتمالا در دهه آينده، ماموريتی برای سفر به ماه داشته باشد.

اين فضا نورد چينی که فرزند يک اغذيه فروش است، موفق شد به همراه همکارانش ليو بومينگ و ژينگ هايپنگ برای اين ماموريت سخت برگزيده شود.


اين فضانوردان با سفينه شين ژو -۷ از صحرای گبی در غرب چين به فضا پرتاب شدند. شين ژو -۷ پس از قرار گرفتن در مدار ۳۴۳ کيلومتری زمين هر ۹۰ دقيقه يک بار به دور زمين می چرخد.


ژای ژياگانگ، يک لباس فضانوردی ۱۲۰ کيلوگرمی که ساخت چين بود، بر تن داشت که ارزش آن برابر با چهار ميليون و ۴۰۰ هزار دلار است.


ليو بومينگ نيز که برای مدت کوتاهی سرش را از کپسول فضايی بيرون آورد، يک لباس ساخت روسيه به تن داشت.


با موفقيت اين ماموريت فضايی، راه برای تاسيس يک ايستگاه فضایی چينی در مدار کره زمین هموار خواهد شد. چين که در رويای فتح ماه است، احتمالا در دهه آينده، قرار است ماموريتی برای سفر به ماه داشته باشد.


چين در سال ۲۰۰۳ برای نخستين بار در تاريخ اين کشور يک فضانورد خود را به وسيله سفينه شین ژو - ۵ به فضا فرستاد. در سال ۲۰۰۵ نيز دو فضانورد ديگر چینی راهی فضا شدند و بدين ترتيب، چین به باشگاه اختصاصی فضایی ايالات متحده و روسيه پيوست.


برنامه فضايی چين که از سوی نهادهای نظامی اين کشور پشتيبانی می شود، پيش از اين، بيشتر جنبه سری داشت، اما در روزهای اخير مقامات چينی ابراز تمايل کرده اند که با ديگر کشورها در ماموريت های فضايی همکاری کنند.


چين در نظر دارد مدل جديد سفينه شین ژو را توليد کند تا برای ماموريت های مرتبط با ايستگاه فضايی آينده اين کشور از آن استفاده کند.


چين تاکنون همکاری گسترده ای با ديگر کشورها در ماموريت های فضايی نداشته است. ايالات متحده نيز از مشارکت چين در ايستگاه فضايی بين المللی جلوگيری کرده است.


آمريکا نگران است که چين در صورت مشارکت در ايستگاه فضايی بتواند از فناوری هايی نظامی اطلاع پيدا کند.


يک مقام برنامه فضايی چين پيش از ماموريت روز شنبه اعلام کرده بود که متخصصان روسی در اين ماموريت به چين کمک خواهند کرد. اين مقام چينی با اين حال مشخص نکرد روس ها تا چه اندازه در اين برنامه دخالت داشته اند.


XS
SM
MD
LG