لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

الهام: موسوی محارب است


غلامحسین الهام
غلامحسین الهام
غلامحسین الهام، عضو شورای نگهبان و سخنگوی پیشین دولت، میرحسین موسوی، از رهبران اصلاح‌طلب ایران، را «محارب» خواند و برای کسانی که «هنوز» طرفدار وی هستند، ابراز تاسف کرد.

سخنگوی سابق شورای نگهبان و سخنگوی پیشین دولت محمود احمدی‌نژاد که به دعوت بسیج دانشگاه شهید عباسپور در این دانشگاه سخنرانی می‌کرد به طرفداران میرحسین موسوی که در سالن سخنرانی حضور داشتند گفت: «علی‌رغم اینکه من به آزادی اعتقاد دارم اما با این حال برای کسانی که هنوز طرفدار موسوی هستند متاسفم چرا که وی باعث برهم زدن نظم کشور، ترورهای خیابانی و مسائلی از این دست شده است.»

غلامحسین الهام در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «در حال حاضر من میرحسین موسوی را دیگر خوشنام نمی‌دانم اما زمانی که این فرد برای تایید صلاحیت ریاست جمهوری کاندید شد به او رای دادم. امروز من میرحسین موسوی را یک محارب علیه نظام می‌دانم که البته این نظر من یک نظر حقوقی است و التزام عملی ندارد.»

غلامحسین الهام پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که در آن محمود احمدی‌نژاد پیروز اعلام شد، از جمله اعضای شورای نگهبان بود که حتی از سوی اصولگرایان متهم به حمایت از محمود احمدی‌نژاد شد.



غلامحسین الهام از جمله پیش از انتخابات در میتینگ تبلیغاتی محمود احمدی‌نژاد در مصلای تهران شرکت کرد و برنامه‌هایی نیز برای سخنرانی تبلیغاتی وی در شهرستان‌ها تدراک دیده شده بود.

از جمله منتقدان اصولگرای منتقد اعضای شورای نگهبان، علی لاریجانی، رئیس مجلس بود؛ علی لاریجانی در خردادماه و تنها اندکی پس از انتخابات در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد بعضی از اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص در انتخابات ریاست جمهوری حمایت و جانبداری کرده‌اند.

علی لاریجانی در گفت‌وگوی ویژه خبری به صراحت گفت بود که «بخش عمده‌ای از مردم تصورشان در باره نتیجه انتخابات با نتیجه رسمی متفاوت است. باید به این تصور احترام گذاشت و حساب این جمعیت زیاد را با گروهی اغتشاش‌گر مخلوط نکرد.»

از دیگر چهره‌های اصولگرا که پس از انتخابات شورای نگهبان را متهم به «نقض بی‌طرفی» کرد، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس بود.

علی مطهری نیز به صراحت گفته بود: « به نظر من برخی از اعضای این شورا همچون محمد یزدی، احمد جنتی و محمد مومن و همچنین غلامحسین الهام به دلیل موضع‌گیری‌های انتخاباتیشان، مرتکب اشتباه شدند.»


علی مطهری تصریح کرده بود: «وقتی داور قبل از برگزاری یک بازی از تیم خاصی طرفداری کند، طبیعی است که تماشاگران این بازی دچار ابهام شوند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز از دیگر چهر‌ه‌های برجسته‌ای بود که از عملکرد شورای نگهبان در انتخابات انتقاد کرده بود.

اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه خود، که با حضور ده‌ها هزار نفر از معترضان به نتایج انتخابات برگزار شد، از شورای نگهبان، قوه قضاییه، صدا وسیما و نیروهای انتظامی انتقاد کرد و از جمله خواستار دلجویی از آسیب‌دیدگان در رویدادهای پس از انتخابات و آزادی زندانیان شد.

پس این از این موضع‌گیری صریح اکبر هاشمی رفسنجانی، وی دیگر هیچگاه در نماز جمعه حضور نیافت و همواره تاکید کرد که به همان راه‌حل‌هایی که در واپسین نماز جمعه خود گفته، اعتقاد دارد.

پس اعلام برنده شدن محمود احمدی‌نژاد که به حضور میلیونی معترضان در خیابان‌ها منجر شد، آیت الله خامنه‌ای در نماز جمعه ۲۹ خرداد، به معرتضان هشدار داد که مسئولیت خونریزی‌ها آینده به عهده خود معترضان است.

غلامحسین الهام در وبلاگ شخصی خود اظهارات رهبر جمهوری اسلامی را اینگونه تعبیر کرد: «در ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطابه تاریخی جمعه به روشنگری پرداخت. غبار از چهره فتنه برگرفت. همگان را به حق دعوت كرد و دست نوازش بر سر خطاكاران كشید تا شاید در پرتو كلام حق و نور ولایت هشیار شوند و توسن خطا را لجام گیرند.»
XS
SM
MD
LG