لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

آمادگی ابوظبی برای کمک به حل بحران مالی امیرنشین دوبی


 دوبی
دوبی
در پی بحران مالی در دوبی و به تعویق افتادن بازپرداخت بدهی‌های این امیرنشین حاشیه خلیج فارس، امارت ابوظبی اعلام کرد برای خروج از این بحران به دوبی کمک خواهد کرد.

یک مقام دولتی ابوظبی روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفته است که ابوظبی «مورد به مورد» تعهدات مالی دوبی را بررسی می‌کند و برای هر مورد به طور جداگانه تصمیم خواهد گرفت.

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از این مقام دولتی ابوظبی که خواسته است نامش فاش نشود، منتشر کرده است.

این مقام دولتی ابوظبی در عین حال تأکید کرد: «این بدان معنی نیست که ابوظبی همه بدهی‌های آنها را می‌دهد».

روز چهارشنبه، شرکت «دوبای ورلد» که یک شرکت عظیم دولتی دوبی است، اعلام کرد، بازپرداخت بخشی از بدهی ۵۹ میلیارد دلاری‌اش به تأخیر خواهد افتاد که بازارهای مالی جهان را تکان داد.

جزایر مصنوعی ساحل دوبی
شرکت «دوبای ورلد» و یکی از شعب آن به نام «نخیل»، شرکت‌هایی هستند، که پروژه ساخت جزیره‌های مجلل در خلیج فارس را در دست دارند.

شرکت نخیل روز چهارشنبه در آستانه تعطیلات عید قربان اعلام کرد که بازپرداخت تعهداتش به مدت شش ماه به تعویق خواهد افتاد و سرمایه‌گذاران را در شوک فرو برد.

در واکنش به این خبر گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، و فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه، ابراز خوشبینی کردند که اقتصاد جهان پس از بحران وال‌استریت، به درجه‌ای از استحکام رسیده است که تاب چنین لرزه‌هایی را داشته باشد.

امارت دوبی یکی از هفت امارت امارات متحده عربی است. ابوظبی که پیش از این نیز ۱۵ میلیارد دلار به صورت مستقیم به دوبی کمک کرده بود، پایتخت سیاسی امارات متحده عربی است تولیدکننده ۹۰ درصد نفت این کشور است.
XS
SM
MD
LG